Ako môžu byť aj zdravé potraviny nezdravé? Tu sú dôvody!

15.04.2017 08:00
špenát
Špenát je zdravý a v jedálničku by mal byť. Pozor však na množstvo. A tí, ktorí majú problémy s obličkovými kameňmi, by mali byť ešte opatrnejší. Autor:

Príliš veľa cukru nerobí ľudskému organizmu dobre. Ale platí to aj o prílišnom množstvo soli. Rovnako tak škodí prekračovanie odporúčaného množstva alkoholických nápojov.

Existujú ale nepochybne aj zdravšie potraviny, ktoré pri nadmernej konzumácii môžu nášmu telu spôsobiť zdravotné ťažkosti. Sú to potraviny, pri ktorých by sme to nečakali, napríklad niektoré druhy zeleniny a ryby, všetky produkty, na ktoré sa poukázalo pre ich priaznivé účinky a ktoré by na našom stole nikdy nemali chýbať. V niektorých prípadoch ale aj tieto potraviny môžu vo väčšom množstve škodiť.

„Špenát, ale tiež repa či rebarbora obsahujú šťavelany, ktoré v spojení s vápnikom môžu viesť k vytváraniu obličkových kamienkov,“ upozorňuje dietologička z nemocnice Humanitas v Miláne doktorka Manuela Pastoreová. „V západnom svete je valná väčšina obličkových kamienkov najrôznejších rozmerov tvorená práve šťavelanom vápenatým,“ citoval ju taliansky denník Corriere della Sera.

Okrem týchto potravín obsahujú šťavelany tiež ďalšie potraviny: kivi a červené ovocie. Preto je v prípade tendencie k ochoreniu na obličkové kamene lepšie nepreháňať to s týmito druhmi zeleniny a ovocia a dávať prednosť iným. Dajte však pozor, aby ste nepoužívali toto varovanie ako výhovorku: pestrá a vyvážená strava nie je zdravá, ak nezahŕňa konzumáciu sezónnej zeleniny ako napríklad špenát.

Ryby a morské plody zasa môžu obsahovať metylortuť, organickú zlúčeninu prirodzene prítomnú v ovzduší. Druhy, ktoré ju obsahujú vo väčšom množstve, sú veľkí predátori: mečiar, žralok, šťuka, ale aj tuniak. Talianske ministerstvo zdravotníctva upozorňuje deti a tehotné ženy, aby nejedli viac ako 100 gramov týchto rýb týždenne.

Okrem pitnej vody sú kontaminácii arzénom vystavené obilniny a zvlášť ryža. Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) pripomína, že trvalý prísun anorganického arzénu je spájaný s rôznymi zdravotnými problémami, ako sú kardiovaskulárne choroby a niektoré druhy rakoviny. Organizácia OSN pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) sa touto otázkou tiež zaoberala, najmä pokiaľ ide o ázijské krajiny, a Európska komisia stanovila maximálne množstvo arzénu vo výrobkoch z ryže. Nedávna štúdia zverejnená na stránkach časopisu Jama Pediatrics ukázala, že v moči detí, ktoré konzumujú produkty na báze ryže, je väčšia koncentrácia arzénu ako u tých, ktoré takéto produkty nejedia.

Ani so sušeným ovocím nie je vhodné to preháňať. Dôvodom je najmä ohľad na štíhlu líniu: mandle a vlašské a ďalšie orechy sú vysoko kalorické. Napríklad mandle majú v 100 gramoch 603 kalórií.

Kto je citlivý na hromadenie vzduchu v bruchu, by si mal dávať pozor, čo si dáva na tanier, aj keď jedáva zdravo. Sú to predovšetkým strukoviny a všetko, čo obsahuje vlákninu. Aj taká superpotravina ako je avokádo, ak ho zjeme príliš veľa, môže v niektorých prípadoch vyvolať črevnú plynatosť alebo hnačku.

Škodiť môže aj príliš veľa vody. Potreba vody potrebnej na udržanie správnej hydratácie organizmu sa líši podľa pohlavia: dva litre pre ženy a dva a pol litra pre mužov. Presnejšie sa správny prídel vody môže vypočítať z kilogramov váhy znásobených 30 (mililitre). Prídel tekutiny môže byť zaistený vodou, ale aj čajom a nesladenými nápojmi.

Pitie nadmerného množstva vody môže byť zdraviu škodlivé a rozhodne neprispieva k zníženiu váhy. Jemná rovnováha minerálov v organizme sa tak naruší a zníži sa koncentrácia minerálnych solí. Príliš veľa vody môže spôsobiť problémy s obličkami, najmä ak ide o tvrdú vodu alebo takú, ktorá je bohatá na vápenaté soli.

#zdravie #jedlo #potravina #obsah #škodlivosť
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku