Preč s cukrom. Dobrý či zlý nápad?

27.01.2019 11:00
sladkosti, tuk, cukor, obezita
Odvykanie od sladkostí by malo byť postupné. Autor:

Sladký život. Spríjemňuje nám ho produkt z cukrovej repy. Čokolády, napolitánky, cukríky a ďalšie dobroty však môžu ovplyvňovať naše zdravie. A ako vlastne?

Sladké zamáva so psychikou

Cukor v krvi je rozhodujúci pre kvalitu nášho duševného prežívania. Ak je ho príliš veľa, pankreas vyplavuje inzulín, čo na chvíľu spôsobí nával energie a následne rýchlo na to silnú únavu a nervozitu. Zvýšená konzumácia cukroviniek sa podpisuje pod vytváranie takzvanej inzulínovej rezistencie. Podľa webu cukrovka.org je inzulínová rezistencia stav, pri ktorom telo nedokáže efektívne využívať vyprodukovaný inzulín. „Zároveň je táto neželaná situácia predzvesťou oveľa vážnejšieho ochorenia – cukrovky 2. typu. Inzulínová rezistencia, označovaná tiež ako inzulínová neznášanlivosť, znamená, že sa glukóza hromadí v krvi, namiesto toho, aby bola absorbovaná telesnými bunkami. Prechod glukózy z krvi do buniek má na starosť práve inzulín,“ uvádza spomínaný portál. Neprimeraná hladina cukru v krvi môže tiež spôsobiť nadváhu, obezitu, cukrovku 2. typu a netreba zabúdať ani na kolísanie nálad. Často sú v tomto prípade prítomné najmä poruchy nálad, akými sú depresia a úzkosť.

Ako je to s cholesterolom?

Postupné vynechávanie veľkého množstva sladkostí zo stravy má vplyv aj na znižovanie cholesterolu. Vedci tvrdia, že nielen konzumácia nasýtených mastných kyselín v podobe živočíšnych tukov stojí za zvyšovaním cholesterolu, ale aj prílišná konzumácia cukru. Nespotrebovaný cukor, ktorý sa „nespáli“ napríklad pohybom, športom či duševnou činnosťou sa ukladá vo forme tukov v tele. Príjem cukru je teda priamoúmerný so zvýšením telesnej váhy, nakoľko zapríčiňuje zvyšovanie stresu pankreasu. Sladká pochúťka núti tento telesný orgán produkovať viac inzulínu, čím sa narušuje rovnováha ostatných hormónov. Tento stav sa môže prehupnúť do zvláštneho syndrómu, a to k strate chuti na zdravé jedlá, akými sú ovocie, zelenina a strukoviny.

Trpí aj pečeň

Aj keď sa tomu ťažko verí, cukor sa veľkou mierou podieľa aj na poškodzovaní pečene. Obzvlášť nebezpečné sú potraviny, ktoré obsahujú vysoký obsah fruktózy. Medzi tieto potraviny patria sladené nápoje, ovocné šťavy, sirupy. Fruktóza, na rozdiel od glukózy, je metabolizovaná v pečeni, čím ju výrazne zaťažuje. V prípade, že je pečeň zaťažovaná nadbytkom fruktózy, tento telesný orgán začína pracovať viac, ako za normálnych okolností. Ak je pečeň preťažovaná, ľudský organizmus reaguje na tento stav zvýšením krvného tlaku, únavou a steatózou (stukovatením) pečene. Odborníci navrhujú, že odvykanie od sladkostí by malo byť postupné. Pri náhlom vysadení cukru sa objavujú problémy s výkyvmi nálady, úzkosťou a nervozitou. Namiesto sladkostí je vhodné zamerať sa na konzumáciu mäsa, strukovín, zeleniny a príloh k mäsitým jedlám v podobe celozrnnej ryže, cestovín a zemiakov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#pečeň #úzkosť #sladkosti #cholesterol #cukor #psychika #fruktóza #inzulínová rezistencia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Dnes si dosýtosti oddýchnite, potrebujete viac spánku ako doteraz.
Môžete to v pracovnom živote dotiahnuť...

+ Nebojte sa zmien, môžu byť vo vašom živote len prínosom.
Dávajte pozor čo v práci poviete, mohli by to byť...