Máte doma škôlkara? Dostáva počas dňa dostatok kvalitnej stravy?

, 15.04.2019 09:00
škôlkar, jedlo, deti, zdravé stravovanie, škôlka
Viete, čo by malo byť na tanieri škôlkara? Autor:

Ako zabezpečiť, aby mal váš škôlkar dostatok všetkého potrebného, aj keď už nad jeho stravou nemáte celodennú kontrolu?

Možno poznáte aj vy ten pocit, keď vaše dieťa nastúpi do škôlky a zrazu už nie je vo vašich rukách a vy neviete, čo a koľko pije, ani čoho a koľko je. Na niektoré veci by si mali dať rodičia zvlášť pozor. „Ak dieťa chodí do škôlky a jeho menu je viac-menej klasické, čiže veľa zeleniny práve nezje, o to viac ju treba doplniť doma večer a cez víkend,“ radí Alexandra Patay, zakladateľka projektu Čo jedia zdravé deti. „Rodičom škôlkarov by som odporučila zeleninovo-obilninové večere, čo môže byť studená kvalitná nátierka zo zeleniny a kváskové pečivo alebo teplá forma rizota, pšenota či kernota, čiže obilniny so zeleninou.“ Okrem toho odporúča Patay aj vajíčka, avšak bez pečiva a s čerstvou zeleninou.

Mäso? Kvalita je nad kvantitou

„Pri živočíšnych produktoch ide vždy o kvalitu, nie o kvantitu,“ upozorňuje Alexandra Patay, ktorá neodporúča nákup mäsa v bežných obchodných reťazcoch. Ona sama vo výbere preferuje domácu hydinu, telacie a jahňacie v top kvalite, pritom mäso nemusí byť v jedálničku často.

Alexandra Patay (zakladateľka projektu Čo jedia...
Alexandra Patay (zakladateľka projektu Čo jedia zdravé deti). Autor: archív A. P.

Jedlo ako rodinný rituál

Zakladateľka projektu Čo jedia zdravé deti zároveň poukazuje na fakt, že vzťah k zdravému jedlu je budovaný najmä samotnou rodinou. „V celkovom stravovaní netreba zabúdať na podstatu pôsobiacu na zdravie detí asi najviac – stravovanie s rodinou v pokoji aspoň raz denne,“ upozorňuje a dodáva: „Rodinné raňajky alebo večera, kedy sa pri stole sústredíme jeden na druhého. Dnešná doba tejto forme spoločného stravovania nepraje, je to však podstata budovania vzťahu detí k stolovaniu a k jedlu ako takému.“

Deň vášho škôlkara

Takto by to mohlo na jeho tanieri vyzerať

Dostatok zeleniny - nezabúdajte na to!
Dostatok zeleniny - nezabúdajte na to! Autor: SHUTTERSTOCK

Raňajky:

  • Kaše, napríklad ovsená, pohánkova, ryžová, pešnová
  • Kvalitné lievance
  • Cereálie v rastlinnom mlieku (väčšie deti)

Desiata:

  • sezónne ovocie/oriešky

Obed:

  • Mäso/ryba so zeleninou
  • Strukovina so zeleninou
  • Zemiakové pokrmy so zeleninou a vajíčkom

Olovrant:

  • Jogurt
  • Muffiny
  • Kvalitné koláče – sladké i slané (ovocné alebo zeleninové)

Večera:

  • Obilnina
  • Vajíčko so zeleninou: napr. zeleninové rizoto/pšenoto + syr
  • Cestoviny so zeleninou + syr
  • Omeleta so zeleninou bez pečiva (nie tesne pred spaním)
  • Zeleninová polievka s cestovinou
mrkva, nátierka, zelenina
Mrkvová nátierka. Autor: SHUTTERSTOCK

Vyskúšajte

Mrkvová nátierka
Cottage syr alebo ricotta, surová mrkva strúhaná na jemno, rasca, soľ, olivový olej – všetko spolu vymiešame. Pomer zeleniny určuje vasa chuť.

Cviklové rizoto
Basmati ryžu, kvalitne preplachnutú v sitku zalejeme vodou 1:1, pridáme soľ a varíme do mäkka. Do hotovej ryže asi minútu pred koncom varenia nastrúhame už vopred uvarenú cviklu, pridáme olivový olej a dochutíme parmezánom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#strava #škôlkar
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Nerobte dopredu paniku, nič nie je také zlé ako sa momentálne zdá.
Postupujte ďalej v kariére, nestojte na...

+ Mali by ste viac začať myslieť aj do budúcnosti, hlavne na svoje zdravie.
Nebojte sa povinností, ak...