Podľa Alfreda Adlera
K téze, že poradie, v akom sa narodíme, má vplyv na náš vývoj, sa psychológovia znova vracajú. Rakúsky „individuálny“ psychiater Alfred Adler, stúpenec Sigmunda Freuda, túto myšlienku vypracoval do podrobností už pred sto rokmi, no dosiaľ nie je jednoznačné, či je teória aj vedecky podložená a možno sa o ňu oprieť. Každopádne, univerzitní psychológovia z Lipska a Mainzu vypracovali dlhodobú štúdiu, v ktorej pozorovali veľkú vzorku súrodencov. Výsledky prekvapili.
Najstarší – učitelia
Starší súrodenci údajne preberajú funkciu učiteľov pre mladších, pretože v skutočnosti – toto je zrejme štatisticky dokázané – z inteligencie sa „uberá“ od najstaršieho po najmladšie dieťa. Analyzovalo sa viac ako 20-tisíc záznamov z troch rôznych štúdií. Psychológovia použili dáta viacerých súrodencov v rodine, a tiež prvorodených a tzv. benjamínov – v rôznych rodinách.
Chcú vysvetliť svet
Na rozdiel od minulosti, psychológovia z lipskej univerzity vychádzajú z toho, že rozdiely, ktorými sa líšime od súrodencov, získavame. Keďže starší súrodenci preberajú akúsi učiteľskú úlohu pre mladších, ktorým chcú svet vysvetliť, trénujú si svoje kognitívne schopnosti, uvádzajú vedci.
Zanedbateľný rozdiel
Avšak, a to môže mladších „hlupáčikov“ opäť upokojiť, rozdiely v iteligencii sú síce na mieste, ale sú zanedbateľné. Každé jedno dieťa v súrodeneckej hierarchii znižuje IQ o smiešneho 1,5 boda. A v šiestich z desiatich prípadov bolo prvé dieťa najinteligentnejšie.