Audioknihy šetria zrak, podpisujú sa aj pod psychické zdravie

Veľa ľudí má predstavu, že audioknihy sú určené len ľuďom, ktorí nemôžu čítať, čiže zrakovo postihnutým.

16.10.2011 18:31
Kam s knihami v malom byte? Foto:
Audioknihy šetria zrak, podpisujú sa aj pod psychické zdravie
debata

V skutočnosti ide len o jednu z cieľových skupín. Ocenia ich rovnako tí, ktorí ešte čítať nevedia – deti, ktorí už čítať nevládzu – starší ľudia a napokon ktokoľvek, kto nemá čas čítať – zaneprázdnení manažéri. Na trase Bratislava – Praha a späť takto možno „prelúskať“ jednu či dve knihy. Niekedy je dokonca ľahšie vypočuť si audioknihu, ako sa začítať do klasickej knihy, špeciálne v prípade ruských autorov.

Počúvať sa dá všade. V aute, v autobuse, vo vlaku, pri behaní, doma pri žehlení a podobne. Zo zdravotného hľadiska šetrí tento vynález zrak, významne sa však podpisuje aj pod psychické zdravie. Vďaka počúvaniu si budujeme predstavivosť, zlepšujeme si slovnú zásobu a v neposlednom rade aj artikuláciu, keďže audioknihy sú načítané profesionálmi, ktorí hovoria spisovne po slovensky.  Treba tiež zdôrazniť, že nejde o nový fenomén, niečo, čo nepoznáme. Všetci si predsa z detstva pamätáme rozprávky z platní, rozhlasové hry, dramatizácie literárnych diel alebo čítanie na pokračovanie… Zároveň však treba dodať, že sa takisto nejedná o čosi, čo patrí hlboko do minulosti. Naopak, ide o veľmi modernú záležitosť.

Princíp audioknihy je ten, že knihu niekto číta za nás; jednotlivé pasáže či poviedky môžu byť predelené hudbou. Ako povedal vydavateľ audiokníh z vydavateľstva Kniha do ucha, Ľuboš Houška, snažia sa, aby audioknihy z ich dielne neboli príliš dramatizované, nevnášali  čitateľovi atmosféru, ale naopak, aby mu dávali priestor na svoju fantáziu. Na druhej strane však nesmie ísť o suché, nudné čítanie. Skĺbiť tieto dve požiadavky je hotové umenie.

Dobrá audiokniha musí byť v prvom rade načítaná profesionálom, ktorý má skúsenosti s prácou za mikrofónom. Ide však o inú prácu ako v dabingu, kde má herec k dispozícii postavy aj zvuky. Tu je na rozdiel od dabingového štúdia za mikrofónom celkom sám a je len na ňom, čo tomu dá. Medzi „majstrov“ čítaného slova u nás patrí Boris Farkaš, Dado Nagy, Peter Sklár, Marián Geišberg a Richard Stanke.

Aj samotní autori výborne prijali audioknihy. Napríklad český autor Milan Kundera. Po tom, ako v Českej republike vyšli jeho Směšné lásky, vyslovil vďaku všetkým, ktorí dávajú dôveru slovu, „ktoré si vystačí samo“. Ocenil čítača, ktorý dal jeho dielu rozmer, ktorý v ňom dovtedy ani on sám nevidel. Vo svete vychádzajú aj autorské tituly. Svoju autobiografiu, ktorú si aj sama nahovorila, vydala umelkyňa Petty Smith a tiež spevák Bob Dylan.

Vydavateľstvo Kniha do ucha má v ponuke zatiaľ sedem titulov. Jednou z prvých bola evitovka Všetko alebo nič. Nasledovala rozprávková kniha (aj pre veľkých) Láskavé rozprávky od Braňa Jobusa, Príbehy – vybrané poviedky od Daniila Charmsa, literárna groteska Apáka a mamáka od Kolomana Kocúra, Dve poviedky o láske od Ivana Bunina (Úpal a V Paríži), Piate ročné obdobie (recitál otca a syna Geišbergovcov) a dokument Mafia na Slovensku I. od Gustáva Murína.

Text: Dana Závadová pre Pravda.sk
Foto: SHUTTERSTOCK

Facebook X.com debata chyba Newsletter