Aj malý Picasso potrebuje pri tvorení pomoc

, 15.07.2017 14:00
dieťa, leto, more, pláž, piesok, dovolenka,...
Všetky hry s pieskom - stavanie hradov, presýpanie piesku, pečenie koláčov, kreslenie do mokrého piesku... rozvíjajú jemnú motoriku a nabádajú na tvorivé činnosti. Autor:

Tvorivosť vašej ratolesti môžete úspešne rozvíjať aj počas letnej dovolenky. Namiesto striktných odporúčaní sa však spoľahnite na hru. A použite to, čo máte rovno pod nosom.

Máte doma malého Picassa či skôr dieťa, ktoré sa kreatívnym činnostiam vyhýba? Do akej miery môžeme ovplyvniť jeho tvorivosť? A čo v prípade, ak našu snahu tvrdohlavo odmieta? „Kreativita dieťaťa sa prudko rozvíja od útleho veku, no treba povedať, že v istej miere závisí od predispozícií, s akými sa narodí. V mozgu je jej centrom pravá hemisféra. Výtvarne nadaným jedincom sa niektoré jej oblasti rozvíjajú aj po desiatom roku života,“ uvádza špeciálna pedagogička Mgr. Světlana Drábová.

Pre menšie deti by nemal byť cieľom výtvor, ale samotná činnosť.
Mgr. Světlana Drábová

Čím skôr s kreatívnymi činnosťami začneme, tým lepšie. Do aktivít však deti netreba nútiť a je potrebné ich často meniť. Ak máte doma škôlkara, určite viete, ako dlho či skôr krátko vydrží modelovať panáčikov z plastelíny alebo kresliť. „Činnosti u detí predškolského veku, aj tie kreatívne, by nemali presiahnuť 8 až 10 minút, obzvlášť vtedy, keď sa im tá-ktorá aktivita nie veľmi páči,“ uvádza odborníčka. Hry, z ktorých si rodičia môžu vybrať, je mnoho – navliekanie korálikov, stavanie lega, skladanie mozaiky, modelovanie z plastelíny… Tie všetky rozvíjajú nielen kreativitu, ale aj jemnú motoriku. „Kresliť môžu deti začať napríklad prstovými farbami, pre ne ide o obzvlášť zábavnú činnosť, ktorú si obľúbia. Neskôr im môžeme dať do ruky voskovku,“ uvádza Drábová.

Piesok aj mušle

Leto je časom dovoleniek a aj počas pobytu pri mori či vode môžeme deti viesť k tvorivosti. Celkom nenásilne, veď pomôcky máme rovno pod nosom. „Všetky hry s pieskom – stavanie hradov, presýpanie piesku, pečenie koláčov, kreslenie do mokrého piesku… rozvíjajú jemnú motoriku a nabádajú na tvorivé činnosti. Napríklad aj obyčajné zahrabávanie predmetov na pláži je vhodné, pretože pri tom piesok obklopuje celú ruku,“ uvádza odborníčka. Hľadanie drobných suvenírov z dovolenky, mušlí či malých kamienkov, ich triedenie, je pre malé prsty takisto výborným tréningom. Následne ich doma môžu vymaľovávať či lepiť na papier. „Prírodnou modelovacou hmotou v zime sa zasa stáva sneh,“ dodáva Drábová.

Lepšia je hra ako príkazy

Existujú však aj menej trpezliví škôlkari. Ak sa im napríklad nedarí nakresliť autíčku koleso či panáčikovi hlavu, zúrivo odhodia farbičku a maľovanie či kreslenie odmietajú. Nútiť ich prácu dokončiť alebo rešpektovať ich nechuť čosi robiť? „Pre menšie deti by nemal byť cieľom výtvor, ale tá-ktorá činnosť. Ak sa im nedarí kresliť niečo podľa predstáv, treba skúsiť čosi jednoduchšie. Napríklad zapúšťanie farieb do mokrého podkladu. Dieťa len ťukne štetcom a sleduje, ako sa farba správa. Môže ich miešať, rôzne s nimi experimentovať… To sa tým menším zväčša páči,“ nabáda odborníčka. „Čas, pokiaľ dieťa niečo drží v ruke, či už štetec, alebo farbičku, postupne predlžujeme. Zároveň už dávame pozor, aby pomôcky držalo správne,“ pokračuje.

