Z kancelárie šup za športom! Kĺby však zaťažujte primerane

04.03.2018 07:00
nohy, chôdza, lúka, prechádzka, turistika
Turistika vášmu telu prospeje. Aj duši. Autor:

Ak patríte medzi ľudí, ktorí väčšinu pracovného času trávia za počítačom, vaše telo stráda.

Cíti potrebu pohybu a tak vyrazíte za športom. Paradoxne, aj pri týchto aktivitách si môžete uškodiť. Ako? Tým, že kĺby neprimerane zaťažíte.

Kĺby sú primárne zaťažované neprimeranou hmotnosťou, ktorá spôsobuje, že sú pod vplyvom stáleho a vysokého tlaku. Nedostatok pohybovej aktivity alebo naopak, extrémne zaťažovanie kĺbov pri niektorých typoch športov, pôsobí na ne nepriaznivo. Cvičenie by malo byť prispôsobené veku, zdravotnému stavu a fyzickej kondícii človeka.

"Najprirodzenejší pohyb je chôdza. Jej výhodou je, že každý si môže nastaviť intenzitu podľa svojich schopností. Vďaka pravidelným tréningom si časom môžeme dovoliť viac, čo bude ovplyvňovať stav nášho tela. Vynikajúca je tiež turistika a pobyt v prírode. Okrem pravidelnej a veku primeranej záťaže môže pomôcť aj správna výživa, najmä použitie správnych tukov,“ potvrdzuje odborníčka na výživu MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.

Pri výbere potravín by sme mali uprednostňovať kvalitné bielkoviny – živočíšne aj rastlinné. To znamená kvalitné chudé mäso, strukoviny a obilniny. "Dôležitou stavebnou látkou chrupaviek a kostí je bielkovina kolagén, ktorá tvorí základ chrupaviek a šliach a udržuje ich v optimálnej kondícii. Jeho zdrojom je napríklad hovädzí mäsový vývar či huspenina. Pri tvorbe kolagénu je nevyhnutný aj vitamín C. Zabezpečuje premenu aminokyselín prolínu a lyzínu na kolagén, zároveň komplexne zvyšuje imunitu a ako antioxidant účinne chráni kolagén. Denne by sme mali skonzumovať 400–500 gramov ovocia a zeleniny,“ dodáva Béderová s tým, že okrem vitamínu C sú dôležité antioxidanty, ktoré môžu prispieť k zníženiu rizika mnohých civilizačných ochorení.

Nielen kĺby, ale aj kosti si zaslúžia našu pozornosť. A nie až vtedy, ak sa o slovo prihlási nejaký problém. Dôležité je myslieť na stravu a dostatok látok, ktoré kosti potrebujú. „Z minerálnych látok sú pre pevnosť kostí nevyhnutné: vitamín D, vápnik, fosfor, horčík a zinok“ vysvetľuje Béderová. Tiež zásadný je vitamín K, ktorý pomáha udržiavať kosti zdravé. Zdrojom vitamínu K je okrem iného repkový olej. Ďalšou významnou vlastnosťou tohto oleja je vysoký obsah omega-3 mastných kyselín, ktoré sú nedostatočne zastúpené v našej strave,“ dodáva odborníčka.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#výživa #šport #primeranosť #kĺby
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Netrávte veľa času doma, radšej sa prejdite vonku.
Ukázali ste sa v tom najlepšom svetle, môžete byť na...

+ Nezabúdajte na pravidelné preventívne prehliadky.
Čaká vás veľmi dôležitý deň vašej práce.
...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk