Obujte si korčule! Prečo sa pobyt na ľade vyplatí?

, 29.12.2017 14:30
korčuľovanie
Trénovať môže súbežne rodič aj dieťa. Autor:

Hoci dospelým trvá zvládnutie základov korčuľovania o čosi dlhšie ako deťom, prekonať počiatočný strach sa oplatí. Na čo všetko treba myslieť, ak sa rozhodnete vyskúšať tento šport na ľade?

Dá sa začať s korčuľovaním aj v dospelosti?

Korčuľovanie nemá vekovú hranicu, je to šport, ktorý sa dá robiť od štyroch rokov do 99. Každá pohybová aktivita sa počíta, preto je skvelé, ak sa preň rozhodnete kedykoľvek počas života. Môžete začať od nuly, zopakovať si, čo ste sa naučili pred rokmi alebo chodíte na kurz spolu s vašou ratolesťou. Rodičia nemusia sedieť hodinu na lavičke, kým sa ich syn či dcéra korčuľujú, ale môžu to skúsiť v kurze pre dospelých. Tréning prebieha súbežne a rodič sa tak môže venovať sebe, ale zároveň sledovať korčuliarske pokroky svojej ratolesti. Pôsobí to motivačne pre obe strany – dieťa má v rodičovi skvelý príklad – keď pravidelne športuje dospelý, chce sa hýbať aj ono.

Tréning sa dá prispôsobiť individuálnym...
Tréning sa dá prispôsobiť individuálnym požiadavkám a predispozíciám. Autor: SHUTTERSTOCK

Pre koho je korčuľovanie nevhodné?

Tomuto športu sa môže venovať ktokoľvek, ide len o to, prispôsobiť tréning individuálnym požiadavkám a predispozíciám. Psychika zohráva pri korčuľovaní veľkú rolu, lebo človek stojí na päť milimetrov úzkom železe a zo začiatku má strach. Motorika a koordinácia sú so psychikou prepojené a tak môžu byť pre niekoho prvé kroky náročné práve z tohto dôvodu. Dospelí majú v porovnaní s deťmi istú nevýhodu, pretože tie obavy z nového pohybu až tak nezväzujú. Pod správnym vedením sa však počiatočné opatrné kroky na ľade nestanú prekážkou zvládnutia základov tohto športu.

Na otázky odpovedal Miroslav Goldschmied,...
Na otázky odpovedal Miroslav Goldschmied, majiteľ školy korčuľovania Jumping Joe. Autor: Archív Miroslava Goldschmieda

S trénerom či bez neho?

Samotné korčuľovanie sa neskladá len z pohybu dopredu a dozadu, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Prejsť po ľade z bodu A do bodu B ešte nie je korčuľovanie. Ide o súbor pohybov, ktoré treba zvládnuť – musíme sa správne odrážať nohami, držať stabilitu, koordináciu, musíme mať nejaký sklz. Ak si pohyby osvojíme nesprávne, ide o zlozvyk, ktorý treba následne odstraňovať. Začiatočník nedokáže posúdiť, či dané pohyby robí správne, nie je v jeho silách „odsledovať“ samého seba. To je úlohou trénera. Kurzy korčuľovania pozostávajú z ôsmich výkonnostných úrovní, takže ak niekoho tento šport naozaj „chytí“, môže sa postupne zdokonaľovať a čoraz väčšmi tešiť z vlastných pokrokov.

Korčuľovanie zmierňuje ťažkosti s chrbticou a...
Korčuľovanie zmierňuje ťažkosti s chrbticou a posilňuje chrbtové svalstvo. Autor: SHUTTERSTOCK

Aké benefity prináša korčuľovanie?

Zlepšuje a zvyšuje fyzickú a duševnú zdatnosť a kondíciu, svalovú koordináciu, znižuje riziko osteoporózy. Zmierňuje ťažkosti s chrbticou, posilňuje chrbtové svalstvo, čím prispieva k správnemu držaniu tela. Výrazne vplýva na činnosť srdca a tým aj prekrvenie telesných orgánov a tkanív. A netreba zabúdať ani na psychiku – pravidelný šport zmierňuje depresívne nálady a posilňuje sebavedomie. Pobyt na ľadovej ploche výrazne prospieva ľuďom trpiacim alergiami, zmierňuje ich prejavy. Aktívnym pohybom v chladnom prostredí sa zároveň otužuje telo a zvyšuje sa kapacita pľúc.

Ako dlho trénovať?

Jeden tréning trvá 45 minút, čo je akurát, ak je čas na ľade využitý plnohodnotne. S pribúdajúcimi minútami sa už znižuje koncentrácia. Ideálne je trénovať aspoň dva razy týždenne, aby sa dostavili výsledky napríklad aj v podobe tvarovania postavy či úbytku na hmotnosti. Tieto zmeny však musia ísť ruka v ruke so správnym stravovaním a s dlhodobejším tréningom.

Dôležitá je kvalita aj hrúbka noža a pevnosť...
Dôležitá je kvalita aj hrúbka noža a pevnosť topánky. Autor: SHUTTERSTOCK

Na čo si dať pozor?

Rovnako ako v prípade detí, dospelí by takisto nemali podceniť ochranu tela na ľade – to znamená nosiť prilbu (lyžiarsku) pretože úrazy, najmä u začiatočníkov, sa občas stanú. Netreba zabudnúť ani na vhodné rukavice, bez ktorých sa nezaobídete. Pozornosť treba venovať výberu korčúľ. Bežne dostupným korčuliam v obchode napríklad chýba opätok, čo je z pohľadu správneho ťažiska kľúčové. Rovnako sa treba zamerať aj na dĺžku noža, ten musí byť dlhší, ako je samotná topánka, pretože umožňuje plynulý pohyb smerom dozadu. Ak sa nôž končí pod pätou, človek sa hrbí, jeho ťažisko nie je správne a pohyb smerom dozadu nespraví. Dôležitá je aj kvalita a hrúbka noža, pevnosť a tvrdosť topánky a celkové uchytenie na nohe.

Deti sa začínajú učiť korčuľovať už v škôlke.
Deti sa začínajú učiť korčuľovať už v škôlke. Autor: SHUTTERSTOCK

Ak ste už rodičom

Deti by sa mali učiť základy korčuľovania od štyroch rokov, keď sa začína prudko rozvíjať ich motorika. Škôlkarom v tomto veku zväčša stačí 30 hodín tréningu, aby zvládli základy tohto športu a už ich nezabudli. Nejde pritom o to, aby sa zo všetkých stali hokejisti či krasokorčuliari, ide o prípravu na ich ďalší pohybový a športový rozvoj, ktorý je pre deti nesmierne dôležitý. Korčuľovanie výrazne rozvíja ich motoriku, stabilitu aj koordináciu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zima #ženský magazín MiA #pohyb #korčuľovanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Nezúfajte zo zvýšenej hmotnosti, môže ísť o svalovú hmotu z cvičenia.
Nájdete vhodné zamestnanie, ktoré...

+ Sychravé počasie nepodceňujte, môžete veľmi rýchlo prechladnúť.
V zamestnaní neočakávajte zmeny, výška...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk