Keď srdce bije na poplach

04.03.2018 15:00
srdce, zdravie,
Ktoré potraviny majú ozdravné účinky na naše cievy a ich kondíciu? Autor:

Upchaté cievy, ischemická choroba srdca alebo infarkt. Spoločným menovateľom týchto zabijakov je starý známy cholesterol.

Ak je dostatok toho dobrého (HDL), srdce má dôvod na radosť. V prípade toho zlého, (LDL) cholesterolu, sa však majú veci úplne inak. Riešením je aj v tomto prípade zmena stravy. A nemusí byť radikálna.

Ovos nad zlato

Podľa portálu prevention.com sú výborným štartom pri znižovaní cholesterolu ovsené vločky. Nakoľko patria ku kalorickejším potravinám, oplatí sa ich konzumovať nesladené a nepražené najmä na raňajky. Ovos obsahuje látku zvanú beta-glukán, ktorá absorbuje zlý cholesterol. Podľa výskumov postačí šesťtýždňové zdravé stravovanie doplnené o ovsené vločky a LDL poklesne o približne päť percent. Podobné ozdravné účinky na naše cievy a ich kondíciu má aj rozumné popíjanie červeného vína. To podľa výskumu španielskej Universidad Complutense de Madrid dokáže zredukovať cholesterol o 9 – 12 %, pokiaľ, samozrejme, nie je podávané k tučným mäsitým jedlám.

Čo tak „naskočiť“ na zdravé tuky

Ak je červené víno doplnkom k mäsu, ktoré obsahuje zdravé tuky, ste na dobrej ceste znížiť si hladinu cholesterolu. Losos, makrela a iné mastné ryby obsahujú vzácne omega-3-mastné kyseliny, ktoré pomáhajú predovšetkým chrániť srdce, odvracajú srdcové choroby, bojujú proti starnutiu a kôrnateniu tepien. Podľa výskumu z univerzity z Loma Linda, nahradenie nasýtených tukov (mäso, mliečne výrobky) za nenasýtené omega-3-mastné kyseliny (sardinky, sleď, losos a makrela) dokáže zvýšiť dobrý cholesterol až o 4 %.

Pokiaľ hľadáte jedlo, ktoré znižuje cholesterol a zároveň dokáže zasýtiť na celé hodiny, tak orechy sú správnou voľbou. Vlašské, lieskovce, mandle. Výber je široký a zdravotný prínos ešte väčší. V štúdii uverejnenej v časopise American Journal of Clinical Nutrition ľudia, ktorí pravidelne konzumovali vlašské orechy šesť dní v týždni počas jedného mesiaca, si znížili zlý cholesterol o 9,3 %.

Horká, tmavá, proste skvelá

Výborné výsledky v boji proti cholesterolu ponúka aj kvalitná horká čokoláda. O jej kvalite rozhoduje pomer kakaa. Ak je príliš nízky, konzumujeme väčšinou stužený rastlinný tuk bez výraznej výživovej hodnoty. Podobne neslávne sú na tom aj mliečne čokolády. Antioxidanty obsiahnuté v horkej čokoláde sa totiž pridávaním mlieka alebo smotany ničia. A sú to práve antioxidanty, ktoré pomáhajú zlepšovať profil dobrého cholesterolu. V štúdii z roku 2007 mali účastníci výskumu, ktorým bol podávaný kakaový prášok, 24 % nárast hladín HDL v priebehu 12 týždňov. Vysokým obsahom antioxidantov sa môže pýšiť rovnako zelený ale i čierny čaj. Čierny čaj dokáže napríklad už za tri týždne znížiť krvné tuky vrátane cholesterolu až o 10 %.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#ovsené vločky #orechy #infarkt #čierny čaj #cholesterol
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Nepite perlivé minerálky, vaše telo sa s tým nevie vysporiadať.
Poraďte sa s expertom a investujte...

+ Ak sa necítite dobre, ostaňte dnes pracovať v pohodlí domova.
Svoju prácu si vykonávajte poctivo a na...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk