Prečo sú prázdniny pre rodičov viac stresujúce ako oddychové?
Je pochopiteľné, že z letných prázdnin máte aj strach. Nemusíte sa báť, nie ste zlým rodičom. Vaše deti počas týchto dní totiž nemajú režim, na ktorý ste sa tak spoliehali počas školského roka. Nemajú povinnosti, ktorými by si vyplnili voľný čas a stále niečo „vymýšľajú“ – prespávačky u kamarátov, návštevy kúpalísk, rôzne jarmoky a festivaly, v prípade starších detí aj diskotéky, kde sa môžu stretnúť s rôznymi zakázanými látkami a pokušeniami. Prirodzene teda máte stres a obávate sa, že sa môže niečo stať. Netreba si to však vyčítať.
„Počas školského roka si vytvárajú rodičia logistiku a režim, ktorý je nastavený pre chod rodiny v súhre so všetkými ich členmi. Škola, práca, krúžky, domáce povinnosti a niekedy aj ten čas pre seba. Keď začnú letné prázdniny nastáva akési okno, ktoré v konečnom dôsledku suplovala škola. Ak sú deti väčšie a môžu ostať samy, je to jedna z lepších alternatív ako v prípade mladších detí,“ súhlasí psychologička.
„Ak má rodič prácu, v ktorej mu vedia vyjsť v ústrety, tak je to oveľa jednoduchšie ako v iných profesiách, kde nastaviť program, zabezpečiť starostlivosť na dva mesiace počas prázdnin je naozaj ťažké. Zahŕňa to rôzne kontexty. Finančné, ak chceme zabezpečiť tábor, logistické v rámci starostlivosti a pomoci zo strany rodiny či priateľov. Potom je to vlastná dovolenka, plánovanie, program počas dňa. Pre mnohých rodičov je to logisticky a organizačne náročné, prináša to veľa viac stresu ako bežný školský rok,“ vysvetľuje ďalej.
„Ak sú deti samy, rodič rieši, či je všetko v poriadku. Na jednej strane strach a obavy, na strane druhej stres z príprav na dovolenku. Počas školského roka je dieťa v škole alebo v škôlke, kde prevezme zodpovednosť škola a učitelia. Počas prázdnin je všetko na hlave rodiča. Nie je to len o rodičovi, ale aj o sociálnom kontexte, v ktorom fungujeme. Práca, možnosti, finančné prostriedky, schopnosti a kompetencie dieťaťa a množstvo ďalších aspektov, ktoré ovplyvňujú mieru prežívaného stresu,“ dodáva Mgr. Viera Škopová.
Ako naplniť očakávania?
Program počas prázdnin nemusí byť o zážitkoch a množstve fotografií. Mal by byť o spoločne strávenom čase, ktorého je počas roka niekedy naozaj málo. Počas bežného školského dňa je totiž rodič v práci a dieťa v škole. No a kvôli rôznym ďalším aktivitám ako sú krúžky, domáce povinnosti a spánok s dieťaťom v podstate strávime len pár hodín.
„Leto by malo byť o spoločne strávenom čase, nie o očakávaniach, že program musí byť nabitý rôznorodými atrakciami. Ležanie na pláži, pobyt v prírode alebo aj doma na gauči je niekedy viac ako dokonalý program. Na prvé miesto by sme mali dať objatie a rozhovor s dieťaťom,“ radí odborníčka. Dodáva, že očakávania rodičov a detí sa v dnešnej dobe dosť líšia. „Rodičom ide o naplnenia očakávaní detí a v dnešnej dobe, žiaľ, niekedy aj sociálnych sietí. Stretávame sa so závisťou, kto urobí krajšie zábery na pláži či výlete. Niekedy to v iných vyvoláva tlak, že ich výlet musí byť ešte dokonalejší,“ vysvetľuje.
Napriek všetkému je dôležité zamerať sa na seba a svoje dieťa. Každý z rodičov totiž pozná svoje dieťa čo najlepšie. „Niekedy je ťažké naplánovať program, ktorý by bol dokonalý. Dôležité je, že trávite čas spoločne. Niekedy naozaj nevieme predvídať. Hľadanie alternatívy je viac stresujúce. To, že sme s dieťaťom a trávime s ním čas bez ohľadu na program, je najdôležitejšie. Život nie je dokonalý či jednoduchý. Ak zlyhá program, môžete spoločne s dieťaťom vymyslieť alternatívu, čím ho učíte nepodliehať problému, ale naučiť sa hľadať zdroje či alternatívu,“ dopĺňa ešte.
