Goji, chia či acai - sú to naozaj superpotraviny, ktoré nás zachránia?

Donedávna stačili vlašské orechy a slnečnicové semienka či čučoriedky. Ale možno ste už aj vy počuli o semienkach chia, bobuliach goji či acai. Ošiaľ okolo týchto "superpotravín" prenikol aj na Slovensko.

18.08.2014 17:00
bobule acai Foto:
Ak si nejaká z "pre Európu novoobjavených potravín" zaslúži označenie super, tak sú to bobule acai.
debata

Mnoho z nás túži po večnej mladosti, zdraví, kráse. Uvedomujeme si, že väčšina dnešných bežných potravín už nemá veľa spoločného s prírodným pestovaním a úpravou. Hľadáme alternatívy, ktoré by nás akože vrátili k prírode a ak je v hre aj benefit v podobe superantioxidantu či „prameňa života“, neotáľame.

Viacerí odborníci pritom poukazujú na to, že aj množstvo dnešných potravín s predponou super sú len akousi módnou mániou 21. storočia. Nikto nepovie, že by napríklad semienka chia neboli zdravé, považovať ich však za výnimočnú potravinu nemá ďaleko k šarlatánstvu. Bobule goji sa napríklad v Číne používajú skôr do tinktúr a odborníci ich upozorňujú konzumovať opatrne, najmä, ak trpíte artritídou. Pri quinoe platí, že je skutočne bohatým rastlinným zdrojom bielkovín a minerálov a tiež vitamínov skupiny B. Za superpotravinu ju však označovať nehodno. To platí azda len pre spomenuté bobule acai. Ich negatívne účinky doposiaľ neboli zaznamenané, ale zato sú plné minerálov, vitamínov, antioxidantov či vlákniny.

Lekárski odborníci upozorňujú, že takmer každá potravina, ktorá sa nachádza na tejto planéte, dokáže na ľudské telo pôsobiť dvoma spôsobmi. Pozitívnym aj negatívnym. Tam kdesi sa ukrýva tajomstvo zázračných potravín. Pretože množstvo z nich má svoje účinky v primeraných množstvách. Ak niekto odrazu vynechá väčšinu klasického jedálnička a začne žiť len na vode, semienkach a vybranej zelenine, jeho telo určite nebude večne zdravé.

Skupina desiatich expertov, ktorú oslovil Inštitút funkčnej medicíny v roku 2013, vytvorila vlastný rebríček superpotravín. Žiadna z dobrôt typu acai, chia či agáve sa do neho nedostala. Experti sa rozhodli pre avokádo, špenát, morské riasy, granátové jablko, čučoriedky, brokolicu, mandle, mäso divého aljašského lososa, mäso na pastvinách odchovaných býkov, kokosový a olivový olej a na záver zelený čaj.

Práve týchto dvanásť potravín podľa nich dokáže človeku v správnom pomere a jedálničku zabezpečiť vyváženú a vitamínmi a potrebnými živinami nabitú stravu. Samozrejme, rozhodnutie je na každom z nás. A netreba zabúdať ani na to, že koľko odborníkov a prístupov, toľko rozličných chutí, jedálničkov aj superpotravín. Ale jedno je isté – s ničím to netreba preháňať.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vitamíny #benefity #kvalita potravín #superpotravina

+ Podporíte partnerku so zmenou váhy a pridáte sa k spoločnému cvičeniu.
Včasné splácanie...

+ Nepreháňajte to s opaľovacími prípravkami, radšej sa vyhýbajte slnku.
Počas dovolenky, chráňte...