Zmena času sa podpíše na spánku. Problém majú najmä ponocovači

27.03.2016 07:00
spánok
Zmena času sa premieta najmä do nášho spánku a schopnosti regenerácie. Autor:

Nedeľňajšie ráno sa nesie v znamení zmeny času. Ako sa podpíše posunutie hodinových ručičiek na našej kondícii?

Posun času môže byť spojený s pocitom únavy a zhoršenou koncentráciu. Problematický je najmä pre starších ľudí so zhoršeným spánkom ako aj pre malých školákov so začiatkom výučby od skorého rána.

"Jestvujú dva typy ľudí – takzvané sovy, ktoré si radi pospia a majú ťažkosti s ranným vstávaním, a na druhej strane škovránkovia, pre ktorých je typické, naopak, včasné prebúdzanie a neponocovanie. Tento jarný časový posun vplýva viac na 'sovy‘, pretože je náhle treba vstávať včaššie ako v predošlých mesiacoch,“ vysvetlila Eva Feketeová z Neurologickej kliniky Lekárskej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach a Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice.

Neurologička podotkla, že dobrý spánok má vplyv na ľudskú psychiku a zdravie, pretože zabezpečuje regeneráciu organizmu. Jeho nedostatok sa tak odráža na duševnom aj telesnom stave človeka a spôsobuje psychickú a fyzickú vyčerpanosť, poruchy myslenia a pamäte, nepokoj a zmeny nálady.

„Okrem toho sa podpisuje pod rad závažných zdravotných komplikácií, napríklad je rizikovým faktorom srdcovo-cievnych ochorení. Dlhodobé ponocovanie sa teda nevypláca a neliečené poruchy spánku, ku ktorým patrí okrem iného aj nespavosť, znižujú kvalitu nášho života,“ doplnila Feketeová.

K dobrému spánku prispieva množstvo faktorov. Je to napríklad pravidelné cvičenie a šport, zdravý životný štýl, málo stresu, pohodové životné tempo, relax, pohodlná posteľ, tmavá a chladnejšia miestnosť, skorý budíček, pohodlná poloha pri spánku, bylinkové čaje alebo preparáty, vôňa levandule či teplý kúpeľ.

„Pokiaľ však človek trpí dlhodobo nespavosťou či inou poruchou spánku, mal by vo vlastnom záujme vyhľadať odbornú pomoc,“ upozornila Feketeová. Aby sa človek zregeneroval, mal by spať šesť až osem hodín. Zdôraznila, spánok nie je strata času, ale blahodarný odpočinok pre naše telo i dušu.

#zmena času #zdravie #spánok #regenerácia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk