Zdravé či nie? Ako to je so sušeným ovocím? Čo treba vedieť

Sušené ovocie - vrátane sušených marhúľ, brusníc, hrozienok, ďatlí, fíg alebo sliviek - vo svojej scvrknutej podobe obsahuje veľkú porciu výživných látok.

06.10.2017 09:00
sušené jablká, ovocie, vitamíny Foto:
Sušené ovocie je určite zdravé, ale s jeho množstvom opatrne.

Keď sa z ovocia odstráni voda, sú výživné látky a vláknina koncentrovanejšie a napríklad polovica hrnčeka sušených vykôstkovaných marhuľ obsahuje 4,7 gramu vlákniny, kým rovnaké množstvo čerstvého vykôstkovaného ovocia má len 1,6 gramu vlákniny. Sušené ovocie je tiež bohatým zdrojom antioxidantov a kyseliny listovej.

Jedna veľká epidemiologická štúdia, do ktorej sa zapojilo viac ako 13-tisíc jednotlivcov, zistila, že tí, ktorí konzumujú sušené ovocie, majú lepší príjem živín – a nižšiu hmotnosť – ako tí, ktorí ho nejedia. Je však dôležité mať na pamäti, že v sušenom ovocí sú rovnako koncentrovanejšie aj prírodné cukry. To ale širokú verejnosť nemusí príliš znepokojovať a pre športovcov, ktorí potrebujú rýchlo doplniť hladinu cukru, to môže byť dokonca užitočné, poznamenáva server CNN.

Problém to však môže znamenať pre tých, ktorí si starostlivo strážia príjem cukru, sacharidov alebo kalórií. Napríklad hrnček hroznového vína obsahuje 23 gramov cukru a 104 kalórií, ale hrnček hrozienok obsahuje 116 gramov cukru a 520 kalórií, teda päťnásobok.

Podľa amerických nutričných opatrení by mal človek denne zjesť jeden a pol až dva hrnčeky čerstvého ovocia. V prípade sušeného ovocia ide zhruba o polovicu uvedeného množstva. To platí aj pre zdravé osoby. Napríklad diabetici, ktorí si počas dňa starostlivo strážia príjem sacharidov, ale musia dodržiavať iné pravidlá.

Ak urobiť nejaký záver, môže znieť nasledovne. Sušené ovocie je výživná, praktická a ľahko prenosná desiata na zahryznutie, obzvlášť, ak ju zmiešame s orechami. Avšak pokiaľ si strážite cukry, sacharidy alebo kalórie, uistite sa, že ste si odmerali primeranú dávku, pretože sušené ovocie sa dá ľahko len tak bezmyšlienkovito ujedať.

Obmedzte aj sušené ovocie obsahujúce pridané cukry, čo je najčastejšie prípad sušených brusníc. Ale aj ďalšie druhy sa presladzujú alebo obaľujú v cukre – napríklad ananásové krúžky či kandizované ovocie. Pokiaľ ste citliví na sulfidy, alebo trpíte astmou, vyberajte si bio-druhy sušeného ovocia, ktoré nie sú ošetrené oxidom siričitým.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #zdravie #ovocie #benefity #sušené ovocie #sušené

+ Plánujte si svoje dni dopredu, nenechávajte všetko na náhodu.
Pokračujte aj vo chvíli, keď to už kolegovia...

+ Rozmýšľajte dopredu, následky môžu byť oveľa zložitejšie.
Plňte si svoje sny, peniaze rozumne využite na...