Odporúčanie o integrácii dieťaťa by nemal byť iba papier

Rodič dieťaťa s narušenou komunikačnou schopnosťou očakáva, že jeho dieťa dostane v škole primeranú starostlivosť.

18.09.2015 13:10
škola, vzdelávanie, trieda Foto:
Integrácia dieťaťa závisí najmä od schopností a osobnosti učiteľa.
debata

Ideálne by samozrejme bolo, ak by učiteľ k nemu pristupoval individuálne, keďže jeho postihnutie mu nedovoľuje napredovať rovnako ako iné deti.

Bohužiaľ, situácia nie je pre tieto deti a aj pre ich rodičov vždy jednoduchá. Nie všetci učitelia rešpektujú odporúčanie odborníka- psychológa. Veľa z nich ani nevie, o akú diagnózu ide a často na škole chýba špeciálny pedagóg, ktorý by s týmito deťmi pracoval. A tak ako vravia rodičia, integrácia takýchto detí je často iba papierom. Väčšina sa zhodne, že kvalitne integrovať dieťa s narušenou komunikačnou schopnosťou závisí najmä od schopnosti a osobnosti učiteľa.

Viete, čo sa skrýva pod diagnózou narušená komunikačná schopnosť?

Narušená komunikačná schopnosť u detí sa prejavuje tým, že dieťa nie je schopné správneho jazykového prejavu. Ich reč sa vymyká norme, čo si všimnete ihneď ako s dieťaťom začnete komunikovať. Narušená komunikačná schopnosť (NKS) má však tiež rôzne štádiá od zajakavosti cez dyslexiu, dysgrafiu a dyskalkúliu až po úplnú neschopnosť komunikácie. Túto poruchu môžu mať deti vrodenú alebo získanú. Niekedy sa jedná o prechodný stav, inokedy trvalý.

Spýtali sme sa rodičov, aké sú ich skúsenosti s integráciou detí s NKS

Martina, mama 15 ročného Patrika, hovorí, že jej syn mal šťastie na tú správnu učiteľku. „Môj syn nastupoval do školy ako 7 ročný, nakoľko sme mali kvôli tejto diagnóze ročný odklad. V spolupráci s materskou školou do ktorej syn chodil, sme sa snažili vybrať najvhodnejšiu základnú školu. Komunikovala som s pani riaditeľkou a ubezpečila ma, že syn dostane učiteľku, ktorá má s takýmito deťmi najväčšie skúsenosti. Navyše, táto základná škola bola pre nás výhodná aj tým, že v triede majú nižší počet žiakov. Tým sa samozrejme mohla učiteľka venovať viac deťom, ktoré to potrebovali. A naozaj pristupovala k nemu osobitne, za čo som jej veľmi vďačná. Dnes je už syn na strednej škole a nemá výraznejšie problémy.“

Hovorí Iveta, mama 13 ročnej Lucie: „Na prvom stupni ZŠ sme nemali žiadne výraznejšie problémy. Triedna učiteľka aj jej kolegyne plne rešpektovali posudok o integrácii mojej dcéry. Dokonca sme mali šťastie, že jej prvá učiteľka bola zároveň aj špeciálny pedagóg a tak si s dcérou hravo poradila, vedela ako s ňou pracovať. Horšie je to teraz na druhom stupni. Natrafili sme na učiteľku slovenčiny, ktorá vôbec nerešpektuje integráciu dcéry a vyžaduje od nej to, čo od zdravých detí. Riešila som situáciu aj s riaditeľom, ale odstránenie problému nenastalo. Uvidíme, či a to v tomto školskom roku zlepší, respektíve či dcéra na slovenský jazyk nedostane inú učiteľku. Ak nie, zvážim zmenu školy.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #komunikácia #integrácia #vzdelávanie #narušená komunikačná schopnosť

+ Dnes si jednoznačne oddýchnite do sýtosti, potrebujete to.
Nesnažte sa o niečom presvedčiť, sami dobre viete ako...

+ Zabudnite na kávu, prednosť dnes dajte zelenému čaju.
Nemusí vám všetko vyjsť na prvý krát, je to v poriadku,...