Sú na 30-dňovú diétu potrebné pevné nervy?

24.03.2019 14:00
diéta, paleo stravovanie, avokádo, surová...
Tridsaťdňová diéta má podobné črty ako paleolitický stravovací režim. Autor:

Výživoví experti prišli s nevšedným nápadom na novú, tridsaťdňovú diétu. Určená je nielen na chudnutie, ale najmä na potláčanie zápalov v ľudskom tele. Problém je však v tom, že po vylúčení problematických jedál zo stravovacieho plánu sa môže zdať, že v ňom nezostáva takmer nič, čo by sa dalo ešte konzumovať.

Kalórie sa nerátajú

V angličtine nesie tento spôsob stravovania názov „Whole30 diet“. Číslo v tomto označení poukazuje na počet dní, počas ktorých sa striktná diéta dodržiava. Cieľom je potláčanie zápalov v ľudskom tele, ktoré sa podpisujú pod vznik rôznych zdravotných komplikácií. Popri tom však sľubuje aj zhodenie nadbytočných kilogramov podkožného tuku. Svojou povahou sa podobá známej paleo diéte, teda takzvanému pravekému stravovaniu. V paleo jedálničku dominujú tuky, za nimi proteíny a až posledné sú sacharidy. Tridsaťdňová diéta má podobné črty ako paleolitický stravovací režim, v samotnej podstate je však o niečo prísnejšia. Mnoho ľudí po absolvovaní mesačného prísneho odopierania si jedla prechádzajú radšej na paleo. Pozitívnou správou na Whole 30 diéte je to, že sa vôbec nezameriava na počítanie kalórií.

Žiadne mlieko ani polotovary

Podstatou tridsaťdňového jedálnička je vylúčenia všetkých potravín zo stravy, ktoré by mohli v ľudskom tele spôsobiť chronický zápal. V prípade, že už sa v organizme nejaký zápal nachádza, uvedený jedálny lístok má napomôcť k odstraňovaniu zdravotných ťažkostí spôsobených rôznymi infekciami a zápalmi. Medzi nežiadúce potraviny, ktoré sa vypúšťajú zo stravovania patria predovšetkým spracované potraviny, polotovary a rýchle občerstvenie. Predpokladá sa, že látky obsiahnuté v týchto druhoch jedál sú zodpovedné za vznik zápalov v ľudskom organizme. Prekvapivo „zakázané“ sú aj mlieko a syry, a to aj napriek tomu, že obsahujú kvalitné bielkoviny a vysoký obsah vápnika. Vedci v tomto prípade už desaťročia vedú polemiku o zdravotných benefitoch mliečnych výrobkoch. Niektorí z nich ich chvália, iní volajú po úplnom vylúčení mlieka zo stravy.

Zákaz strukovín

Počas tridsaťdňovej diéty môžete tiež zabudnúť aj na pochutnávanie si na rôznych druhoch obilnín a najmä na výrobkoch, ktoré sa z nich pripravujú. Pečivo a chlieb sú tabu, podobne ako aj ryža či ovos. Spomínaný spôsob stravovania zrejme nezavonia ani milovníkom strukovín, akými sú fazuľa, šošovica či cícer. Tieto strukoviny majú spolu so sójou v období „chudnutia“ jasnú stopku. K potravinám vyvolávajúcim zápal patria podľa odborníkov cukor, umelé sladidlá, ale i aj prírodné dochucovadlá v podobe medu či javorového sirupu.

Najprísnejšia zo všetkých diét

Zákaz sa vzťahuje aj na popíjanie alkoholu a fajčenie cigariet. Po odstránení týchto potravín sa môže zdať, že v diéte nezostalo takmer žiadne jedlo určené na konzumáciu. Opak je však pravdou, pretože tridsaťdňové „chudnutie“ uprednostňuje pochutnávanie si na listovej a koreňovej zelenine. Zaraďujeme sem tiež rastlinné tuky, okrem omega-6-mastných kyselín, ktoré môžu vyvolávať zápal. Povolené sú mäso vrátane rýb, bobuľové ovocie akým sú jahody, čučoriedky, maliny a ríbezle, ale aj orechy, prírodné koreniny a bylinky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chudnutie #stravovanie #zápal #mliečne výrobky #obilniny #strukoviny #diéty #rýchle občerstvenie #polotovary #paleo strava
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Začnite viac premýšľať nad tým čo jete, budete tak zdravšie jesť.
Nesťažujte sa neustále na svoju prácu,...

+ To, že ste iný nie je zlé, nedovoľte aby vás o tom niekto presvedčil.
Máte pred sebou ešte mnoho práce,...