Počuli ste o Severskej diéte?

17.03.2019 12:00
ryby, rybacina
Odporúča sa konzumovať ryby tri až päťkrát denne. Autor:

Ide o viac, než len moderný spôsob stravovania. Odborníci ho často prirovnávajú k Stredomorskej diéte, pričom mu dávajú o jednu hviezdičku naviac. Prečo je tomu tak?

Žiaden jo-jo efekt

Stredomorská diéta sa zameriava na konzumáciu čerstvej zeleniny, ovocia, obilnín, rastlinných olejov, semien rastlín a rýb. Stravovací režim pochádzajúci zo severských krajín Európy nepatrí k výstredným diétam, ktoré sľubujú rýchle chudnutie, no vedia zabrániť jo-jo efektu. Severská diéta v sebe kombinuje kuchyne Dánska, Islandu, Fínska, Nórska a Švédska. Je viac než len diétou. Označuje sa za životný štýl. Severská diéta dáva dôraz na konzumáciu rýb a čerstvej zeleniny. Práve pri zelenine sa zameriavajú na jej pôvod. Z tohto dôvodu si jedálniček osviežujú organickou zeleninou, ktorá nie je ošetrovaná pesticídmi a herbicídmi. Tieto chemické látky totiž narúšajú hormonálnu rovnováhu organizmu.

Ryby každý deň

Na stoloch Severanov sa tak často objavujú losos, tuniak, sleď, či makrela. Každá z týchto dobrôt sa pýši vyšším obsahom tuku. Rybací tuk je zložený najmä z omega-3-mastných kyselín, ktoré podporujú správnu činnosť srdcového svalu, mozgu a svalov. Naopak, v tejto diéte nenájdete výrobky z mäsa s obsahom nasýtených mastných kyselín, ako sú klobásy, slanina či saláma. Zdravý tanier z rýb a zeleniny si miestni dopĺňajú orechmi, semenami rastlín, celozrnnými potravinami a tiež nízkotučnými mliečnymi výrobkami. Spracované jedlá, polotovary, vyprážané potraviny sa považujú za tabu. Zaujímavosťou je, že Severania namiesto olivového oleja, ktorý je typický pre Stredomorskú diétu, používajú radšej repkový olej.

Rozpúšťa zrazeniny v cievach

Repkový olej v sebe skrýva poriadnu dávku nielen omega-3-mastných, ale aj omega-6-mastných kyselín. Tento druh oleja je odolný voči prepáleniu až do 215 stupňov Celzia. Chváli sa obsahom vitamínu E, ktorý sa označuje za elixír mladosti. Potláča starnutie a zlepšuje imunitnú odpoveď organizmu. Vitamín K zabezpečuje správnu zrážanlivosť krvi a rozpúšťa už vzniknuté zrazeniny v krvných cievach. Konzumácia repkového oleja tak podporuje obranyschopnosť organizmu, ochraňuje bunky pred voľnými radikálmi, stará sa o srdcovocievny systém, podporuje trávenie a čistí organizmus.

Toto je skutočná zmena

Severská diéta sa považuje za najúčinnejší prostriedok v boji proti metabolického syndrómu, znižuje cholesterol, upravuje hladinu triglyceridov a cukor v krvi. Nízka hladina triglyceridov a primerané hodnoty cukru v krvi bránia vzniku srdcových ochorení a cukrovky 2. typu. Ani v našich podmienkach nie je ťažké prejsť na Severskú diétu. Investície do červeného, kuracieho mäsa a výrobkov z mäsa je v tomto prípade vhodné presunúť do nákupu kvalitných rýb, zeleniny, semien rastlín a nízkotučných nesladených mliečnych výrobkov. Mastné morské ryby sa odporúča konzumovať tri až päťkrát denne.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Ryby #chudnutie #stravovanie #jo-jo efekt #čerstvá zelenina #repkový olej #stredomorská diéta #severská diéta #semená rastlín
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Premýšľajte nad svojim zdravím, mali by ste sa viac snažiť vylepšiť si ho.
Nebuďte na nadriadených až...

+ Dbajte na svoj zrak, nenechajte si ho viac pokaziť.
Robte hlavne to, čo vás baví, nestrácajte čas niekde,...