Záleží na tom, kedy počas dňa jeme? Áno! Dokonca veľmi

26.06.2018 13:00
žena, reštaurácia, jedlo, zdravie
Kedy ste zvyknutá večerať? Autor:

Je síce pravda, že jedlo z cestovín je vždy iba jedlom z cestovín, rôzne štúdie z posledných rokov však naznačujú, že sa náš organizmus počas 24 hodín mení a preto záleží na tom, kedy túto porciu cestovín zjeme. Píše to taliansky denník La Repubblica.

Môžeme sa mýliť vo všetkom, pokiaľ ide o našu posadnutosť váhou a kontrolovaním všetkého, čo si dávame na tanier. Zameriavame sa na to, koľko toho jeme a čo jeme, ale zabúdame na to základné: kedy. Cestoviny all'Amatriciana zjedené k obedu nie sú z hľadiska telesnej hmotnosti a teda aj zdravia to isté, ako rovnaký pokrm skonzumovaný pred odchodom na lôžko. Hoci obsahujú rovnaké množstvo kalórií a majú rovnakú chuť. Je pravda, že jedlo z cestovín je vždy iba jedlom z cestovín, ale rôzne štúdie z posledných rokov ukazujú, že sa náš metabolizmus počas dňa mení. A spolu s metabolizmom sa mení aj naša schopnosť pracovať a tiež spracovávať jedlo, ktoré sme požili.

Nejde o nejakú novú diétu, ale o potravinový režim, o ktorom sa začalo hovoriť v polovici 80. rokov minulého storočia a ktorý zohľadňuje význam synchronizácie jedál s našimi vnútornými hodinami, počnúc cyklom spánok-bdenie, svetlo-tma. A nedávna štúdia zverejnená na stránkach odborného časopisu Diabetic Medicine zdôraznila, že osoby s cukrovkou druhého typu, ktoré neskoro raňajkujú, majú väčšiu pravdepodobnosť mať vyšší index telesnej hmotnosti (BMI) ako tí, ktorí raňajkujú skoro. A to pri rovnakom množstve kalórií. Iný výskum staršieho dáta, ktorý je možno presvedčivejší ako vyššie uvedený poukázal na súvislosť medzi časom, kedy jeme a účinnosťou odtučňujúcej kúry na vzorke 420 osôb, ktoré držali diétu 20 týždňov. A výsledok? Ten, kto mal vo zvyku jesť neskôr, strácal menej kilogramov a pomalšie ako ten, kto sa rád najedol skôr. Aj v tomto prípade mali všetci rovnaký prísun kalórií, rovnaké druhy potravín aj dĺžku spánku. Podľa vedcov tí, ktorí jedli neskôr, tiež väčšinou chodili neskoro na lôžko a ráno si dávali menej výdatné raňajky alebo raňajky úplne vynechávali. Zdá sa teda, že pri diéte je vhodnejšie konzumovať pokrmy skôr.

Aké je vedecké vysvetlenie výhodnosti jedenia v sočších hodinách? Prečo načasovanie jedál ovplyvňuje telesnú hmotnosť a teda aj zdravie? „Vieme doteraz len málo o pôsobení chrononutričnej (časovanej) diéty, ale výsledky pozorujeme,“ uvádza Andrea Ghiselli z talianskej Rady pre výskum v poľnohospodárstve a analýzu agrárnej ekonómie v Ríme. "Hormóny sa riadi svojim cyklom, teda ich produkcia sa v priebehu 24 hodín mení. To je prípad inzulínu, ktorý dosahuje vrchol okolo 17. hodiny, či hormónu leptín, ktorého vylučovanie vrcholí o jednej hodine v noci. A nielen to. Pozorujeme, že ten , kto zje väčší počet kalórií v prvej polovici dňa, je štíhlejší, navyše sa znižuje riziko vzniku cukrovky a kardiovaskulárnych chorôb. Naopak ten, kto kvôli práci musí byť v noci hore, má väčšiu náchylnosť k poruchám metabolizmu a ku kardiovaskulárnym chorobám, "hovorí Ghiselli.

V Európe rastie náchylnosť k hromadeniu tuku smerom k južným krajinám, kde sa väčšinou večeria neskôr. Máme tiež dáta zo štúdií na laboratórnych myšiach, ktoré síce nemožno prenášať na ľudí, ale čosi naznačujú. Myši vystavené normálnemu striedaniu svetla a tmy sú menej tučné než tie, ktoré sú umelo držané v rytme svetlo a polosvetlo, teda nikdy nie sú v tme a tiež viac žerú. To všetko nám hovorí, že skonzumovať väčšinu denného energetického prísunu v prvej polovici dňa pomáha v synchronizácii s cirkadiálnym rytmom. Prečo je to tak, môžeme zatiaľ len hádať. Než budú naše znalosti v tomto smere rozšírené, rozhodne neurobíme chybu, ak sústredíme väčšiu časť denného energetického prísunu do prvej polovice dňa, dodáva Ghiselli.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#večera #hmotnosť
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Skoršie vstávanie nemusí byť vždy dobrý začiatok dňa.
Ku šťastiu budete potrebovať zamestnanie, ktoré vás...

+ Nerozčuľujte sa kvôli hlúpostiam, zbytočne si kazíte váš deň.
Porozmýšľajte na čo sa oplatí minúť peniaze...