Sledujete si tep? Je to rovnako dôležité ako strážiť tlak!

01.12.2015 15:00
tep, kondícia, fitnes, beh
Dlhodobým športovaním sa tep v pokoji znižuje. Autor:

V súvislosti so zdravým srdcom sa najčastejšie skloňuje tlak krvi. Zabúda sa však na rovnako dôležitý signalizačný mechanizmus, ktorým je tep.

Ten treba sledovať pravidelne a to aj vtedy, ak ste podľahli ošiaľu cvičenia. Vlastne vtedy ešte dôraznejšie.

Aký je ideálny?

Výskumy dokazujú, že ľudia, ktorí majú v pokoji údery srdca vo vyššej hladine ako 70 úderov za minútu, majú aj významnejšie riziko srdcových príhod. Najlepšiu prognózu žiť najdlhšie majú ľudia, ktorých tep sa ustálil na úrovni 60 úderov za minútu a menej. Nie je dokázané, že srdce má stanovený počet úderov za život, ale niektorí tomu veria. Pravdou je, že pomalšia pulzová frekvencia život predlžuje.

Pozor na zlyhanie

Ľudia s pokojným tepom nad 70 úderov majú vyššiu šancu zlyhania srdca až o 46 %. Tep preto netreba zanedbávať a je dôležité ho sledovať rovnako pravidelne ako tlak. Pritom jeho meranie je jednoduché. Nepotrebujete ani žiadne drahé zariadenie, stačí stopky a počítať údery.

Je dobré srdce zaťažovať

Zdá sa, že len dlhodobo zvýšená pulzová frekvencia zle vplýva na srdce. Naopak zvýšenie pulzu pri športovej disciplíne napomáha udržiavať srdce zdravé. Ani pri športe by sme však nemali dosahovať maximálnu pulzovú frekvenciu iba optimálnu, ktorú dostaneme vzorom 220 – vek a z toho určiť 85 %. Aj preťažovanie srdca pri športe môže mať totiž nezdravé následky.

Tep sa dá dlhodobo znižovať

Najhorší tep majú tí, čo sa najmenej hýbu. Dlhodobým športovaním sa tep v pokoji znižuje. Bežci mávajú extrémne nízky tep, vďaka tomu, že ich srdce zvláda aj dlhé behy. Pravidelným a systematickým športovaním na úrovni optimálnej záťažovej frekvencie sa pomaly začne tep v pokoji znižovať. Preto to nie je iba fráza, že tí, čo športujú žijú dlhšie. Aj vďaka srdcu. Šport je aj najúčinnejšia možnosť ako tep dostať pod kontrolu. Najideálnejší je aeróbny tréning. Tep môže klesnúť aj úbytkom na váhe a stravovaním založeným na väčších porciách zeleniny. Napriek tomu nič nemá na srdce priaznivejší vplyv ako aeróbna aktivita aspoň štyrikrát týždenne počas 30 minút.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#srdce #srdcovo-cievne ochorenia #zaťaženie #tlak krvi #tep
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Správajte sa k svojmu telu s úctou a nedávajte mu nič čo mu len škodí.
Máte ešte veľa času na to aby ste...

+ Vypnite myseľ a urobte si pár dní voľno a nič neriešte.
Dnes vás v práci určite potrebovať nebudú, nemajte...