Aká poloha je pre dobrý spánok ideálna? Každá má pre aj proti

20.05.2016 15:04
Spánok si môžete uľahčiť a zintenzívniť.
Spánok je nástroj našej regenerácie. Niekedy si ju však sťažujeme nesprávnymi polohami. Autor:

Akú polohu máme pri spánku zaujať, aby sme sa čo najlepšie vyspali?

Spánok na chrbte pomáha zabraňovať vzniku vrások, pozícia plodu v materskom lone oslabuje hrudník, spánok na bruchu je zlý pre šiju… Odporúča sa nezaspávať zakaždým v rovnakej pozícii. Existuje ideálna poloha, ktorá nám pomáha zaspať a neškodí nášmu telu? Na tieto otázky odpovedá niekoľko expertov, ktorých cituje francúzsky denník Le Figaro.

Pre niektorých z nás nie je nič pohodlnejšie a viac uvoľňujúce ako spať tvárou vo vankúši a na bruchu. Ani táto pozícia nie je pre telo vyhovujúca. Podľa osteopata Celestina Serteleta môže spánok na bruchu vyvolávať napätie v prehĺtacích svaloch a tlak na hrudný kôš a môže viesť k dýchacím ťažkostiam. Táto pozícia nie je ideálna ani pre šiju. Kinezioterapeut Jérémie Feutry vysvetľuje: „V praxi pozorujeme, že ľudia, ktorí majú vo zvyku spať každú noc na bruchu, trpia bolesťami šije viac ako tí, ktorí spia na boku alebo na chrbte. Keď spíte na bruchu, máte hlavu otočenú na stranu a to vyvoláva tlak na chrbticu. Navyše sa chrbát stáča na stranu, stavce nie sú v rovine. V tejto polohe je lepšie spať na tvrdom matraci a na plochom vankúši.“

Pozícia skrčenca či plodu v materskom lone je najbežnejšia, nevyhovuje však všetkým. „V pozícii plodu nemá chrbtica prirodzenú krivku, je zaguľatená, sme skrútení a hrudník nemá dosť miesta. Avšak pre toho, kto má bolesti v chrbte, môže byť byť toto zahnutie spôsobom, ako si od nich uľaviť. Ak máte vo zvyku spať v tejto polohe, je lepšie skrčiť jednu nohu a druhú napnúť, aby ste uvoľnili panvu,“ radí Jérémie Feutry.

Často sa hovorí, že spanie na chrbte je ideálne pre naše zdravie. A pre náš vzhľad, pretože tvár nie je osem hodín vrásnená na vankúši. Všetko ale závisí na tom, akú máte morfológiu a aký máte matrac. „Ak je náš chrbát skôr zahnutý a hlava vystupuje vpred, je potrebné podporiť krk niekoľkými vankúšikmi. Príliš tvrdý matrac tiež spôsobuje bolesti, pretože svaly sú stlačené,“ hovorí osteopat Sertelet. Pozícia sa neodporúča u osôb, ktoré chrápu a trpia syndrómom spánkového apnoe.

Aby bola pre telo ideálne, dajte si vankúšik pod kolená. „Ak je jedna noha napätá na matraci, druhá má tendenciu sa skláňať, čo vyvíja tlak na sedacie svaly a napätie v bedrách a panve,“ vysvetľuje Sertelet. A pokiaľ ide o vplyv na tvorbu vrások? Expert nabáda k obozretnosti: „Spánok na rovnakom boku môže viesť k stláčaniu kože a svalov, lebo krv a kyslík neprenikajú správne do pokožky a regenerácia je menej úspešná. Okrem toho by bolo nutné spať celú noc bez pohnutia, čo sa stáva len výnimočne!“

Ak sa cítite dobre, keď ležíte na strane a máte ruku pod vankúšom, vyššie, než sú ramená, stláčate si krvné cievy a nervy, a to môže viesť ku stuhnutosti alebo zdreveneniu ruky. Naviac je váha sústredená na ramená. Keď sa zobudíte, budú vás bolieť, vysvetľuje Sertelet.

Na rozdiel od toho, čo sa často hovorí, spanie na pravej strane neprispieva k páleniu záhy, ani spanie na ľavej strane nezabraňuje pečeňovým problémom. „Táto poloha má zmysel u tehotných žien.“ Ak chcete vylepšiť túto pozíciu, umiestnite vankúš medzi kolená, aby stehenná kosť bola v rovine s panvou," uvádza Sertelet.

Osteopat je kategoricky proti tomu, aby sme spali celú noc v jedinej polohe. Lepšie je pozície počas noci meniť, aby sme neboli druhý deň ráno zdrevenelí a stuhnutí.

#chrbtica #tlak #oddych #spánok #regenerácia #vrásky #poloha #vankúš #striedanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku