Podceňovaný hummus patrí do kuchyne

03.02.2019 08:00
cícer
Tradičný recept na hummus pozostáva z cíceru a sezamovej pasty. Autor:

Krémová pasta s lahodnou vôňou sezamu zvaná hummus pochádza zo Stredného východu a svoje uplatnenie si pomaly nachádza aj v našej kuchyni, a to vo forme dipov, nátierok či kaše.

Už na stole Egypťanov

Prvé známe recepty na tento pokrm vyrábaný z cíceru a sezamovej pasty tahini pochádzajú zo starého Egypta. Paradoxne, na tejto pochúťke si nepochutnávali len kráľovské dynastie, ale aj obyčajný ľud. Pre plebs bolo toto jedlo jednoduchým, rýchlym a lacným spôsobom stravovania. Hoci existuje viacero obmien receptu na hummus, medzi tradičné patria najmä tie, ktoré pozostávajú zo spomínaného cíceru a sezamovej pasty. Najemno rozmixovaná zmes sa vhodne dochucuje za studená lisovaným olivovým olejom, soľou, cesnakom a citrónovou šťavou.

Vitamínová bomba

Výsledkom je vitamínmi, minerálmi a inými výživnými látkami nabitý pokrm, ktorý sa chváli nízkou energetickou hodnotou. Na sto gramov má hummus len 166 kilokalórií. Hoci na uvedené množstvo obsahuje až 10 gramov tuku, ide predovšetkým o kvalitné mononenasýtené a polynenasýtené tuky. Za tukmi však nezaostávajú ani bielkoviny. I napriek tomu, že toto jedlo pôsobí sladkým dojmom, chváli sa len štyrmi percentami sacharidov. Z vitamínov dominuje vitamín A, ktorý prispieva k správnej látkovej premene železa, udržiava zdravú pokožku a sliznice tela. Napomáha tiež imunitnému systému v boji proti rôznym chorobám a v neposlednom rade je potrebný pri udržiavaní zraku v dobrej kondícii.

Doplní zásoby sodíka i draslíka

Z minerálnych látok je kľúčová prítomnosť minerálnych látok sodíka a draslíka. Druhý menovaný je potrebný najmä na zabezpečenie správneho fungovania srdca. K strate týchto dvoch minerálnych látok dochádza najmä počas horúcich dní, pri namáhavej fyzickej práci a častom potení. Ich nedostatok narúša fungovanie elektrolytov v ľudskom tele a prináša so sebou celý rad problémov, od kŕčov až po celkové vyčerpanie organizmu.

Výborná prevencia rakoviny

Podľa výskumu, na ktorý sa odvoláva portál 1mhealthtips.com, hummus pomáha znižovať výskyt rakoviny hrubého čreva, prsníka a prostaty až o 50 %. Pod tieto účinky sa podpisujú hlavné dve zložky tejto lahôdky, a to cícer a sezam. Cícer, podobne ako celé spektrum ďalších strukovín obsahuje látky, ktoré spomaľujú rast rakovinových buniek prsníka a prostaty. Výskum potvrdil, že u myší znižuje výskyt rakoviny hrubého čreva až o 64 %. Ďalšie štúdie tvrdia, že ľudia, ktorí si často pochutnávajú na strukovinách majú nižšie riziko výskytu rakoviny vo všeobecnosti, a to až o 30 %. Najcennejšou látkou v prevencii rakoviny sú látky zvané lignany, bohato zastúpené v cíceri a sezame. Dospelý človek potrebuje denne približne 5 mg týchto zlúčenín, hummus ich dokáže v dávke sto gramov poskytnúť v sedemnásobne vyššom množstve.

Recept, ako na to

Na prípravu hummusu potrebujeme približne dve šálky uvareného alebo sterilizovaného cíceru, sezamovú pastu tahini, štvrtinu šálky citrónovej šťavy, lyžicu olivového oleja, strúčik cesnaku, soľ. Ingrediencie rozmiešame v kuchynskom robote, pokým vznikne hladká hmota. Používa sa tiež na hrianky, alebo ako príloha k hlavným jedlám. Konzumuje sa, samozrejme, aj samostatne. Chuť hummusu skvele doplní roztopené maslo zamiešané do tejto pochúťky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#rakovina #vitamíny #sodík #draslík #sezam #cícer #hummus #tahini #lignany
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Budete mať šťastie v nešťastí, preto sa pripravte na rôzne možnosti.
Potešte dnes sami seba, doprajte si...

+ Zabudnite dnes na akýkoľvek alkohol, mohol by vám uškodiť.
Držte sa dnes radšej stranou, bude to lepší...