V rozhovore s Ferom Mikloškom sa dozviete
- ako oslávil svoju päťdesiatku a prečo nerád bilancuje.
- o svojich začiatkoch, keď tajne šil šaty pre bábiky svojich sestier.
- aké to bolo budovať kariéru v 90. rokoch, ktoré nazýva módnym „divokým západom“.
- ktorá známa Slovenka bola jeho úplne prvou klientkou a spolupracuje s ním dodnes.
- príbeh ikonických červených šiat pre Zdenu Studenkovú, ktoré odštartovali jeho slávu.
- ako si za 40-tisíc korún otvoril prvý salón v centre Bratislavy.
- že je v skutočnosti diagnostikovaný introvert a ako sa s tým vyrovnáva v šoubiznise.
- s akými typmi klientov sa za roky stretol a či niekomu povedal „už nikdy viac“.
- v čom sa líši od svojich kolegov a prečo u neho nevisia plné štendre nepredaných šiat.
- či ľutuje niektorú zo svojich kolekcií, napríklad tú z gumených obrusov.
- prečo už štyri roky nezažil skutočnú jar a čo mu berie práca na šou Let’s Dance.
- a akú veľkolepú prehliadku sa môžeme tešiť a aký je jeho odvážny životný cieľ.
Iba nedávno oslávil okrúhle životné jubileum a aj to bola príležitosť, aby zavítal do relácie Ide o nás. Hneď na úvod prezradil, že bilancovanie nemá v krvi. „Počas nejakého bežného dňa nad tým nerozmýšľam, nechce sa mi tým zapodievať. Čo bolo, bolo, čo má prísť, príde,“ vyhlásil v štúdiu s úsmevom. Samozrejme, k návratom do minulosti a spomienkam sme sa však dostali.
Mikloškov prvý kontakt s módou siaha už do jeho detstva – šil šaty pre bábiky. „Neboli to ešte Barbie, ale také neohybné. Na to sa ani šiť dobre nedalo,“ s humorom uviedol a následne potvrdil, že vo výbere jeho profesie zohrala rolu nielen umelecká orientácia v rodine, ale aj rodinná podpora. Už na strednej škole sa Mikloško zúčastňoval na rozličných súťažiach. Nedávno si vraj zaspomínal na kreácie z gumeného obrusu, ktorými pomyselne odštartoval svoju kariéru. Skutočným štartom bolo otvorenie vlastného salóna v bratislavskom Starom meste. „Požičal som si naň asi 40-tisíc korún a za to som otvoril a zariadil salón a ešte aj nakúpil látky. A potom som tie peniaze ďalšie roky splácal,“ priznal sa.

Pre akéhoľvek dizajnéra je dôležitou súčasťou cesty k úspechu záujem verejnosti. A tiež známych klientiek a klientov. Na tých mal Fero Mikloško šťastie. Jeho prvou celebritnou klientkou sa stala moderátorka Alena Heribanová, s ktorou spolupracuje dodnes. „Keby sme raz robili nejakú výstavu, tak stačí zájsť ku nej do šatníka a zapožičať odtiaľ veci,“ komentoval návrhár. Veľký skok pre neho znamenala aj červená kreácia na zákazku pre Zdenu Studenkovú. Mimochodom, na tú má dodnes spomienku v ateliéri.

Slovenský dizajnér, ktorý je na scéne 28 rokov, hovorí, že jeho hlavným cieľom je šaty dostať k nositeľkám. A zatiaľ sa mu to darí. „Po každej prehliadke nejakých šesťdesiat percent predám hneď, tých zvyšných do pol roka. U niektorých mojich kolegov prídeš – mal som tú možnosť vidieť ateliéry – a to sú, štendre prehýbajúce sa šatami. Ja sa pýtam, ako je to možné,“ zauvažoval Mikloško, ktorý si myslí, že slovenská móda nepotrebuje zachraňovať. Skôr by sa dizajnéri mali naučiť adaptovať na podmienky trhu a preukázať nielen svoj talent, ale aj šikovnosť, obchodného ducha či vybudovať si loajálnu klientelu.
Ani Mikloškovi to však nepadlo z neba. S humorom spomínal na to, ako mu koncom deväťdesiatych rokov niektorí novozbohatlíci strkali do rúk bankovky, iní zase kšeftovali a žiadali zľavy. Jeho biznis má aj tienistú stránku, no vďaka nej sa naučil v módnej brandži chodiť. „Som introvert, ale pre moju prácu som sa stal extrovertom,“ uviedol tiež.
V relácii Ide o nás sme s Ferom Mikloškom prebrali naozaj priehrštie tém, v ktorých nezaprel svoju povestnú otvorenosť. Dozviete sa jeho názory na kolegov dizajnérov, ale aj na nové mená. Ako hodnotí klientelu slovenského dizajnu? Čo v jeho živote znamená šou Let's Dance či aké plány má do budúcnosti. Viac v rozhovore vyššie.