Pravda alebo mýtus? Rastú zo špenátu svaly, priberá sa z banánov?

12.08.2015 07:00
špenát, baby špenát
Naozaj rastú po špenáte svaly? Museli by ste zjesť celé krabice! Autor:

Potraviny sú oblasťou, v ktorej sa stretávame s mnohými zažitými predstavami. Mnohé argumenty v prospech potravín pochádzajú od výrobcov, ktorí chcú, aby sa ich produkcia predávala, alebo od rodičov, ktorí chcú, aby deti jedli zdravo. Aká je však pravda?

Napríklad o zázvore sa hovorí, že pôsobí ako afrodiziakum. „Rovnako ako ženšen má aj zázvor tonizujúci účinok na libido. Posilňuje imunitný systém,“ hovorí nutričná poradkyňa a dietologička Caroline Gayetová. Rozhodne však nemožno počítať s tým, že niekoľko gramov zázvoru stačí na to, aby vás to stimulovalo celú noc. Nejde o žiadny zázračný prostriedok.

Káva nerobí človeka agresívnym. „Káva obsahuje psychoaktívne molekuly, teda substancie, ktoré majú vplyv na náladu a správanie. Môže zvyšovať aktivitu a pozornosť, ale len zriedka vedie k tomu, že by ľudia boli viac podozrievaví alebo agresívni. Avšak káva, bohatá na antioxidanty, sa ukazuje byť veľmi účinná proti migréne,“ hovorí nutričná poradkyňa.

A že po špenáte rastú svaly? Je reklama s Pepkom námorníkom, ktorému po skonzumovaní krabice špenátu narástli svaly, komplotom výrobcov tejto zeleniny? „Táto predstava súvisí s tým, že sa v špenáte údajne skrýva vysoký obsah železa. Ale to nie je pravda. Neobsahuje ho o mnoho viac ako iná zelenina. Navyše železo v špenáte je oveľa horšie vstrebateľné než to, ktoré obsahujú mäso alebo ryby. Museli by sme ho zjesť celé krabice, aby to malo nejaký viditeľný efekt,“ uvádza Caroline Gayetová.

Je grapefruit dobrý na spaľovanie kalórií? Podľa Caroline Gayetovej to nie je pravda. Žiadna potravina nemôže spaľovať tuky uložené v našom tele, to by bolo príliš jednoduché. Ale esenciálne oleje v grapefruite majú nezanedbateľné účinky proti celulitíde.

Naopak sa oproti zaužívaným predstavám po banáne nepriberá. „Patrí k najlepšiemu ovociu pre zdravie, pretože obsahuje vlákninu a minerály. Jeho cukry sú ľahko vstrebateľné a nevedú k ukladaniu tuku. Nie je žiadny dôvod banán odmietať, vôbec sa po ňom nepriberá,“ zdôrazňuje Caroline Gayetová.

Ďalším mýtom je tvrdenie, že po mlieku sú silné kosti. „Mlieko síce obsahuje vápnik, ale ten má veľká väčšina potravín. Pre kosti nie je podstatný vápnik, ktorý máme takmer všade, aj v zelenine, mandliach či ovocí, ale vitamín D, ktorý významne prispieva k pevnosti kostí. A tento vitamín obsahujú ryby a rybí tuk,“ tvrdí Gayetová.

#Potraviny #ovocie #zelenina #Pravda #mýtus #predstava
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Komplikujete si život rôznymi diétami, mali by ste prestať.
Pokúste sa zefektívniť svoju prácu, delegujte...

+ Hydratujte svoju pokožku, po lete to naozaj potrebuje oživenie.
Pokúste sa sústrediť na svoju prácu a...