Ktoré vitamíny potrebujú ženy?

03.03.2019 08:00
žena, zelenina, zdravie
Starnutie môžno spomaliť konzumáciou pestrej stravy bohatej na vitamíny. Autor:

S pribúdajúcim vekom sa zvyšuje riziko nedostatku základných mikroživín. Podľa výskumov viac ako 75 % žien môže mať problém s nedostatkom vitamínov. Toto sú najdôležitejšie z nich.

Antioxidanty proti starnutiu

Na starnutí organizmu sa podieľa viacero faktorov. Pravdou však zostáva, že urýchlenie tohto procesu povzbudzujú voľné radikály. V ľudskom tele sa vytvárajú vplyvom zlého životného prostredia, nesprávneho stravovania, fajčenia či alkoholu. Voľné radikály poškodzujú bunky ľudského organizmu a spôsobujú celý rad rôznych ochorení až po tie nádorové. Starnutie sa v tomto prípade najviac prejavuje na kvalite pokožky, srdca, očí ale aj na celkovej kondícii mozgových funkcií. V boji proti voľným radikálom sa úspešne používajú najmä vitamíny A, C a E.

Imunita a zrak pod kontrolou

„Céčko“ je rozpustné vo vode a z tohto dôvodu pri jeho predávkovaní nehrozí väčšie riziko zdravotných komplikácii. Bohaté zastúpenie má v ovocí, zelenine, šípkach alebo kyslej kapuste. „Éčko“ a „áčko“ sú rozpustné v tukoch a riziko predávkovania (hypervitaminózy) je omnoho vyššie. Ženy však majú väčšinou opačný problém, spomínaných látok majú nedostatok. Vitamín C posilňuje imunitný systém, vitamín A prospieva zraku a vitamín E, označovaný ako elixír mladosti, chráni pokožku pred starnutím. Zdrojmi vitamínu A sú jahňacia a hovädzia pečeň, rybí olej, žltá a červená zelenina, vaječné žĺtka a z mliečnych výrobkov syry camembert a čedar. Vitamín E sa nachádza v tmavej listovej zelenine, mäse, orechoch, olejoch, semenách rastlín (najmä slnečnicových), v rybách a niektorých cereáliách.

Pevné kosti, ale i nervy

Zimné obdobie je rizikové najmä z dôvodu nedostatku vitamínu D. Táto mikroživina sa vytvára v ľudskom tele vďaka pôsobeniu slnečných lúčov. Ak ich je nedostatok, hladina vitamínu D klesá a objavujú sa problémy s lámavosťou kostí, únavou, hormonálnou nerovnováhou a zhoršením nálady. Aj v zime si môžeme zabezpečiť potrebnú dávku „déčka“. Postačí krátka prechádzka na ostrom slnku. Vitamín D je vhodné tiež dopĺňať do organizmu z treščej pečene, rýb, rybieho oleja a vajec. Pre ženy je obzvlášť dôležitá kombinácia vitamínu D a vápnika. Kombinácia oboch látok pomáha udržiavať zdravé kosti, svaly a zuby.

Zdravé srdce a žiadna únava

Zabúdať tiež netreba na vitamíny radu B. Z nich je pre ženy dôležitý predovšetkým folát (kyselina listová), inak tiež označovaná vitamín B9. Jeho zdrojom sú kvasnice, celozrnné obilniny, listová zelenina. Skupina týchto látok zlepšuje metabolizmus žien, bráni únave a podporuje kognitívne funkcie. Dôležitou súčasťou zdravej výživy je tiež vitamín K, ktorý zabezpečuje zdravé fungovanie srdca, správnu zrážanlivosť krvi a pomáha rovnako udržiavať kosti v skvelej kondícii. Poznáme dva druhy vitamínu K. Prvým je K1, ktorý sa nachádza v zelenine. Vitamín K označený číslicou 2 je predovšetkým v mliečnych výrobkoch. Z tohto dôvodu sa odporúča konzumovať veľa brokolice, kapusty, rýb, vajec a mliečnych výrokov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#starnutie #imunita #vitamíny #únava #zrak #kosti #srdce #antioxidanty #nervy
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Zachovajte si zdravý rozum a nepanikárte zbytočne.
Začnite byť v práci viac nápaditý a kreatívny.
...

+ Zabudnite dnes na sladkosti a nezdravé potraviny, nechajte si ich na iné dni.
Slušnosť dnes musí byť u vás...