„Mladí ľudia a deti vnímali, že prestali byť napĺňané ich základné potreby komunikácie, socializácie, sebarealizácie či pohybu a možností športovať. Negatívne vnímali aj to, že sa nemohli učiť štandardne v škole, chýbal im osobný kontakt nielen so spolužiakmi, ale aj učiteľmi,“ upozornila Aneta Chlebničanová, ktorá je projektovou manažérkou Nadácie pre deti Slovenska a zároveň pôsobí ako riaditeľka súkromnej školy.
Podľa nej je jedným z mnohých dôsledkov pandémie je zhoršenie duševného zdravia detí. „Žiaci a študenti mali pocit, že niektorí učitelia podcenili svoju prípravu na online vyučovanie, či im dokonca nedôverovali počas testov. Tieto faktory ako aj množstvo projektov v izolácii bez možnosti konzultácie s pedagógmi považovali za veľmi stresujúce. Navyše sa čoraz viac potýkali so samotou, depresiou či frustráciou. K zhoršenému psychickému stavu a poklesu sebavedomia prispeli aj rôzne fyziologické zmeny, napríklad zvýšenie hmotnosti či zhoršenie kondície,“ priblížila Chlebničanová.
Čo robiť, ak tínedžeri čelia shamingu?
Pozrite si našu reláciu Ide o nás s psychológmi z Ipcko.skZávažným pritom ostáva, že sa s problémami často nemajú na koho obrátiť. Poukazuje na to aj nedávny prieskum. Vyplýva z neho, že pandémia prehĺbila priepasť medzi deťmi a dospelými, ktorí situáciu a potreby detí vnímajú odlišne a málo o tom spoločne komunikujú. „Deti a mladí ľudia chcú v škole cítiť prijatie – aby boli pre nich dospelí aj v tomto vypätom období konzistentnými partnermi,“ uviedol správca nadácie Ondrej Gallo s tým, že cieľom prieskumu bolo zistiť, kde je v praxi potrebné nasmerovať pomoc.
Podľa Chlebničanovej je najdôležitejšie byť mladým oporou a venovať im čas. Podľa jej slov potrebujú diskutovať o aktuálnych témach, získať pocit, že problémy majú riešenia a učiť sa ich hľadať. Partnera na rozhovor pritom môžu deti nájsť nielen v rodine, ale napríklad aj v učiteľoch, tréneroch, psychológoch či asistentoch.
Čítajte viac Problémy s obezitou a nadváhou sa počas pandémie prehĺbili, čísla hovoria jasne„Najhoršia je bezmocnosť, že s tým nemám čo robiť. Lenže mám s tým čo robiť a to je dôležité, aby sa s nimi tá situácia rozobrala a spracovala,“ skonštatovala projektová manažérka.
Poznamenala, že existujú rôzne formy, ako mladým odkomunikovať napríklad témy, ktoré v spoločnosti vyvolávajú názorové konflikty. Dôležité je aj podporovať ich, aby diskutovali medzi sebou. „Dokážu si to vysvetliť, odargumentovať úplne iným jazykom, ako im to dokáže odargumentovať odborník,“ vysvetlila.