Ako si predĺžiť život o 14 rokov

07.03.2019 17:00
chôdza
Pri chôdzi sa odporúča pohybovať sa v miernom až strednom tempe. Autor:

Viac ako desaťročie navyše si môžu k životu pripočítať ľudia, ktorí sa zbavia piatich nezdravých návykov. Ktoré to sú?

Mužom sľubujú 10 rokov navyše

Prestaňte fajčiť, majte Body Mass Index (BMI) v norme, pravidelne cvičte, vyhýbajte sa nadmernej konzumácii alkoholu a jedzte nespracované potraviny. Táto pätica zdravých návykov dokáže podľa výskumníkov Harvardskej univerzity priniesť ženám štrnásť rokov naviac a mužom približne dvanásť. Spomínaná štúdia, ktorej výsledky uvádza tiež portál menshealth.com sa uskutočnila na vyše 120-tisíc ľuďoch.

Vyhrávajú všetky vekové kategórie

Zaujímavý výskum dospel k záveru, že zanechanie fajčenia pomáha predlžovať aj život starších ľudí, a to približne o sedem až osem rokov. Cigaretový dym obsahuje veľké množstvo dechtu a rakovinotvorných látok, ktoré spôsobujú mnohé pľúcne ochorenia a v niektorých prípadoch vyvrcholia do vzniku rakoviny pľúc. Zbavenie sa tohto zlozvyku prináša so sebou množstvo výhod pre ľudské zdravie. Základnou výhodou je lepšie okysličovanie ľudských tkanív, a to od končekov prstov na nohách až po mozog. Kyslík prenáša do všetkých častí tela krv, respektíve krvné farbivo hemoglobín.

Nechajme telo dýchať

Ak inhalujeme cigaretový dym, telo sa začne „dusiť“ zvnútra. Namiesto kyslíku sa totiž dostáva do krvného obehu aj oxid uhoľnatý. Nedostatočné prekrvenie tkanív, pocity chladu končatín, strata citlivosti na rukách či nohách môžu byť príznakmi dlhotrvajúceho fajčenia. Všeobecne sa uvádza, že pľúca človeka sa dostanú do svojej „nefajčiarskej“ formy približne po pätnástich rokoch od uhasenia poslednej cigarety. Stačí však už len dvadsaťštyri hodín na to, aby sa telo lepšie prekysličovalo a ďalší rovnaký čas naviac, aby sa vám začala zlepšovať kondícia.

Zlatá stredná cesta

Spomínaná štúdia skúmala tiež vplyv nadváhy a obezity na dĺžku života. BMI informatívne ukazuje na to, kedy má človek podváhu, nadváhu a kedy trpí obezitou. Nižšie riziko predčasnej smrti mali zásadne ľudia, ktorí si udržiavali normálnu hmotnosť, teda medzi BMI 18,5 – 24,9. Hranica tohto indexu nad 25 poukazuje na nadváhu. Ak je BMI vyššie ako 30 ide už o obezitu. Číslo nad 40 hovorí o morbídnej obezite. Výpočet BMI má svoje obmedzenia. Nerobí sa v prípade kulturistov, alebo iných športovcov, ktorí sú zameraní na zisk svalovej hmoty. Vzorec totiž nerozlišuje medzi tukovým tkanivom a svalovou hmotou.

Chôdza vedie

Možno to počúvate stále dookola. Tvrdo trénujte a získate krajšiu postavu i dlhší život. Štúdia však prináša o čosi lepšie vyhliadky aj pre ľudí, ktorí nechodia do posilňovne päť dní v týždni. Život o niekoľko rokov predlžuje už aj každodenná prechádzka v trvaní približne 30 minút. Prospieva srdcu, pľúcam, zmierňuje úzkosti a depresie. Menej úzkosti znamená menšiu chuť do jedla, či fajčenia. Pri chôdzi sa odporúča pohybovať sa v miernom až strednom tempe. Zlatú strednú cestu si stanovíte tak, že sa počas tohto športu príjemne spotíte, ale stále ešte vládzete udržať dych. Ak tempo preženiete, budujete si viac vytrvalosť a pomalšie strácate nadbytočné kilogramy.

Kde je zdravá hranica?

Skvelý tréning, po ňom proteínový nápoj, a potom alkohol s priateľmi? Z tejto kombinácie môže vzniknúť problém. Alkohol obsahuje takzvané prázdne kalórie, ktoré zlikvidujú vaše šance na rýchle chudnutie. Normálne popíjanie alkoholu, najmä červeného vína, môže život predlžovať. V prípade, že sa to s ním preháňa nastáva opačný efekt. Hranicu, kedy je alkohol zdravý a kedy je „za čiarou“ je ťažké určiť. Spomínaný výskum tvrdí, že pitie alkoholu u muža od 5 do 30 gramov denne, čo sú približne dve pivá, nemá vplyv na dĺžku života.

Nástrahy v jedálničku

Stará známa pesnička. Zdravá strava rovná sa dlhší život. Niekedy sa však za bezproblémové potraviny „vydávajú“ aj také, ktoré s racionálnou výživou nemajú takmer nič spoločné. Tím uvedenej univerzity hodnotil u ľudí stravu podľa Alternate Healthy Eating indexu, ktorý poukazuje na kvalitu potravín. Dobrou voľbou a nejaký ten rok navyše pridáva strava, ktorá sa jednoznačne vyhýba rafinovaných cukrom, polotovarom, sladeným nápojom a slaným jedlám. Za potraviny vyššej triedy sa považujú celozrnná ryža a cestoviny, chudé králičie, kuracie a morčacie mäso, listová zelenina, ovsené vločky, semená rastlín a orechy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#cvičenie #alkohol #fajčenie #zdravá výživa #chôdza #dĺžka života #BMI
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Zabudnite dnes na akýkoľvek alkohol, mohol by vám uškodiť.
Držte sa dnes radšej stranou, bude to lepší...

+ Priznajte si svoje problémy a môžete ich začať riešiť efektívnejšie.
Uhraďte najskôr všetky svoje záväzky,...