Počítanie ovečiek v noci? Odteraz minulosť

21.09.2018 17:00
spánok, spiace dievča
Mozog potrebuje veľa spánku. Autor:

Nekonečné prehadzovanie v posteli a pokojný spánok neprichádza. A ak predsa len, ráno sa prebúdzate unavení a plní pesimizmu. Existuje vedecká metóda, ktorá pomáha rýchlejšie zaspať, a tak trochu sa predsa podobá počítaniu imaginárnych ovečiek.

Koľko hodín spánku denne?

Zdravá potreba spánku sa pohybuje v rozmedzí siedmich až ôsmich hodín denne. Pokiaľ sa čas nočného odpočinku skracuje pod šesť hodín, nastávajú problémy s koncentráciou, ospalosťou počas dňa, nervozitou a nedostatkom energie. Rovnako sa vyplavujú do tela stresové hormóny, najmä kortizol, zvyšuje sa riziko vysokého krvného tlaku a mŕtvice. V prípade, že spánok prekročí hranicu osem a pol hodiny, dochádza tiež k riziku mŕtvice. Ľudia majú však problém väčšinou s veľmi krátkym a nepravidelným spánkom, než tým trvajúcim viac než osem hodín. Po stresujúcom dni v práci však často neprichádza a nastáva problém. Zdravý človek by mal zaspať približne do pol hodiny po tom, čo sa uloží do postele. Samozrejme za predpokladu, že pritom nepozerá televízor, alebo „neťuká“ do mobilného telefónu.

Ak tradičné metódy nezaberajú

K zaručeným „babským“ receptom na rýchle pobratie sa do ríše snov sa radí vypitie šálky teplého mlieka so škoricou, popíjanie čaju z medovky lekárskej alebo teplý kúpeľ. Lekár z Harvardu Dr. Andrew Weil tvrdí, že kvalitné zaspávanie nám zaručí správne dýchanie. Ponúka preto „dýchaciu“ metódu, ktorá je ideálna pre tých, ktorí sa snažia zaspať čo najskôr. Dr. Weil teda propaguje spaciu techniku označovanú 4–7–8.

Takto to funguje: Dýchajte

Na to, aby bola úspešná je potrebné absolvovať všetky kroky presne podľa pokynov. Číslica štyri znamená, že prvá fáza Weilovej spacej techniky spočíva v hlbokom nadychovaní, ktoré má trvať štyri sekundy. Číslica 7 značí, že máme na sedem sekúnd zadržať dych a číslica 8, že osem sekúnd pomaly vydychujeme. Postup sa opakuje trikrát, celkovo teda bude trvať 57 sekúnd. Expert z Harvardu presviedča, že po vyskúšaní tejto techniky sa budete cítiť postupne príjemne ospalí. Najdôležitejšou súčasťou tejto metódy je najmä druhý krok, pri ktorom sa zadržuje dych na sedem sekúnd. Počas tejto fázy sa pľúca po dlhom nádychu naplnia kyslíkom. Kyslík následne cirkuluje po celom tele, čím dochádza k jeho postupnému uvoľňovaniu. Pomáha tak šikovne odstraňovať stres a napätie. Uvedená metóda sa používa s obľubou aj u ľudí, ktorí trpia záchvatmi panického ataku a úzkosťami.

Lieky len v kritických prípadoch

Lekári sa tiež zhodujú, že pred tým, než užijeme pred spaním nejaký liek v podobe hypnotika, alebo sedatíva, je potrebné vyskúšať bezpečné dychové cvičenia. Samotné lieky na navodenie spánku sa totiž môžu používať iba po dobu troch až štyroch týždňov. Ak sa to s ich užívaním prešvihne, môže nastať problém spojený so závislosťou na liekoch. Jednoduchšie je preto vyhnúť sa začarovanému kruhu chronickej nespavosti a závislosti.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#oddych #stres #spánok #relax #nespavosť #dýchanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Sami dobre viete, čo je pre pokožku najlepšie, preto sa tak aj správajte.
Nemôžete vedieť všetko, avšak...

+ Neplytvajte energiu na ľudí, ktorí si to nezaslúžia, niektoré veci nezmeníte.
Postupne sa dopracujete k...