Ako si načasovať pitie vody?

22.02.2019 13:00
pitný režim, voda, zdravý životný štýl
Pitie vody pravidelne počas dňa dokáže smädu predísť. Autor:

Správny pitný režim pomáha zachovať zdravé telo i myseľ. To, že máme denne vypiť približne dva litre tekutín nie je novinkou. Ale v akú dennú hodinu, to už áno. Prezradíme, kedy je čas na pitie vody.

Hydratácia ihneď po zobudení

Možno je už neskoro, keď sa smäd hlási o slovo. Pokiaľ dostane mozog z tela tento signál, väčšinou je organizmus v stave miernej či väčšej dehydratácie. Pitie vody pravidelne počas dňa dokáže smädu predísť a signalizovať ho len vtedy, keď pre neho nastal ten správny čas, napríklad pri strese, cvičení, alebo pobývaniu vo vyhriatých miestnostiach. Prvý pohár vody počas dňa by sme si mali dopriať ihneď po prebudení. Množstvo dvoch až troch decilitrov tejto čírej tekutín by malo poslúžiť na naštartovanie metabolizmu. Ale nielen na to. Ľudský organizmus je po niekoľkohodinovom spánku síce oddýchnutý, ale smädný. Počas spánku, vplyvu tepla a iných faktorov došlo k poklesu tekutín v tele, ktoré je vhodné si doplniť vlažnou vodou ešte pred konzumáciou raňajok. Význam správneho ranného načasovania popíjania vody spočíva aj v tom, že sa prečisťuje sliznica v ústnej dutine. Zbavujeme sa tak hlienu, ale aj pachuti v ústach, ktoré sú po prebudení typické.

Hlad je prezlečený smäd?

Ak sa snažíte schudnúť, rozumná je konzumácia menších porcií jedla. Ešte lepšou voľbou je nastaviť sa na pitie bezfarebnej tekutiny tridsať minút pred jedlom. Voda zaženie pocit hladu a pomôže aj k tomu, aby sme nemali počas obeda chuť skonzumovať viac, ako je potrebné. Aj z tohto dôvodu sa hovorí, že smäd je prezlečený hlad. Neplatí to však vo všetkých prípadoch. Pokiaľ nahrádzame jedlo pitím vody, alebo iných tekutín, vystavujeme sa tak zdravotným problémom. Hladný organizmus môže mať neskôr ťažkosti nielen s metabolizmom, ale aj samotným spaľovaním tukov. Nedostatočné prijímanie výživných látok vo forme potrebnej dávky bielkovín, tukov a sacharidov vedie k podvýžive.

Zatočí s únavou

Voda sa odporúča piť aj pri stavoch zvýšenej únavy. Ak mávate pocit, že sa vám nič nechce, ste leniví alebo nesústredení, pomôže pohár čírej tekutiny. Únava je spôsobená dehydratáciou tela. Dostatočný pitný režim je vhodné dodržiavať aj pred plánovaným tréningom. Počas cvičenia budete niekedy potrebovať aj niekoľko decilitrov vody, aby nedochádzalo k rýchlej dehydratácii organizmu. Do „rovnice“ správneho pitného režimu však zasahujú okrem cvičenia aj iné faktory, a to teplo, chlad, či intenzita a dĺžka tréningu. Po intenzívnom cvičení je potrebné dopĺňať tekutiny viac, ako kedykoľvek predtým, nakoľko došlo k poteniu a vylučovaniu tekutín močom. Počas horúcich a chladných dní voda zase slúži na zabezpečenie správnej cirkulácie krvi. Načasovanie pitia vody tesne pred spaním nemusí byť dobrým nápadom, pretože môže spôsobiť nepokojný a prerušovaný spánok.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#cvičenie #pitný režim #dehydratácia #únava #stres #pocit hladu
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Zdravie je všetko, čo si môžete priať, u vás musí byť na prvom mieste.
To čo ste spôsobili si musíte aj...

+ Dnes prežijete príjemný deň plný dobrej nálady a energie.
Choďte si neustále za svojimi snami, vaša práca...