Nadväzovanie a udržovanie sociálnych väzieb je veľmi dôležité obzvlášť v týchto časoch pandémie, keď ľudia čoraz viac trpia osamelosťou a veľké časti populácie sú odsúdené na dlhé obdobia spoločenskej izolácie, pripomína britský denník The Guardian.
Výskumníci z USA analyzovali takmer tisíc telefonátov medzi rodinnými príslušníkmi, priateľmi a neznámymi osobami. Zistili, že bez ohľadu na to, či išlo o krátku alebo dlhú konverzáciu, nezáväzné vtipkovanie alebo vážnu debatu, jeden z aktérov takmer vždy chcel ukončiť hovor skôr ako ten druhý.
„O koľko stykov a spojení svet každý deň prichádza jednoducho len preto, lebo stámilióny z tých ľudí, ktorí chcú aj naďalej pokračovať v konverzácii, túto túžbu nezaregistrujú a ukončujú svoje interakcie predčasne? A koľko ľudí žije v tichom zúfalstve len preto, že má sklon znepriateliť si svojich konverzačných priateľov tým, že nikdy nevedia, kedy je čas sa rozlúčiť?“ pýtajú sa autori štúdie v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.
Zistili, že bez ohľadu na povahu vzťahu ľudia nechceli povedať tomu druhému, kedy chcú hovor ukončiť. Výskumníci to pripisujú láskavosti pri debatovaní s členmi rodiny alebo priateľmi a slušnosti v prípade telefonovania s neznámymi.
Z výskumu vyplýva, že ľudia nemajú sklony byť úprimní pri komunikácii, hovorí Paul Dolan, profesor behaviorálnej vedy na London School of Economics.
„Riadenie našich očakávaní je jednou z kľúčových súčastí šťastia…často sa nám záležitosti vymknú z rúk, keď nevieme komunikovať svoje očakávania. Váham, či vám poviem, že mám na telefonát 20 minút, lebo nechcem byť hrubý, ale v konečnom dôsledku by konverzácia bola lepšia pre nás oboch, lebo by sme poznali pravidlá a podmienky komunikácie,“ konštatuje Dolan a dodáva, že „ľudia si úprimnosť cenia – viac, ako by sme predpokladali“.