Vianoce aj prípravy na ne sa dajú prežiť v pohode. Stačí rozhodnúť sa

Vianoce aj prípravy na ne sa podľa psychologičky Zdenky Kavalírkovej dajú prežiť v pohode.

21.12.2010 11:23
Vianoce aj prípravy na ne sa dajú prežiť v... Foto:
Vianoce aj prípravy na ne sa dajú prežiť v pohode. Stačí rozhodnúť sa
debata

Stačí sa pre to rozhodnúť – stanoviť si priority – nepodliehať vianočnému stresu so zháňaním darčekov či veľkým upratovaním. Podľa odborníčky na zdravú výživu Věry Boháčovej je dôležité pamätať aj v posledných dňocj roka na cvičenie, posedenie s priateľmi a pestrú stravu. Potom je človek fit počas sviatkov aj po nich.

„Myslím si, že nie je nutné nechať sa stresovať očakávaním okolia, ako to všetko má byť,“ povedala psychologička. Doba sa podľa nej zmenila, kedysi ženy vyupratovali celý byt vždy pred sviatky, lebo inak celý rok trávili prácou na poli. Dnes sa upratuje priebežne, pomáha rodina a mala by pomôcť aj s vianočným upratovaním.

Čo sa týka ostatných stresových situácií ako je zháňanie darčekov či pečenie niekoľkých druhov koláčikov, je podľa Kavalírkovej na každom, aký prístup zvolí. Ak sa nechá zatlačiť do kúta požiadavkou mať veľa darčekov pre každého alebo si vyberie jeden dôležitý, ktorým vyjadrí vzťah k obdarovanému.

„Myslím, že je veľmi dôležité využiť Vianoce skôr na akési upokojenie než na besnenie a napĺňanie povinností. Využiť čas, aby sme sa stretli sami so sebou, ale tiež s našimi blízkymi,“ zhrnula psychologička.

Boháčová potvrdila, že s trochou úsilia sa dá zvládnuť všetko. Je dobré mať plán a ten dodržiavať už od začiatku decembra, keď sa začína pečenie koláčikov. Málokto odolá a neochutná, tým sa narúša pravidelný rytmus jedla, človek naberá tukové zásoby a zvýši si cholesterol v krvi, čím zase stúpa riziko ochorenia srdca a ciev.

Pritom podľa odborníčky na zdravú výživu stačí „poradiť sa s priateľom“ na webe, kde je rad užitočných informácií, tipov a rád ohľadom životosprávy. Prvou zásadou je pravidelná strava aj počas sviatkov. Je dobré jesť po 2,5 až troch hodinách. Sladkosti k Vianociam patria, ale je lepšie „vôjsť“ s ich ochutnávaním do pravidelných časov jedenia a neuzobávať si z nich mimo daný čas.

Dôležité je podľa odborníčky raňajkovať, dávať prednosť kvalitným tukom, ktoré sú v rybách, rastlinných olejoch a výrobkoch z nich, napríklad margarínoch, tiež v orieškoch a semienkach. Taká strava znižuje hladinu cholesterolu, tým aj riziko infarktu a mŕtvice. Preto je tiež dobré obmedziť v jedálničku maslo, údeniny a masť. Každé denné jedlo by malo byť doplnené ovocím alebo zeleninou. Zásadné je nezanedbávať pitný režim a každý deň si dopriať aspoň krátku prechádzku na zdravom vzduchu.

Pri varení je lepšie zahustiť polievku mixovanou zeleninou či zemiakom namiesto maslovej zápražky a jedlo zjemniť lyžičkou margarínu. Zemiakový šalát chutí aj bez údeniny a vajec, keď je v ňom dostatok zeleniny. Kapra je lepšie piecť v alobale a do vianočného pečiva dať namiesta masla margarín. V nepečených sladkostiach sa obmedzí cukor, keď sa časť nahradí sušeným ovocím.

Text: ČTK
Foto: SHUTTERSTOCK

debata chyba

+ Vyskúšate nové letné športy, rozhýbete telo a zlepšíte svoju kondíciu.
Krásnu jemnú pleť dosiahnete...

+ So svojim zdravím neexperimentujte, tetovanie vám môže aj ublížiť.
Prekonajte sa a choďte na kúpalisko...