Bežkovaním na suchu k lepšej postave

17.06.2013 18:00
severská chôdza, zdravie, voľný čas
Nordic walking je pre všetkých, ktorí majú chuť urobiť niečo pre svoje telo a myseľ. Autor:

Bežkovanie má množstvo výhod - človek dýcha čerstvý vzduch uprostred prírody, pretiahne si kosti a zároveň možno aj kilo-dve zhodí.

Má však aj jeden háčik – možno sa mu venovať len v zime. Ľudia, ktorí si obľúbili tento šport, však majú alternatívu aj pre teplejšie dni, nordic walking alebo po slovensky „chôdzu s pomocou paličiek“.

Hoci nordic walking si mnoho ľudí spája skôr s aktivitou pre seniorov, podľa inštruktorky Anny Linekovej je skvelý pre všetkých, ktorí majú chuť urobiť niečo pre svoje telo a myseľ. Jeho výhoda spočíva v tom, že sa mu môžu venovať aj ľudia, ktorí nie sú veľmi športovo nadaní. „Chôdza je pre človeka ešte stále prirodzený pohyb, a tak nepotrebuje na jeho zvládnutie žiadny mimoriadny talent či danosti. Je na každom, aký terén si nájde či akým tempom pôjde,“ vysvetľuje Anna Lineková.

Paličky smerujú za telo

Nordic walking sa od turistiky či bežnej chôdze líši nielen intenzitou, ale aj technikou chôdze a samozrejme používaním jediného potrebného náčinia – paličiek. Niekomu sa možno zdá, že keď sa počas turistiky opiera o palice, ktoré zdvihol zo zeme, ide takmer o nordic walking. Opak je však pravda.

„Pri turistike paličky využívame na oporu, stabilitu. Pomáhajú nám v náročnom teréne, na úzkych či zarastených chodníčkoch, v skalnatejšom teréne. Preto hroty smerujú často mierne dopredu alebo kolmo k zemi. Pri nordic walkingu nás paličky majú poháňať smerom vpred v menej komplikovanom teréne. Preto vždy smerujú dozadu a zapichujeme ich pod uhlom. Nikdy nie dopredu alebo kolmo,“ vysvetľuje Anna Lineková.

Základnou črtou nordic walkingu je podľa nej rozpohybovanie celého tela. Zo všetkých športov sa najviac podobá bežeckému lyžovaniu, ale nasucho, bez sklzu. Nohy aj paže robia rozsiahle pohyby vpred a vzad, zo zadnej nohy a paličky je aktívny odraz vpred.

„Počas celej aktivity dodržiavame zásady správneho držania tela. Najlepšie je naučiť sa ich v jednoduchších podmienkach a do chôdze ich zapracovať postupne,“ spresňuje Anna Lineková a dodáva, že predovšetkým v začiatkoch nie je na škodu spätná väzba od kvalifikovaného inštruktora. Ľudia totiž podľa jej skúseností často majú nevhodné paličky a nevyužívajú ich skutočný potenciál. Asi najčastejšou chybou pritom je nedostatočný rozsah pohybov v ramennom kĺbe a nízke zapojenie chodidiel.

Zlepší držanie tela

Nordic walking možno považovať aj za vhodný prostriedok k lepšej postave. Pri chôdzi s paličkami totiž človek zapája ruky oveľa výraznejšie ako pri obyčajnej chôdzi.

„Čím viac svalov pri pohybe zapájame, tým väčšiu energetickú spotrebu máme a to vieme využiť pri znižovaní hmotnosti. Oproti obyčajnej chôdzi bez paličiek nordic walking zvyšuje energetickú spotrebu približne o 20 – 25 %. Pri správnej intenzite, dostatočnom čase a zníženom kalorickom príjme môžete byť aj v tomto ohľade veľmi úspešní,“ hovorí Anna Lineková.

Táto aktivita sa takmer určite prejaví na spevnených ramenách a štíhlych nohách. Milovníci pohybu aj vo vyššom veku tiež mávajú často oveľa menej zdravotných komplikácií. Výhodou nordic walkingu je aj priaznivý vplyv na držanie tela a krčnú chrbticu.

Ideálne paličky nie sú lyžiarske

Paličky by mali byť čo najľahšie a mali by tiež dobre absorbovať nárazy, ktoré vznikajú pri energickejšom zapichnutí, aby nepreťažovali ramenný pletenec, lakte a ramená. Pri výbere paličiek je tiež dôležité, koľko chceme do výstroja investovať a čo od neho očakávame. Karbónová palička je veľmi ľahká a absorbuje nárazy, stojí však viac.

„Karbónové paličky odporúčam športovcom a ľuďom, ktorí sa do paličiek opierajú razantnejšie, prípadne sú robustnejší alebo vysokí,“ spresňuje Anna Lineková. Druhou a lacnejšou možnosťou je sklolaminát. Pri výške palíc 115 centimetrov rozdiel v hmotnosti takmer necítiť, treba sa však pripraviť na mierne vibrovanie spôsobené dotykom so zemou.

