Nekávičkári pozor! Dôvody, prečo by ste káve mali dať šancu

24.05.2016 09:00
káva, kofeín, životabudič
Káva je zdravá, ak hovoríme o "miernej" konzumácii. Autor:

Znižuje riziko rakoviny, môže chrániť pred cukrovkou a tým predĺžiť život: Je teda pre abstinentov kávy načase začať piť tento prebúdzač? Čítajte!

Čo sa týka štúdií, káva si prešla poriadnou zmenou! Kedysi totiž bola označovaná za „jed“ pre srdce a žalúdok, či už v malých alebo veľkých šálkach. Kávičkárom to nepridávalo na dobrej nálade. Situácia sa však, našťastie, medzičasom zmenila a kávičkári plesajú. Štúdie potvrdzujú, že tento čierny horký prebúdzač má veľa pozitív. Piť kávu sa teda oplatí, pretože znižuje riziko rakoviny hrubého čreva, chráni pred cukrovkou druhého typu, a tým pádom predlžuje život. A dokonca aj negatívne účinky na kardiovaskulárny systém sa vyvrátili. Je teda na mieste otázka na zamyslenie, pre nekávičkárov: Mám to s tou kávou predsa len skúsiť? Urobím tým niečo dobré pre svoje zdravie?

Je to pravda

„Súčasné štúdie ukazujú, že pitie kávy má prevažne pozitívne účinky,“ povedali odborníčky na výživu Sonja Lackner a Sandra Wallner-Liebman na Lekárksej univerzite v rakúskom Grazi. Dá sa dnes povedať, že „mierna“ konzumácia kávy môže byť vhodným doplnkom k zdravej strave. Kľúčovým slovom v tejto vete je ale slovko „mierna“. Nemalo by sa to preháňať a denným limitom sú štyri šálky kávy.

Môžu za to fytochemikálie

Káva okrem iného obsahuje aj fytochemikálie z kávových zŕn – a práve tie majú opisovaný účinok na zdravie. Pôsobia proti voľným radikálom a zápalom v tele. Avšak aj kofeín má pozitívny účinok. „V malým množstvách zlepšuje kofeín duševný stav,“ potvrdili expertky. Konkrétne, je zodpovedný za dobrú náladu, lepšiu koncentráciu, pamäť a odstraňuje únavu.

Nahradiť kávu zeleninou?

„Ľudia, ktorí nepijú kávu, nemusia s ňou nasilu začínať,“ povedali odborníčky. Cenné fytochemikálie možno získať aj konzumáciou zeleniny, ovocia a celozrnných produktov, dodali. Káva zas nie je také „neviniatko“, ako vyzerá. Ani ona nie je celkom bez „vedľajších účinkov“. Predovšetkým u tých, čo na ňu nie sú zvyknutí, môže vyvolať nepríjemné účinky ako je nervozita, búšenie srdca či nespavosť. Platí to aj pre tých, čo nepatria do škatuľky „kávičkári“, ale skôr „nadmerní konzumenti“. To sú ľudia, ktorým ani päť šálok denne nie je dosť. Koledujú si tiež o problémy.

A čo tehotné?

Tehotné a dojčiace ženy musia byť v konzumácii kávy opatrné. Síce dve šálky denne sú ešte v poriadku, netreba zabúdať, že kofeín obsahujú aj iné nápoje, napríklad čaje niektoré druhy sladených nápojov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#rakovina #únava #kofeín #cukrovka #zápal #srdce #káva #fytochemikálie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Premýšľajte nad svojim zdravím, mali by ste sa viac snažiť vylepšiť si ho.
Nebuďte na nadriadených až...

+ Dbajte na svoj zrak, nenechajte si ho viac pokaziť.
Robte hlavne to, čo vás baví, nestrácajte čas niekde,...