Pretopené maslo aj kvaka: Neodmietajme to, čo v strave fungovalo

, 05.01.2017 15:00
jedlo - stravovanie - varenie - kuchyňa
V kuchyni by sme mali pracovať s potravinami, ktoré poznali už dávne generácie. Autor:

Jedzte sezónne a lokálne, odporúčajú odborníci. Práve teraz tieto rady letia. Podobne sa vraciame k tradičným potravinám, ktoré k nášmu stravovaniu patrili odnepamäti. Len sme ich odmietali z takých či onakých príčin. A možno neboli trendové.

Slovenská tradičná kuchyňa bola veľmi sezónna. „Vždy sa varilo zo surovín, ktoré dalo pole či záhrada. Zima bola pre našich predkov náročným obdobím. Ale gazdinky sa napriek tomu vynašli. Hoci varili dookola z tých istých surovín, v ktorých prevládali zemiaky či kyslá kapusta, jedlá nechutili stále rovnako,“ opisuje etnologička Katarína Nádaská, autorka knihy Rok v slovenskej ľudovej kuchyni.

Aktuálne sa o slovo hlási napríklad bravčová masť či pretopené maslo, ktoré sa označuje ako ghee. Ale pozor! „Pretopené maslo nie je moderným hitom z Indie. Vyrábali ho už naše babičky, pretože ho tak mohli dlhšie skladovať. Len ho nevolali ghee,“ opisuje Nádaská.

Čo je pretopené maslo?

Pretopené maslo

Maslo zbavené vody, bielkovín a ostatných netukových súčastí už netreba skladovať v chladničke. Práve bielkoviny totiž spôsobujú, že maslo sa rýchlejšie kazí. Prepustené maslo je vlastne čistý mliečny bezvodý tuk, vhodný napríklad aj na pečenie či vysmážanie. Navyše má lahodnejšiu konzistenciu. V dnešnej dobe alergií je jeho výhodou, že ho môžu konzumovať aj ľudia trpiaci intoleranciou laktózy či bielkoviny kravského mlieka.

Králičie aj baranie mäso

Zima patrila v tradičnej slovenskej kuchyni hutnejším jedlám. „Varili sa husté polievky, bolo veľa kaší, pirohov na milión spôsobov a na stole sa objavovali rôzne druhy mäsa, nie výlučne kuracie, ako dnes, hoci husi a kačice sa chovali takmer v každom dome. Často sa varilo baranie a jahňacie mäso, hojne sa pripravoval aj králik. Ale pravdou je, že mäso nebolo na stole tak často ako dnes,“ uvádza Aneta Orosiová, ambasádorka Jamieho Olivera na Slovensku. Baranie a jahňacie mäso sa jedlo najmä v oblastiach s rozšíreným chovom oviec.

Orosiová dodáva, že množstvo tradičných receptov bolo zdravých, pretože sa vo veľkej miere používali dostupné suroviny z lúky, poľa či zo záhrady. „Žihľava, repa, burgyňa či kvaka, čiže potraviny, ktoré aktuálne získavajú na popularite.“

Kvaka

Poznáte kvaku?
Ide o koreňovú zeleninu, ktorá sa u nás pestovala odnepamäti. Chuťovo sa dá opísať ako čosi medzi kalerábom a chrenom. Na tanieri ladí so zemiakmi, ale dá sa použiť ako ich náhrada. Môže sa pripraviť ako polievka či prívarok alebo udusiť a podávať ako príloha k mäsu. Kvaka je bohatá predovšetkým na vitamín C.

Neodmysliteľnou súčasťou tradičnej kuchyne boli kaše, na ich prípravu sa používali strukoviny ako fazuľa, hrach a cícer. Ak napríklad máte problém s trávením strukovín, je dobré vodu, v ktorej sa strukoviny namáčali, zliať. Následne ich varte v novej vode. Týmto spôsobom sa z nich vyplavia nestráviteľné cu­kry.

V zime sa varilo zo zásob

Bohatá jesenná úroda zeleniny a ovocia, ktoré sa dalo uskladniť, vydržala aj počas zimy. „Zemiaky a kyslá kapusta, takisto obilninové kaše, tvorili počas zimných mesiacov základ jedál,“ uvádza Orosiová. Kyslá kapusta bola prirodzeným zdrojom vitamínu C a ani dnes by nemala v našom zimnom jedálnom lístku chýbať. Vždy treba myslieť na to, aby sme kúpili kapustu nepasterizovanú a tepelne ju upravovali minimálne.

Aj donedávna zatracovaná bravčová masť dostala v poslednom období milosť. Najmä pre jej vysoký obsah kyseliny olejovej, vďaka ktorej sa neprepáli tak rýchlo ako olej. Navyše, masť sa dá skladovať pomerne dlho bez pridania konzervantov. A dobrá správa pre alergikov – tí, ktorí neznášajú laktózu, môžu napríklad vo vianočných receptoch maslo či margarín nahradiť práve masťou.

Ešte trocha zdravšie

Hoci veľa tradičných receptov sa dá označiť slovom zdravé, predsa len, menšími zmenami sa dá vyhnúť hojne využívanej bielej múke, zápražke či smotane. Biela múka sa dá nahradiť špaldovou, nebojte sa takúto zmenu urobiť aj pri príprave tradičných pirohov, takáto múka sa správa rovnako ako biela. Namiesto zápražky stačí omáčky zahustiť zemiakmi. V minulosti hojne využívaný repný cukor môžeme vymeniť za trstinový, takisto sa dá viac využívať med. Ak chcete klasickú smotanovú polievku odľahčiť, pri príprave jedál použite rastlinnú verziu, napríklad smotanu ryžovú.

Králičie mäso.

Králik je skvelou voľbou, ak hľadáte kvalitné mäso s minimálnym obsahom tuku a kalórií. Odborníci sa zhodujú na tom, že najmä ľudia trpiaci nadváhou a tráviacimi problémami by mali do svojho jedálneho lístka dostať králičie mäso. A pre vysoký obsah proteínov poteší aj všetkých športovcov.

Králičie mäso – na 100 gramov obsahuje 25 gramov bielkovín, 8,5 gramu tuku a má hodnotu 205 kalórií
Chudé hovädzie mäso – na 100 gramov obsahuje 30 gramov bielkovín, 20 gramov tuku a má hodnotu 275 kalórií

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravie #jedlo #návrat #história #región #stará mama #potravina #maslo #ženský magazín MiA #kvaka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Zabudnite na lieky, vyskúšajte radšej bylinky a rady starých mám.
Neinvestujte do používaných vecí,...

+ Zredukujte počet zjedených sladkostí, prospeje vám to.
Ak teraz zaberiete s cvičením, prinesie vám to...