Madlo na nordic walking paličke je jednoduché, bez výčnelkov a najpríjemnejšie je korkové. Pútko má tvar jednoduchej rukavičky, ktorá paličku pevne, ale pohodlne prepojí s rukou. Praktické je, ak sa dá jednoducho odopnúť. Hrot paličky je ostrý a trčí mierne dopredu, aby zabezpečil stabilné zapichnutie a odraz pod uhlom. Pri zapichnutí by mal držať v podloží a nemal by odskakovať. Kvalitné paličky sú tiež pripravené na rôzne povrchy. Mali by byť vybavené dobrými hrotmi na mäkšie povrchy, ale aj gumenými pätkami s dezénom, ktoré sa nasunú na hroty, ak je povrch tvrdý.

„Nezabudnite, že pri prvých pokusoch môže byť váš úsudok značne skreslený nedostatočnou technikou. Čo sa týka ideálnej dĺžky palíc, panuje niekoľko názorov a postupov. Mne sa najviac osvedčila jednoduchá pomôcka – uhol lakťa. Paličku postavíme kolmo k zemi, chytíme madlo a ak je uhol v lakti pravý alebo mierne tupý, môžeme o týchto paličkách uvažovať. Čím skúsenejší športovec, tým môže byť dlhšia palička. Skúste si vyskúšať viacero palíc a sami posúďte, ktoré vám viac vyhovujú,“ odporúča Anna Lineková.

Mnoho ľudí láka predstava nordic walkingu s pomocou lyžiarskych paličiek. Tie sú však ťažšie, nemajú rukavičku na uchopenie ani vhodné hroty, takže je lepšie nechať ich v skrini čakať na chladnejšie počasie.

Kam sa vybrať a ako sa vystrojiť?

Výhoda tohto športu spočíva aj v tom, že ho možno robiť takmer všade. Trasu treba prirodzene prispôsobiť svojim možnostiam a nedávať si hneď na začiatku nereálne ciele. Je lepšie začať zvoľna, najskôr sa s týmto športom zoznámiť a zistiť, ako sa správne hýbať. „Čo sa týka terénu, vhodné sú širšie chodníky alebo lesné cesty, či zvážnice s rovným, alebo mierne členitým povrchom, s prevýšením podľa individuálnej kondície. Tvrdé povrchy znamenajú vždy väčšie otrasy a záťaž kĺbov, preto ak sa inak nedá, dbajte aspoň na kvalitnú obuv,“ upozorňuje Anna Lineková. Práve na výbere topánok záleží okrem paličiek asi najviac. Vyslovene nevhodné sú vysoké topánky a vibramy, ktoré fixujú členok a zabraňujú tak aktívnej práci chodidla. V lete postačia aj ľahké vzdušné tenisky či pevnejšie sandále, v chladnejšom období kožené, prípadne goretexové poltopánky. So sebou si treba zobrať len to najnutnejšie – doklady, kľúče, mobil a fľašu s vodou. Ideálne je používať ľadvinku, prípadne čo najľahší malý cyklobatoh.

Nordic walking nemá žiadne špeciálne zdravotné obmedzenia, ak si však človek nie je istý, či sa tejto aktivite môže venovať, je na mieste konzultácia s lekárom. Základom každého pohybu, najmä vo vyššom veku, je cítiť sa dobre. Ak však sa však objavia zdravotné problémy, je lepšie radšej neriskovať a podmienky či množstvo pohybu prispôsobiť svojmu stavu.

„Pri problémoch so srdcom kontrolujte intenzitu. Pri vysokom tlaku nezadržiavajte dych, ale dýchajte voľne, pri nízkom tlaku zas nechoďte nikdy na vychádzku sami. Pri cukrovke si dávajte pozor, čo si obujete a ak sa chystáte do lesa, použite návleky na topánky, aby sa vám nedostali drobné kamienky,“ spomína aspoň niekoľko odporúčaní pri komplikáciách Anna Lineková.

Zásady bezpečného pohybu v prírode

Vždy si so sebou zoberte nabitý mobil
Ak môžete, nechoďte na dlhšie tréningy sami.
Ak predsa len sami vyrazíte, dajte niekomu vedieť, kam idete.
Zoberte si aspoň základnú výbavu lekárničky.
Ak užívate lieky, ste napr. alergik, nezabudnite si ich.
Nezabudnite dodržiavať pitný režim

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Priznajte si svoje problémy a môžete ich začať riešiť efektívnejšie.
Uhraďte najskôr všetky svoje záväzky,...

+ Zabudnite dnes na televíziu, prospeje to vašim očiam.
Prineste do vašej práce nové nápady z ktorých budú...