Pri športovaní nezabúdajte na dostatok tekutín

02.06.2013 08:00
šport, fitnes, piný režim, voľný čas
Autor:

S teplejším počasím sa pohybovým aktivitám začína venovať čoraz viac ľudí.

Športovci v každom veku by však nemali zabúdať na dôležitosť pitného režimu.

Športoví lekári a tréneri často zdôrazňujú potrebu takzvanej predhydratácie. Výraz možno preložiť aj ako potrebu dodržiavania pravidelného pitného režimu v priebehu celého dňa, aby ste boli primerane hydratovaní ešte predtým, ako začnete cvičiť. To uľahčí hydratáciu pri posilňovaní, cvičení alebo pri rozličných pohybových aktivitách.

Pitný režim je však dôležité dodržiavať stále. Na trhu je množstvo výrobkov, ktoré napomáhajú primeranú hydratáciu športovcov. Najznámejšie sú iónové nápoje. Dostupné sú však aj rôzne vitamínové alebo upravené vody a klasické vody vo fľaškách. Dehydratáciu pri cvičení môžete znížiť alebo jej zamedziť pitím dostatočného množstva tekutín a iónových nápojov počas fyzickej aktivity, ale aj pred aktivitou, pri ktorej sa očakáva strata tekutín. Iónové nápoje zabezpečujú prísun tekutín, elektrolytov a sacharidov. Počas cvičenia by ste mali piť pravidelne, ale to, ako často a aké množstvá, závisí od mnohých faktorov vrátane intenzity a dĺžky cvičenia a tiež od počasia a fyzikálnych vlastností, ako sú vaša telesná hmotnosť a charakteristika potenia. Všetky tieto nápoje môžu dodať športovcom potrebné tekutiny, aby mohli podať výkon na optimálnej úrovni. A čo je najdôležitejšie, pomôže im to vykonávať dané činnosti bezpečne.

Jednou z kategórií nápojov, ktoré si v poslednom čase športovci obľúbili, sú práve iónové nápoje. Kritici, ktorí takmer nikdy nie sú odborníkmi na optimálnu hydratáciu športovcov, ani tých príležitostných, ich radi spochybňujú a tvrdia, že ide o „slanú cukrovú vodu“. Ak však cvičenie trvá dlhšie než 30 až 40 minút, sú vhodnejšie než voda. Jednou z ich hlavných výhod je, že znižujú pocit námahy. Cvičenie sa tak zdá jednoduchšie, vy budete mať z cvičenia väčšiu radosť a cvičebný program si skôr osvojíte. Iónové nápoje obsahujú sodík a aj cukor, teda sacharidy. Sodík je základným prvkom, ktorý športovci vylučujú pri potení, preto si ho musia dopĺňať, aby tak nahradili straty. Cukor je potrebný na dodávanie energie pre svaly – pomáha predísť únave počas cvičenia.

Kritika sa často týka aj kalórií obsiahnutých v iónových nápojoch. Ak však športujete, nielenže tieto kalórie spálite, ale ich aj účinne využijete na maximalizáciu vášho športového výkonu. Iónové nápoje obsahujú toľko kalórií, koľko potrebujete pre svoj výkon.

Pri každom druhu pohybu nezabúdajte na primeranú hydratáciu. Ak totiž pri fyzickej námahe prekročí 1 až 3¤% telesnej hmotnosti, dochádza k poklesu výkonu. Zdĺhavé cvičenie v horúcom prostredí, pri ktorom stratíte množstvo tekutín rovné len jednému percentu telesnej hmotnosti, spôsobuje zvýšenie telesnej teploty, čo je výsledkom zníženého potenia a prietoku krvi kožou v dôsledku dehydratácie. Bolo preukázané, že pri strate tekutín, predstavujúcej viac než 2¤% telesnej hmotnosti, ku ktorej dôjde pri cvičení v horúcom prostredí, sa pri rôznych fyzických aj psychických testoch výkon znížil. Malé deti a mládež môžu byť v dôsledku nedostatočnej hydratácie vystavené riziku zníženej poznávacej schopnosti (koncentrácia, duševná sviežosť a krátkodobá pamäť).

Čo radí odborník MUDr. Peter Minárik: „Dobrý stav hydratácie je dôležitým faktorom pre podávanie optimálnych výkonov pri cvičení a športovaní. Údaje z odbornej literatúry uvádzajú, že straty telesných tekutín, ktoré predstavujú viac ako 2¤% telesnej hmotnosti, znižujú fyzickú výkonnosť, a to predovšetkým v aeróbnych disciplínach. Jednou z najdôležitejších foriem regulácie telesnej teploty počas športového výkonu je potenie. Množstvo vyprodukovaného potu závisí nielen od intenzity športového výkonu, ale aj od teploty a vlhkosti vonkajšieho prostredia, ako aj niektorých ďalších faktorov. Potením sa stráca nielen voda, ale strácajú sa aj minerálne látky, predovšetkým sodík, menej draslík, horčík a chlór. Pri dlhotrvajúcom cvičení a pri podávaní intenzívnych športových výkonov dochádza k výraznému veľkému poteniu a k významným stratám vody a sodíka. Navyše sa spotrebúvajú aj zásoby svalového glykogénu. Preto je dôležité, aby sa straty telesných tekutín kompenzovali nielen pitím čistej vody, ale aby sa nahrádzal aj úbytok telesných sacharidov (svalového glykogénu) a straty elektrolytov (najmä sodíka).“

V odbornom stanovisku prestížnej školy športovej medicíny v USA (American College of Sports Medicine, 2007) sa preto konštatuje, že: „konzumácia nápojov s obsahom elektrolytov (iónov) a sacharidov pomáha udržiavať vodnú a elektrolytovú rovnováhu a podávať dobré výkony pri vytrvalostnom cvičení. Tekutiny s obsahom sodíka a draslíka pomôžu nahradiť straty elektrolytov v dôsledku potenia.“

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Priznajte si svoje problémy a môžete ich začať riešiť efektívnejšie.
Uhraďte najskôr všetky svoje záväzky,...

+ Zabudnite dnes na televíziu, prospeje to vašim očiam.
Prineste do vašej práce nové nápady z ktorých budú...