Problém nadúvanie? Toto je trik ako sa ho zbaviť

Ak patríte medzi ľudí, ktorí sa vyhýbajú obľúbeným druhom zeleniny a strukovín zo strachu z nafúknutého bruška, zbystrite pozornosť.

13.11.2016 14:00
strukoviny, bielkoviny, výživa Foto:
Vyradiť strukoviny zo stravy len zo strachu z nadúvania nie je najlepším riešením.
debata

Skôr než siahnete po liekoch, vyskúšajte osvedčený recept na potlačenie plynatosti.

Neoberajte sa o vitamíny

Šošovica, hrášok, fazuľa, ale aj kapusta či kel dokážu žalúdok i črevá potrápiť nepríjemnými plynmi. A preto sa im často, no zbytočne, vyhýbame. Strukoviny obsahujú vysoký podiel sacharidov, ktoré naše telo trávi s väčšími ťažkosťami. Ostatná „plynotvorná“ zelenina sa naopak pýši veľkým množstvom vlákniny, ktorú prirodzene nedokážeme rýchlo spracovať. Vyradiť zeleninu a strukoviny zo stravy len zo strachu z nadúvania nie je najlepším riešením, ochudobňujeme sa totiž o celý rad kvalitných bielkovín, vitamínov skupiny B, kyselinu askorbovú (vitamín C) a minerálne látky ako sú železo, vápnik, fosfor či zinok. Prvý menovaný minerál podporuje krvotvorbu, vápnik s fosforom spevňujú kosti a zinok posilňuje imunitný systém.

Čo sa deje v bruchu

Plynatosť zapríčiňuje nahromadený vzduch z potravy, samozrejme, každému robí problém niečo iné. Niekoho „nenafúkne“ kel alebo kapusta, alebo naopak ovocie s vysokým obsahom vlákniny ako sú sušené slivky či marhule. Vzduch sa dostáva do čriev a tlačí na brušnú stenu, no a problém je na svete. Čo nasleduje, nemusíme detailne opisovať …

A ten trik? Vážne, iba voda

„Problém plynatosti a nadúvania vidím z praxe v nedostatočnom pitnom režime,“ vysvetľuje pre Pravda.sk jednoduchú príčinu uvedených problémov výživový poradca a osobný tréner Martin Roháček, ktorý sa svojej profesii venuje už vyše desať rokov. „Zelenina obsahuje veľa vlákniny a na jej metabolizmus potrebuje dostatok vody, inak bude dochádzať k nadúvaniu,“ zdôrazňuje. Ako ďalej uvádza, z hľadiska trávenia zeleniny je dôležité ju tepelne upraviť, a to varením alebo dusením. Pri strukovinách je to trochu zložitejšie, nie však veľmi. Strukoviny ako šošovicu, fazuľu či cícer stačí namočiť na približne dvanásť hodín do studenej vody a neskôr ju uvariť. A nadúvanie je definitívne preč. V prípade, že si chcete zaexperimentovať, strukoviny si nechajte naklíčiť. Postačia dva až tri dni, pričom vodu je potrebné vymieňať každý deň. Naklíčená pochúťka obsahuje veľké množstvo enzýmov, ktoré nadúvaniu nedajú šancu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pitný režim #vyvážená strava #strukoviny #nadúvanie #plynatosť

+ Začnite športovať, avšak si dávajte pozor aby ste si pri tom neublížili.
Finančná disciplína je kľúčom k...

+ Meditácia a relaxácia pomôžu zmierniť stres a úzkosť.
Investujte múdro, pozorne vyberajte svoje projekty....