Ako nastaviť program?
Prázdniny a dovolenka by mali priniesť oddych. Deti sú počas školského roka v neustálom režime, pod tlakom či výkonom. Niektoré trávia množstvo času na sociálnych sieťach, hraním hier, teda na telefóne. „Ako rodič by sme mali zvážiť, či si naše dieťa vyžaduje režim, aby sme zabránili nevhodnému či neadekvátnemu tráveniu voľného času,“ radí Mgr. Viera Škopová. „Nechajte im priestor aj na leňošenie, doslova nič nerobenie. Majú právo na oddych, užitie si prázdnin s kamarátmi, preležaním v posteli či pri obľúbenom filme alebo rozprávke,“ dodáva.
Napriek tomu je dôležitý rozvoj kompetencií a zodpovednosti. Ak deti majú čas byť doma, je dôležité aby si splnili aj úlohy ako poriadok, nákup alebo akákoľvek úloha v domácnosti, ktorá im nezaberie množstvo času. Zároveň vám vedia byť nápomocné ako rodičovi.
„Myslím si, že prázdniny by mali byť vyvážené. Úplne voľný režim či pevné stanovene štruktúry by mali byť v rámci leta vyvážené, a nezabúdajte na komunikáciu. Rozprávajte sa s deťmi a hovorte aj o ich názore. Spoločne vytvorte kompromis, kde budete vy ako rodičia a vaše deti spokojné. Každý rodič má chvíle, kedy by najradšej ležal na gauči alebo trávil čas behaním po výletoch. Práca prináša dovolenku a deťom škola prázdniny. Voľný režim patrí aj medzi budovanie zodpovedností, ale každopádne je potrebná vyváženosť,“ uvádza ešte odborníčka.
Ako zvládnuť výčitky, keď si rodič chce oddýchnuť sám?
Mali by sme sa zamyslieť, kde sa vzalo presvedčenie, že rodič nemá právo si oddýchnuť alebo mať potrebu byť na chvíľu bez detí. Tak ako dieťa potrebuje priestor pre sebarozvoj, schopnosť vedieť vzdialiť sa od rodiča, budovať si sociálne väzby a spoliehať sa na seba, aj rodič môže byť sám.
„Rodič má právo povedať, že si chce oddýchnuť bez detí. Neznamená to, že dieťa neľúbim, nechcem, som zlý rodič. Znamená to, že naozaj rozumiete sebe, reflektujete svoje potreby. Výchova, starostlivosť a vnútorná zodpovednosť je celoživotne náročná úloha. Výlet s priateľmi, či "odloženie“ k starým rodičom buduje v deťoch samostatnosť. Na strane rodiča vytvára priestor na uvoľnenie, vzdialenie sa od negatívnych myšlienok, často to znižuje tenziu voči deťom, prináša do vzťahu romantiku. Neskrývajme sa za tieto pocity. Povedzme deťom, že potrebujeme čas pre seba," odporúča psychologička.
Vaše deti nemusia stále niečo zažívať
Rodič nie je animátor. Dieťaťu v prvom rade odovzdávame nezištnú lásku. Niekedy nepotrebuje zažívať, potrebuje naučiť sa žiť. „Pre dieťa sú zážitky dôležité, ale taktiež je preňho dôležitý priestor, čas s kamarátmi, oddych a situácie pre seba. Niekedy celý deň v pyžame môže byť oveľa prospešnejší ako behanie po hradoch, múzeách či adrenalínový zážitok,“ hovorí Mgr. Viera Škopová s tým, že niekedy aj dieťa vie povedať, čo chce.
„Zážitok za zážitkom je niekedy viac náročnejší a unavujúci ako samotná nuda. Pretože, ak nudu zažívame, vzniká potreba vytvoriť priestor pre činnosť. Deti vedia nudu premeniť na kopec zaujímavých činností,“ uvádza ešte. „Nezabúdajte s dieťaťom hovoriť o jeho potrebách. Vy najlepšie poznáte svoje dieťa a viete adekvátne zvážiť, či je to nuda dočasná alebo prerastá cez hlavu už aj samotnému dieťaťu. Naozaj deti musia neustále niečo zažívať? Deti by mali plnohodnotne tráviť čas s vami, priateľmi aj samy. Deti by sa mali naučiť oddychovať, venovať čas sebe a zároveň vedieť reflektovať svoje potreby,“ uzatvára.