Vitamín K. Dôležitý, ale zabudnutý prvok dlhovekosti!

02.03.2017 07:00
karfiol, brokolica
Najviac vitamínu K sa vyskytuje v šaláte, keli, petržlene či brokolici. Autor:

Nemá reklamu v televízii, nepresadzuje sa ako zázrak, je skôr outsiderom v lekárničkách a aj preto často ženy trpia modrinami, osteoporózou, alergiami aj predčasným úmrtím.

Na dlhovekosť nepotrebujete žiadne mastičky ani zázračné lieky, stačí zvýšiť hladiny vitamínu K.

Dôležitá súčasť v organizme

Ide o takzvaný koagulačný vitamín, takže ovplyvňuje zrážanlivosť krvi v organizme, ale podporuje aj činnosť a funkciu pečene, čo je vlastne oficiálna práčka nášho tela. Tým sa podpisuje na dlhovekosti. Je veľmi efektívnou prevenciou pred osteoporózou, rednutím a lámaním kostí. Čiže ideálny vitamín predovšetkým na ženské problémy.

Najlepší je prirodzený

Je to rovnaké, ako s ostatnými vitamínmi, najlepšie je prijímať ho v prirodzenej forme. Najviac vitamínu K sa vyskytuje v šaláte, keli, petržlene, brokolici, avokáde, ale doma si môžete aj cez zimu dopriať čerstvú pažítku, ktorá ním priam hýri. Nevadí mu sušenie, ani varenie. Jedinou hrozbou je vysmážanie a fritovanie, to dokáže tento vitamín takmer úplne neutralizovať.

Máte modriny? Chýba vám Káčko!

Napriek tomu, že sa o ňom málo hovorí, vitamínom K disponuje dosť široké spektrum zeleniny. Pre dospelú ženu stačí denne prijať 90 mikrogramov, čo zodpovedá približne trom mladým cibuľkám. V prípade pestrej a vyváženej stravy bohatej na strukoviny a zeleninu nie je príliš veľká šanca, že vám poklesne pod hladinu, kedy je to pre telo nebezpečné. Jedným z prvých prejavov nedostatku je tvorba samovoľných modrín, prípadne ich vznik len po jemnom náraze. Jedným z príznakov je aj vznik a rozvoj osteoporózy, môže sa prejaviť aj náhlym vznikom novej alergie, alebo kožnými problémami.

Kto je najviac ohrozený?

Nedostatok životabudiča K môže postihnúť prakticky kohokoľvek, ak nebude svojej strave venovať náležitú pozornosť a pestrosť. Na druhej strane sú rizikové skupiny osôb, u ktorých sa predpokladá, že budú mať znížené hladiny. Ide hlavne o ľudí s poruchou pečene, látkovej výmeny a milovníkov sladkostí. Tí majú málo vitamínu K aj preto, že cukor zabraňuje jeho správnemu vstrebávaniu. Rovnako ako antibiotiká, po ktorých sa môže tiež krátkodobo vytvoriť deficit.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zelenina #vitamín K #strukoviny #osteoporóza #modriny #dlhovekosť
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk