Jesť v tehotenstve za dvoch? To už neplatí!

04.05.2018 15:00
materstvo, tehotenstvo, tehotná
V tehotenstve jesť za dvoch nemusíte. Autor:

Jesť v tehotenstve za dvoch? To už neplatí! Oveľa dôležitejšie než množstvo je kvalita a zloženie potravín, ktoré si doprajeme počas tehotenstva.

Počas dňa treba organizmu dodávať jedlo, ktoré obsahuje veľa železa, vitamínov, bielkovín, vápnika, kyseliny listovej, sacharidov a aj tuky, predovšetkým rastlinné.

"Ak strava matky obsahuje dostatočné množstvo vhodných nenasýtených omega-6 a omega-3 mastných kyselín obsiahnutých v kvalitných olejoch, rybách, vlašských orechoch či semienkach, bude to mať pozitívny vplyv na vývoj dieťaťa,“ vysvetľuje odborníčka na výživu MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.

Aké sú energetické nároky počas tehotenstva? Mierne sa zvyšuje dopyt po bielkovinách na úkor sacharidov, vyšší je aj dopyt po vápniku, železe, jóde a vitamínoch. "V prvom trimestri kladieme dôraz na kvalitu, jedlo by malo byť ľahko stráviteľné, ale s dostatočným zastúpením základných a ochranných živín. V druhom trimestri množstvo stravy stúpa, prírastky na hmotnosti plodu sú najväčšie, dôraz kladieme na dostatok bielkovín, minerálov a vitamínov,“ vysvetľuje odborníčka, ale poukazuje na to, že v treťom trimestri by sa malo jesť opatrnejšie, ale potraviny by sme mali jesť častejšie, zato v menších dávkach, pretože dieťa tlačí na žalúdok, obmedzuje pohyb čriev a peristaltiku.

Zdravé tehotné ženy teda môžu konzumovať stravu bohatú na ovocie, zeleninu, ryby a rastlinné tuky, medzi ktoré patrí napríklad repkový olej. "Na druhej strane by sa však mali vyhýbať cigaretám, alkoholu, instantným omáčkam, dresingom či mäsovým výrobkom s vysokým obsahom soli a stabilizátorov, extrémne častému konzumu vnútorností, nadmernej konzumácii potravín rýchleho občerstvenia, mastným a prepáleným jedlám,“ dodáva Béderová.

A čo tuky v strave, ktorých sa ženy tak boja? "Sú zdrojom energie, no odporúčam dodržiavať tretinové pravidlo v ich príjme. Jedna časť by nám mala poskytnúť energiu vytvorenú nasýtenými mastnými kyselinami – stojí za to siahnuť po mäse a mäsových výrobkoch, mlieku, mliečnych výrobkoch a masle. Druhú tretinu tvoria mononenasýtené mastné kyseliny, ktorých hlavným predstaviteľom je kyselina olejová z radu omega-9 mastných kyselín a zdrojom sú rastlinné oleje – repkový či olivový,“ vysvetľuje odborníčka.

Pre zdravie sú tiež veľmi dôležité polynenasýtené mastné kyseliny. Nachádzajú sa hlavne v rastlinných tukoch, vrátane olejov – sú v repkovom, slnečnicovom, v orechoch a orieškoch a tiež v tuku rýb a morských živočíchov. Tieto esenciálne mastné kyseliny sú dôležitými stavebnými prvkami, ktoré sú významné najmä počas vývoja dieťaťa.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zloženie #vitamíny #tehotenstvo #strava #Potraviny #množstvo
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Vaše telo potrebuje vitamín c, dodajte mu ho v správnom množstve.
Nepozerajte sa len na cenu, ale aj na...

+ Nepite dnes večer alkohol, zajtra do práce potrebujete byť fit.
Dnes vás čaká náročný a zaujímavý deň,...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk