Pravidelným pohybom bojujete až proti 20-tim druhom civilizačných chorôb

Hýbete sa? Ak áno, robíte niečo aj pre vašu ochranu pred chronickými civilizačnými ochoreniami. Ak pohyb neustále zanedbávate a myslíte si, že to niekedy "potom" doženiete, robíte veľkú chybu.

14.05.2018 15:00
žena, beh, pohyb, cvičenie, zdravie Foto:
Pravidelný pohyb neodsúvajte na "potom".
debata

Niekedy stačí naozaj málo. Už len rozhodndutie, že do práce prejdete každé ráno „po vlastných“ vášmu zdraviu prospeje. Mnoho ľudí sa už do kancelárie prepravuje na bicykloch či dokonca na kolieskových korčuliach. Ľudia ešte skôr, než zamieria do „offisu“ obejhnú zopár razy svoje sídlisko.

Vedeli ste, že vďaka pravidelnej fyzickej aktivite dokážete predchádzať viac ako dvadsiatim druhom civilizačných ochorení? Ako sa to udeje? Pri cvičení sa do tela uvoľňujú mnohé účinné látky ako napríklad hormóny šťastia, či chondroitín, ktorý je základnou stavebnou štruktúrou medzibunkovej hmoty chrupky a patrí k liečivám, ktoré priaznivo ovplyvňujú priebeh osteoartritídy.

"Telesná aktivita, cvičenie a šport znižuje významným spôsobom riziko závažných chronických chorôb. Medzi takéto choroby nepatrí len nadváha (obezita) a cukrovka, ale aj také ochorenia, akými je srdcový infarkt alebo mozgová mŕtvica. Pre mnohých bude možno k počudovaniu, že šport chráni aj pred zhubnými nádormi. Presvedčivo je to dokázané pri rakovine prsníka a rakovine hrubého čreva,“ hovorí MUDr. Peter Minárik.

Netreba veľa, stačí na začiatok napríklad vybehnúť domov po schodoch a nečakať na výťah. Choďte do obchodu či do mesta na kávu pešo. Dajte si ráno aspoň 10 minútový strečing, jednoduché drepy, krátku 8 minútovú zostavu alebo choďte s deťmi cez víkend do lesa. Stačí naozaj málo, aby ste dosiahli tak veľa pre vaše zdravie. Možno už za mesiac zistíte, že sa pri chôdzi tak veľmi nespotíte, alebo pri obúvaní nebudete musieť zadržať dych.

"Nie je nutné, aby to bol šport náročný. Aj ľahký poklus dokáže zvýšiť hladinu dopamínu a vlastne akákoľvek činnosť, ktorá nám spôsobuje potešenie, vplýva na jeho vylučovanie. Okrem toho sa nám na jarnom slnku citeľne zlepší nálada, pretože okrem tvorby vitamínu D sa nám v mozgu začne vyplavovať serotonín,“ doplnil kondičný tréner a spoluzakladateľ ceztrenera.sk Maroš Krivosudský.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bicykel #pohyb #civilizačné ochorenia

+ Nečakajte na zázrak, ten rozhodne tak skoro nepríde.
Veľa času trávite pozeraním do mobilu a strácate cenný...

+ Na sladké nápoje zabudnite, škodíte tým svojmu chrupu.
Dávajte pozor pri podpisovaní zmlúv, prečítajte si...