Prečo fajčenie likviduje našu snahu schudnúť?

Bez diskusie. Škodlivosť cigariet nie je nutné dokazovať. Názory o tom, že dokážu negatívne ovplyvňovať aj naše športové výkony či schopnosť zhodiť nadbytočné kilogramy, zostávajú často za zatvorenými dverami. Skúsme ich trochu pootvoriť.

22.09.2018 14:00
cigareta, drogy, fajčenie, žena, Foto:
Pokiaľ aktívne fajčíme a športujeme, nedokážeme zabezpečiť pre bunky dostatok výživných látok.

Takto nás ničí jedovatý plyn

Pri horení tabaku a cigaretového papiera sa uvoľňujú karcinogénne látky, medzi inými aj oxid uhoľnatý. Je to presne tá látka, ktorá vzniká pri nedokonalom horení dreva, či uhlia. Často sa preto z médií dozvedáme, že sa ľudia v noci otrávili oxidom uhoľnatým. Tento plyn je bez zápachu, nedokáže nás preto upozorniť na hroziace nebezpečenstvo. V cigaretovom dyme ho však nie je také množstvo, aby nás pripravil o život. Zasahuje náš organizmus iným spôsobom. Kedykoľvek si fajčiar potiahne z cigarety, inhaluje mini dávku oxidu uhoľnatého. Po vdýchnutí sa spomínaný plyn naviaže, respektíve spojí s molekulou hemoglobínu, ktorý je známy ako krvné farbivo. Hemoglobín prenáša kyslík do všetkých častí tela, oxid uhoľnatý mu v tom však bráni.

Cigarety nám priškrcujú kyslík

Jednoducho povedané, telo sa dostatočne neprekrvuje a v zásade sa dusí. Pokiaľ telesné bunky a orgány nedostanú potrebné množstvo kyslíka, nedokážu správne fungovať. Ak sme vystavení vplyvu oxidu uhoľnatého dlhodobo, bunky či poškodené tkanivá sa nestíhajú regenerovať, na čo doplácame zhoršeným zdravotným stavom, stratou energie a únavou. V prípade, že má náš organizmus nedostatok kyslíka na zásobenie dôležitých telesných orgánov, zhoršuje sa aj vstrebávanie živín. V praxi to znamená, že pokiaľ aktívne fajčíme a športujeme, nedokážeme zabezpečiť pre rast buniek dostatok výživných látok.

Chudnutie je pri fajčení ťažšie

Viacerí odborníci sa zhodujú, že fajčenie je výslovne kontraproduktívne pri získavaní svalovej hmoty alebo chudnutí. Svaly nedostávajú dostatok živín. A ak chudneme, nemáme dostatok energie na behanie, bicyklovanie či iné športy, ktoré nám pomáhajú schudnúť. Ako uvádza portál fitnessandpower.com približne 70 % dechtu z každej cigarety sa hromadí v pľúcach, čím sa zmenšuje ich kapacita. Znižuje sa tak množstvo vzduchu, ktorý môžeme vdýchnuť a zároveň aj množstvo vzduchu, ktorý môžeme vydýchnuť. Viacerí športovci, ktorí sú závislí na cigaretách, majú problém dokončiť svoj tréning. Začínajú síce s nadšením, stačí však niekoľko desiatok minút a svaly odmietajú vďaka nedostatku živín a kyslíka pracovať na plný plyn.

Tréning áno, na plný plyn nie

Odborníci sa teda zhodujú, že fajčiari v porovnaní s tými, ktorí s cigaretami nemajú problém, nie sú schopní trénovať naplno a kvalitne. Vytúžené výsledky v náraste svalovej hmoty, či v strate tukových zásob sa tak odďaľujú, alebo sa nedostavujú vôbec. Pri fajčení by sme mali mať na pamäti, že nikotín, ktorý je návykovou drogou, zvyšuje krvný tlak, rozbúši srdce, zužuje malé krvné cievy na koži a znižuje produkciu mužského pohlavného hormónu testosterónu. V prípade, že je pre vás odvykanie od fajčenia nepredstaviteľné, vhodné je obmedziť ho aspoň niekoľko hodín pred plánovaným tréningom a úplne nefajčiť po zvyšok dňa po tréningu. Telo sa vám za túto „obeť“ odmení kvalitným športovým výkonom a rýchlejšie zhodenými kilogramami tuku.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #cvičenie #fajčenie #chudnutie #tréning #cigarety #okysličovanie buniek

+ Spravte si deň len pre seba, vaše telo to nevyhnutne potrebuje.
Nestojte na jednom mieste, pokúste sa stihnúť čo...

+ Neležte len doma v posteli, vaša chrbtica trpí, choďte sa radšej prejsť.
Nedávajte si stále dôvody prečo...