V zime je na svahu najdôležitejšie prispôsobiť svoju jazdu stavu zjazdovky, počtu ľudí na zjazdovke a svojim schopnostiam. „Za zrážku je na svahu vždy zodpovedný ten lyžiar alebo snoubordista, ktorý ide zvrchu,“ pripomína horský záchranár Jozef Richnavský.
Predbiehať na svahu treba opatrne a platí zákaz státia v strede zjazdovky. Lyžiari a snoubordisti by tiež mali dodržiavať pokyny na značkách, poskytnúť prvú pomoc zranenému a nesmú vstupovať na trať pred alebo po skončení prevádzky, aby nedošlo napríklad k zrážke s mechanizmom na údržbu trate.
Počet úrazov, ktorý v zimnej sezóne evidujú horské služby na Slovensku, stúpa. Približne polovica z nich vzniká pri lyžovaní alebo skialpinizme. Skialpinizmus a freeride, teda jazdu mimo bežne používaných, upravených a vyznačených tratí, podľa Richnavského prevádzkuje čoraz viac ľudí.
„Práve pri týchto štýloch jazdy ide väčšinou o ťažké úrazy, navyše v náročnom teréne, pri ktorých je potrebných veľa záchranárov a dlhý transport, zväčša helikoptérou,“ priblížil Richnavský.
Podľa štatistík poisťovne Union na svahoch minulú zimu výrazne prevládali úrazy kolien. Vyskytujú sa však aj úrazy ďalších častí dolných končatín, ktoré môžu byť z pohľadu horského záchranára veľmi komplikované, napríklad zlomeniny stehenných kostí alebo panvy, zranenia na horných končatinách a ťažké úrazy hlavy alebo chrbtice. Richnavský ocenil, že slovenskí lyžiari čoraz častejšie nosia prilbu. Ťažkých úrazov hlavy napriek tomu pribúda.
Vedeli ste, že…
Hlavné odporúčania a pravidlá bezpečnosti na svahu sú definované v Bielom kódexe, ktorý odporúča Medzinárodný lyžiarsky zväz FIS. Biely kódex je dostupný aj v mobilnej aplikácii Horskej záchrannej služby (HZS). Táto podľa Richnavského pomáha aj pri lokalizácii zraneného najmä vo veľkých lyžiarskych strediskách. Ľudí, ktorí volajú pomoc, sa väčšinou pýtame na číslo najbližšieho stĺpu lanovky alebo snežného dela, ale vďaka aplikácii vieme poslať pomoc rýchlejšie a efektívnejšie, uviedol horský záchranár.