Tablety, smartfóny či počítačové hry
Deti sa pri nich zabavia a rodičia si jednoducho povedané na chvíľu oddýchnu. Problém nastáva až vtedy, keď zistia, že ich deti majú problém komunikovať, hrať sa s rovesníkmi či zapadnúť do inej skupiny, napríklad v rámci školy. Spoločenské hry majú viac benefitov pre duševný vývin detí. Pomáhajú u nich odbúravať strach z neznámych či nových vecí, rozvíjajú kreativitu a posilňujú aj ich citovú výbavu, to je takzvaný emočný kvocient. „Rodičia by však mali vybrať správny typ hry. Ideálne je pexeso, ktoré rozvíja krátkodobú pamäť, pozornosť a zároveň buduje slovnú zásobu. Podstatné je, aby sa rozvíjala u dieťaťa fantázia a schopnosť sa jasne vyjadrovať. Hry okrem slovnej zásoby pomáhajú budovať sociálne zručnosti a zároveň učia deti trpezlivosti,“ vysvetľuje pre Pravdu ich význam odborníčka na spoločenské hry zo spoločnosti Piatnik Štěpánka Zoubková.
Deti sa naučia lepšie prijať prehru
Podľa psychologičky a odbornej garantky Linky detskej istoty Kataríny Trlicovej treba deti zabaviť tvorivými a výchovnými hrami. Každé dieťa by malo mať dostatok času hrať sa podľa vlastných predstáv, fantázie a malo by mať aj priestor na to, aby bolo samo sebou. Ako tvrdí, pre deti sú kľúčové práve spoločenské hry. „Dieťa má možnosť odskúšať a zažiť rôzne rolové pozície, ako aj výhru či prehru, učí sa rešpektovať pravidlá, spoluhráčov a ovládať svoje správanie.“
Čítajte aj Ako správne vybrať prezuvky pre dieťa? Ktorým materiálom sa treba vyhnúť?Ako je to s predškolským vzdelávaním u nás?
Každé dieťa, ktoré v septembri dovŕši päť rokov je povinné absolvovať predprimárne vzdelávanie. Materská škola pomáha pri príprave deti na nové povinnosti, ktoré sú spojené s nástupom do prvého ročníka základnej školy. Rodičia sa, samozrejme, môžu rozhodnúť aj pre domáce vzdelávanie. V praxi to znamená, že každé dieťa musí byť zapísané do materskej školy, ale aj to, ktoré bude mať vzdelávanie domácou formou. Individuálne vzdelávanie musí schváliť riaditeľ materskej školy. O takúto výnimku môžu požiadať rodičia aj v prípade, že dieťa nemôže zo zdravotných dôvodov navštevovať materskú školu. Podľa psychologičky Kataríny Trlicovej by mali rodičia deťom nastaviť určitý režim a ten dodržiavať. „Mali by sa venovať rôznym aktivitám tak, aby zabezpečili vývin dieťaťa v žiadúcom a komplexnom bio-psycho-sociálnom rozsahu.“ Dôležitý je pre deti dostatok pohybu v prírode, budovanie sociálnych kontaktov nielen s rodinov, ale aj s deťmi v ich veku.
Rodič vycíti správny čas
Deti, ktoré navštevujú materskú školu sa vo väčšine prípadov rýchlejšie začleňujú do kolektívu na základnej škole, pretože už majú skúsenosti s rovesníkmi a učiteľmi. V materskej škole sa okrem toho čo-to priúčajú dodržiavaniu pravidiel a cielenej práci. Dieťa je pripravené navštevovať materskú školu vtedy, keď sa vie odpútať od rodiny a nebráni sa novému prostrediu. „Rodičia vedia a cítia kedy je ich dieťa pripravené. V nerozhodných situáciách sa môžu obrátiť na detských psychológov a vstup do predškolského zariadenia prekonzultovať,“ uzatvára Katarín Trlicová.