Svoju ratolesť „vláči“ z jedného krúžku na druhý, na kurzoch rozvíja všetky jeho schopnosti, snaží sa ho neustále motivovať, aby napredovalo viac ako jeho rovesníci. Na ihrisku vás potom informuje, čo všetko jej poklad dokáže, čím vás vlastne upozorní na to, že ste vo výchove či motivácii výrazne „pozadu“. Našťastie, ste „nad vecou“. Zaradíte ju do kategórie „premotivaná matka“ a snažíte sa jej na ihrisku vyhnúť.
„Pojem premotivovaná matka nepoužívam celkom rada,“ začína opisovať psychologička Petra Arslan Šinková a pokračuje: „Táto téma skôr súvisí s enormným tlakom na dnešných rodičov týkajúci sa všetkého, čo je nutné pre deti zabezpečiť. Treba však povedať, že samotné mamy si navzájom tento tlak vytvárajú.“ Nielen matka, ale rodičia celkovo v snahe zabezpečiť pre svoje dieťa všetko potrebné nespozorujú, že ich ratolesť je preťažená. „Vysoká motivácia, ba priam premotivovanosť, ubližuje dieťaťu aj rodičovi. Dieťa začne byť mrzuté, odmieta činnosti a reaguje celkom opačne, než si rodičia predstavujú. Vtedy je najvyšší čas na stopku,“ opisuje odborníčka.
Škôlkara netreba neustále posielať na také či onaké schopnosti rozvíjajúce kurzy. Celkom stačí, ak svoju ratolesť pozorujete a ponúkate jej činnosti, ktoré ju v istom veku prirodzene zaujímajú. „Rodič, ktorý je nastavený a naladený na svoje dieťa, vie, čo ho zaujíma a v tom ho podporuje. Napríklad, dieťa začne vylievať vodu z pohára… Vtedy mu treba ponúknuť nejakú hru, kde sa používajú poháre a voda, aby mohlo experimentovať s tým, čo ho láka. Deti sa celkom prirodzene v istom období zaujímajú o fungovanie vecí a je dobré im ponúknuť aktivity, ktoré im umožnia to zistiť,“ nabáda psychologička a dodáva: „Netreba pritom kupovať ani množstvo zbytočných hračiek, ale siahnuť po tom, čo doma máme. Poháre, hrnce, drobné predmety… Na detské experimenty úplne postačia.“
Podobne je to aj s „nácvikom“ zručností napríklad pred nástupom do 1. ročníka. „Mnohí rodičia nakúpia rôzne pracovné listy, aby ich dieťa bolo pripravené na školu lepšie ako tie ostatné. To nie je ideálna cesta. Venovať sa dieťaťu je, samozrejme správne, ale ponúkajme mu aktivity, ktoré celkom nenásilne stimulujú pamäť, pozornosť, rozvíjajú jemnú či hrubú motoriku. To môžeme docieliť vhodnými hrami.“
Tip: Hra na rozvoj pamäti
Odkladajte si paličky od nanukov alebo kúpte lekárske paličky. Tie zafarbite rôznymi farbami. Na papier nakreslite predlohu – ako by mal výtvor z farebných paličiek vyzerať. Nechajte dieťa, aby si predlohu prezrelo, potom papierik odložte a nechajte ho, nech z paličiek vytvorí rovnaký obrázok.
V snahe rozvíjať schopnosti dieťaťa rodičia zvyknú nakúpiť enormné množstvo hračiek či pomôcok, ktoré v detskej izbe priam „trčia“ zo všetkých zúsuviek či poličiek. Netreba kupovať množstvo zbytočných hračiek, ale siahnuť po tom, čo doma máme. Poháre, hrnce, drobné predmety… Zahlcovať dieťa hračkami psychologička nedoporučuje. "Deťom stačí 3 až 5 hračiek, ktoré časom obmieňame. Zároveň im však ukazujeme, ako sa dá zabaviť aj s bežnými vecami, ktoré sú v domácnosti bez potreby večného nakupovania.“

Petra Arslan Šinková pre rodičov pripravila dve knihy, v ktorých ponúka tipy a námety, ako s deťmi zmysluplne tráviť čas a zároveň rozvíjať ich zmysly, jemnú motoriku, pozornosť či pamäť. Krstnými mamami publikácií Ako rozvíjať schopnosti dieťaťa a Hry a aktivity na rozvoj schopností dieťaťa sa stali dve mamy – Jana Kirschner a Lenka Šóošová.