Tento fakt odzrkadľuje rastúce environmentálne povedomie, ktoré sa premieta do nákupných rozhodnutí spotrebiteľov. Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu, ktorý pre OZV ENVI – PAK zrealizovala agentúra Ipsos na vzorke tisíc respondentov.

Obal predáva a do značnej miery ovplyvňuje aj naše spotrebiteľské správanie. Pri rozhodovaní o obaloch na potraviny a produkty osobnej starostlivosti majú ľudia sklon preferovať papier a sklo. Podľa prieskumu až 62 % opýtaných uviedlo, že papier a kartón považujú za najšetrnejšie materiály pri potravinových obaloch, pričom pri produktoch osobnej starostlivosti má papier takmer rovnaké postavenie ako sklo. Prieskum však ukázal, že spotrebitelia majú rôzne potreby a očakávania v závislosti od typu produktu. Spôsob, akým daný obal alebo materiál používame, v konečnom dôsledku určuje jeho vplyv na životné prostredie.

Skúsenosti z praxe ukazujú, že pre spotrebiteľov je dôležitá jednoduchosť obalov. Preferované sú monomateriály, teda obaly vyrobené z jedného druhu materiálu, pretože uľahčujú triedenie a recykláciu. "Len obaly, ktoré sa dajú dobre triediť, je možné recyklovať,“ vysvetlila Katarína Kretter z OZV ENVI – PAK. Tento trend podporuje aj legislatíva Európskej únie, ktorá v budúcnosti pomôže harmonizovať pravidlá pre obaly a uľahčí správne triedenie odpadu spotrebiteľom, ale aj dotrieďovanie na triediacich linkách, kam putuje všetok odpad, ktorý končí vo farebných kontajneroch či vreciach.
Exkluzívny prieskum tiež ukázal, že 51 % opýtaných je ochotných priplatiť si za ekologickejšie a rozložiteľné obaly. Tento postoj odhaľuje paradox medzi deklarovanými hodnotami a reálnymi nákupnými rozhodnutiami. S alternatívnymi a ekologickejšími obalmi ako sú bioplasty, jedlé fólie, poľnohospodársky odpad, morské riasy alebo mycelium, sa stretlo v priemere len zhruba 15 % opýtaných, ale mnohí o nich už aspoň počuli. Udržateľné obalové varianty existujú, len ich spotrebitelia potrebujú spoznať a vedieť, ako ich triediť.