Správne návyky pri písaní či kreslení môže...
Správne návyky pri písaní či kreslení môže ovplyvniť voľba vhodného pera alebo ceruzky. Autor: SHUTTERSTOCK

Takúto kontrolu však musíme robiť dômyselne. Zákazy a príkazy typu „štetec držíš zle, urob to tak či onak“, dieťa zväčša neprijme. „Držanie farbičky mu môžeme opísať hrou. Ceruzka predstavuje ,bábätko', ktoré dávame do postieľky a prikryjeme. Dieťaťu ukážeme, ako si do ruky položí bábätko – ceruzku, následne ho prikryje perinkou, čiže prstom. Ak namiesto strohých príkazov zvolíme hru, u tých menších dosiahneme cieľ jednoduchšie,“ radí Drábová. Skutočnosť, že deti si pred nástupom do školy obľúbia maľovanie či kreslenie, im v škole prinesie výhody – odrazí sa to v ľahkosti písania, neskôr aj v jeho rýchlosti.

Nie všetci sú v menšom veku dostatočne kreatívni, aby kreslili podľa svojich predstáv. Patria im podľa odborníčky do rúk maľovanky, neubíjajú ich tvorivosť? „Sú deti, ktoré potrebujú istú predlohu, pretože majú menšiu predstavivosť. Ja by som to nechala na ich voľbe. Ak niekto potrebuje vymaľovávať podľa predlohy, umožnite mu to. Maľovanky detskú kreativitu nijako nepotláčajú.“

Pre ľahké kreslenie

Špeciálna pedagogička Mgr. Světlana Drábová.
Špeciálna pedagogička Mgr. Světlana Drábová. Autor: archív S. Drábovej

Správne návyky pri písaní či kreslení môže ovplyvniť voľba vhodného pera alebo ceruzky. Pero by preto malo zodpovedať schopnostiam dieťaťa a podporovať správny úchop. Medzi ovplyvňujúce faktory patrí hmotnosť a dĺžka pera, jeho obvod, úchopová zóna, povrch a dizajn. Veľmi dôležitý je aj tvar pera vo verzii pre pravákov alebo ľavákov. Pokiaľ pero ľahko kĺže po papieri, dieťa si pri písaní ľahšie uvoľní ruku a línia ťahu bude plynulá. „Chybný úchop môže zapríčiniť značnú bolestivosť ruky a jej rýchlu únavu. To má za následok chybovosť písania, potenie, stres a tým aj veľmi nepríjemné pocity detí pri písaní a kreslení. Pokiaľ sa deti nebudú cítiť už v skorom veku s perom v ruke pohodlne, môže to u nich vyvolať nechuť ku kresleniu a písaniu,“ dodáva špeciálna pedagogička.

Aký je správny úchop pera či ceruzky?

  • Celá ruka by mala byť uvoľnená vrátane prstov.
  • Ceruzka alebo pero by mali ležať na poslednom článku prostredníka a zhora si ich pridržiavame bruškami palca a ukazováka.
  • Ceruzka alebo pero smerujú k papieru šikmo, nie kolmo, pretože ležia v priehlbine medzi palcom a ukazovákom.
  • Prsty by mali byť asi 2 – 3 cm od hrotu písacieho náčinia.
  • Obidva lakte sú položené na doske stola.
  • Je nutné zafixovať správny sed pri písaní oporou ruky, ktorá nepíše, o dosku stola a nohou o podložku.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#písanie #pero #leto #držanie pera #dovolenka #ceruzka #ženský magazín MiA
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk