Podnikanie cez internet prostredníctvom e-shopu láka posledné roky čoraz viac aj ženy. Hoci štatistiky Eurostatu ukazujú, že počet samostatne zárobkovo činných osôb – žien podnikateliek posledné roky na Slovensku jemne klesá, nie je to prípad e-commerce. V tomto segmente, naopak, stále pribúdajú nové online obchody registrované ženami.
"Reálne číslo e-shopov vedených ženami je zrejme ešte vyššie ako oficiálnych 27 %, pretože e-shop pre jednoduchosť neraz zaregistruje manžel na svoju živnosť alebo s. r. o., primárne sa však jeho fungovaniu venuje žena,“ hovorí Mária Auxtová, country manažérka z najpoužívanejšieho e-shopového riešenia Shoptet.
Situácie, v ktorých ženy rozbiehajú takéto podnikanie, sú podľa Márie Auxtovej rôzne. "Môže ísť o rozšírenie už existujúceho podnikania – napríklad majiteľka kamennej predajne k nej pridá aj online obchod.“ Ide o jednoduchú cestu, ako získať viac zákazníkov, výhodou sú v tomto prípade aj predchádzajúce skúsenosti s podnikaním. Vďaka nim sa predpoklady na úspech e-shopu zvyšujú.
Čítajte viac Čaká vás materská? Týchto 8 dôležitých vecí by ste mali vedieť + príklady výpočtu materskej„Vlastné e-shopy si však zakladajú napríklad aj známe osobnosti či influencerky, ktoré majú vybudované svoje publikum na sociálnych sieťach,“ približuje Auxtová. Neraz začnú s predajom tovaru práve cez sociálne siete, a ak sa im osvedčí, založia si online obchod.
"Mnoho žien začína s online podnikaním aj počas materskej dovolenky. Nemajú priestor na plnohodnotný pracovný úväzok, ale vedia si nájsť čas na rozvoj svojich kreatívnych nápadov, ktoré postupne pretavia do fungujúceho biznisu.“
Čítajte viac Príbeh: Na materskú chcela ísť neskôr, ale nemohla, úrady a zákon na Slovensku nepustiaZakladateľka e-shopu ritkavsuchu.sk Veronika Pupiš začala najskôr vyrábať prateľné plienky pre svojho syna, postupne s pomocou manžela vybudovala malú lokálnu dielňu a online obchod. „Rozbeh bol rýchlejší, ako som predpokladala. Oproti tisíckam iných e-shopov máme výhodu v tom, že ponúkame úzko špecializované výrobky pre potreby detí a mamičiek z našej vlastnej dielne,“ hovorí Veronika Pupiš. Vďaka svojmu podnikaniu prispieva k zdravšej pokožke bábätiek, rodičom šetrí peniaze a obmedzuje aj množstvo odpadu, ktoré vzniká pri jednorazových plienkach. Navyše pripravuje aj špeciálne verzie svojich výrobkov. "Spolupracujeme aj s pôrodnicami a neonatologickými oddeleniami, pre ktoré šijeme výrobky na mieru pre bábätká a predčasne narodené deti,“ uzatvára.