Toto sa stane, keď nechudnete z tuku

29.09.2017 17:00
strukoviny, bielkoviny, výživa
Bielkoviny po konzumácii zvyšujú bazálny metabolizmus približne o 20 %. Autor:

Vypadávanie vlasov, pomalšie hojenie rán a prudká strata hmotnosti. Aj takéto problémy vás môžu vytrápiť v prípade nedostatku bielkovín. Ako sa im dá zabrániť?

Keď sa nechudne správne…

Proteíny, inak tiež nazývané bielkoviny tvoria s cukrami a tukmi základné živiny potrebné pre ľudské telo. V prípade absencie niektorej tejto látky hrozí organizmu celý rad zdravotných problémov. Keďže proteíny zaraďujeme k stavebným látkam, ktoré sa podieľajú na raste tkanív, orgánov a buniek, ich nedostatok v prijímanej strave sa môže prejaviť rýchlou stratou hmotnosti. V tomto prípade však nejde o pozitívne správy. Namiesto tuku na bruchu alebo inej telesnej partii sa chudnú svaly, čo sa prejavuje stratou sily, únavou a celkovou vyčerpanosťou organizmu. Chudnutie zo svalov, namiesto zhadzovania z tuku ma za následok spomalenie metabolizmu.

Keď telo „trávi“ samo seba

Kúsok ovocia alebo zeleniny po ťažkom tréningu alebo namáhavej fyzickej aktivite jednoznačne nestačí. Potrebné sú aj potraviny bohaté na bielkoviny. Ak v strave chýbajú, telo sa prepína do šetriaceho režimu a na svoju regeneráciu, vrátane hojenia drobných rán vzniknutých počas namáhavého cvičenia využíva prekvapivo svoje vlastné bielkoviny. Jednoducho povedané, ľudské telo začne „tráviť“ samo seba. Podobne je to aj s vypadávaním vlasov a lámavosťou nechtov. Ak konzumujete minimum týchto stavebných živín, telo sa „prepne“ do takzvaného šetriaceho režimu. V prvom rade sa snaží zásobovať najdôležitejšie orgány, svaly vrátane toho srdcového, a až v druhom rade okrajové tkanivá, ktorými sú vlasy či nechty.

Koľko ich jesť denne?

Podľa odborníka na výživu MUDr. Igora Bukovského, PhD. bielkoviny po konzumácii zvyšujú bazálny metabolizmus približne o 20 %, zabezpečujú pocit sýtosti a podporujú rast svalovej hmoty. Vhodné sú živočíšne, ale i rastlinné zdroje proteínov. Pri druhom menovanom zdroji bielkovín môžeme počítať s nižším obsahom cholesterolu a s vyšším protirakovinovým účinkom. Rastlinné bielkoviny sú potenciálne slabšími alergénmi, než proteíny z mlieka, vajec, bravčového mäsa a morských živočíchov, píše sa na webe akv.sk. Potravinárska komora Slovenska odporúča priemerne aktívnej žene konzumovať 50 – 70 g bielkovín, čo je možné dosiahnuť konzumáciou živočíšnych alebo rastlinných potravín v dvoch alebo troch jedlách počas dňa. Komora rovnako uvádza, že 10 – 15 % energie z potravín by malo pochádzať z bielkovín, 30 – 35 % z tukov a 55 % zo sacharidov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vypadávanie vlasov #poruchy metabolizmu #chudnutie #bielkoviny
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Rozhodnete sa prestať s cvičením, dôvodom bude bolestivé zranenie.
Upratovnie bytu si môžete uľahčiť...

+ Zistíte potrebné informácie ohľadom zdravotného stavu.
Najvyšší čas urobiť poriadok v dome,...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk