Chcete dlhšie a zdravšie žiť? Jedzte orechy!

Aj v tomto prípade však platí. "Odtiaľ potiaľ." A preto, neprežeňte to. Norma je desať orechov denne. Viac už netreba.

, 22.06.2015 11:00
orechy Foto:
Orechy neignorujte!

Cukrovka či neurologické poruchy

Dlhodobá štúdia sa praktizovala v Holandsku. Podrobilo sa jej viac ako 120-tisíc Holanďaniek a Holanďanov vo veku medzi 55 až 69 rokov. Ich stravovacie návyky a zdravotný stav boli sledované od roku 1986 do roku 1996. Výskumníci Piet A. van den Brandt a Leo J. Shouten teraz priblížili výsledky. Denná spotreba vlašských orechov podľa nich významne znižuje pravdepodobnosť úmrtia na neurologické poruchy, ochorenia dýchacích ciest a cukrovky.

Zdravý olovrant

Len desať gramov orechov denne prispieva k zníženiu pravdepodobnosti predčasných úmrtí o 23 percent. Presný dôvod, prečo to tak je, sa ešte nezistil. Známy je zato fakt, že orechy sú zdravým olovrantom, pretože obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, ktoré znižujú hladinu cholesterolu v krvi, posilňujú cievy a znižujú riziko rakoviny žalúdka a prostaty a tiež srdcových infarktov.

Čo obsahujú?

Orechy v sebe navyše ukrývajú veľa hodnotných živín a dôležitých látok ako sú napríklad vysoko kvalitné rastlinné bielkoviny, vláknina, sodík, draslík, vápnik, fosfor, niacín, esenciálne aminokyseliny, fluór, železo, meď, horčík, vitamíny skupiny B, vitamín A, C, D a E. Orechy vyživujú mozog, majú omladzovací efekt a predlžujú život. Čím sú orechy čerstvejšie, tým je obsah ich vitamínov vyšší.

Vlašské, para, pistácie…

Pod pojmom orech si najčastejšie predstavujeme vlašský orech. Do tejto kategórie však patria aj lieskovce, ktoré sú údajne ľahšie stráviteľné ako vlašské orechy či mandle a navyše majú najviac vitamínu E. Preventívne pôsobia proti obličkovým kameňom. Mandle sa zas preslávili tým, že prospievajú pokožke, vlasom a nechtom a spevňujú sklovinu. Oriešky kešu zas v sebe obsahujú betakarotén, ktorému sa tešia oči, ale aj koža či sliznice. Pistáciová zmrzlina chutí na jednotku s hviezdičkou, ale odborníci odporúčajú dávať prednosť čistým pistáciám. Obsahujú neskutočné množstvo železa. Najviac zo všetkých orechov. Para orechy by mali určite zaradiť do jedálnička ľudia, ktorí trpia depresiami a úzkosťou.

Stopka v tehotenstve

Zdravé orechy vždy a za každú cenu? To rozhodne neplatí. Absolútnym tabu by mali byť pre ženy v období tehotenstva, inak hrozí, že dieťa bude mať astmatické symptómy. Deti do troch rokov ich vôbec nepotrebujú, predstavujú pre ne alergén. Taktiež platí, že ak chceme dostať orech do tela zdravý (neochorieť a nepribrať), neodporúča sa ho predtým pražiť ani soliť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #tehotenstvo #depresia #orechy #pistácie #vláknina #betakarotén #alergény