Dnes už legendárna autorka tisícok fotografií sa v rámci novej výstavy prezentuje komplexným prierezom jej tvorby. Názov Modrá strecha si nevybrala Havránková náhodou, viaže sa na skutočný dom – veľkú drevenú chalupu na strednom Slovensku v obci Sedmák, ktorú ešte v minulom storočí získala a ktorej strechu natreli na jasnomodrú farbu. Pre autorku je symbolom cesty za slobodou a kreativitou a je úzko prepojená s jej dielami. Chalupa sa stala slobodným priestorom, oázou únikov a tvorivého zdieľania pre rodinu, priateľov, kolegov aj študentov.
Čítajte viac Hral Nikiho Laudu aj esesáckeho zloducha, teraz je z neho slávny dizajnér. Daniel Brühl exkluzívne pre Pravdu: Na Lagerfeldove fotky som sa nemohol pozerať„Ako jediná v okolí mala modrú strechu a táto modrá strecha – to bol pre mňa akýsi únik v dobe, keď boli časy turbulentné. Ľudia utekali z krajiny a ja som sa snažila nájsť si svoju oázu,“ uviedla pre Pravdu Milota Havránková. „Keď prišlo k tomu, že mi ponúkli túto výstavu, rozmýšľala som, ako ju postaviť. Spomenula som si na túto modrú strechu a povedala si, že už som v takom veku, že by som moje dielo potrebovala nejakým spôsobom zastrešiť,“ vysvetlila ďalej pre Pravdu a doplnila, že v jednotlivých častiach výstavy sa objavujú aj zásadné momenty jej tvorby. Zlomy, ktoré prežívala a ktoré sa pretavili do jej tvorby.
„Dnes je fotka už na takom bode, že mám pocit, že príde zase nejaká úplne nová etapa, ktorú som ja zažívala, keď prišiel počítač. Aj preto sme urobili výstavu, ktorá vlastne ukazuje, ako som zažívala prerod techniky a posun do niečoho iného. Symbolicky to zodpovedá tomu, ako žijem a ako rozmýšľam.“
Kuratorkou výstavy sa stala Anna Vartecká, ktorá prezradila, že v úvode si s Milotou Havránkovou vyselektovali niekoľko základných tém viažucich sa na tvorbu slovenskej vizuálnej umelkyne počas celého jej života. „Sú to témy, ktoré sú nadčasové a ktoré rezonovali vtedy a rezonujú aj dnes. Snažili sme sa nájsť niečo, čo prehovorí aj k dnešnému dvadsiatnikovi, tridsiatnikovi a takisto to prehováralo v 70-tych rokoch,“ uviedla Vartecká.
Čítajte viac Fotil najslávnejšie modelky, DiCapria aj Nelsona Mandelu, slávny Weber ozdobí fotkami PrahuVyzdvihla Havránkovej odvahu a schopnosť otvárať témy ešte v časoch, keď si na to trúfol málokto. „Jedna tematická oblasť bol napríklad interiér a domov ako nejaká sociálna architektúra, ktorá je postavená na vzťahoch. Pod slovom si zvyčajne predstavíme vzťahy pozitívne, prechádzku ružovou záhradou. Ale vzťahy môžu byť aj problematické a keď ich chceme vizualizovať, dochádzame k imaginatívnym, ale expresívnym a niekedy možno až desivým obrazom. Toto bola schopná urobiť už v 60-tych rokoch, kedy nikto nespochybňoval domov,“ skonštatovala Vartecká.
To, čo riešila Milota Havránková ešte v 60-tych rokoch minulého storočia, sú podľa kurátorky veľké témy súčasných výstav a súčasného umenia. K téme domova sa pridáva aj téma postavenia a objektivizácie či priam fetišizácie ženy alebo napríklad transformácia spoločnosti, nové médiá a nové technológie, pri ktorých si kladieme otázky, kam nás zavedú. Havránková si ich kládla síce ešte v nástupom médií, ktoré dnes už vnímame ako bežné, vývoj sa však nezastavil a otázky sú univerzálne.
Čítajte viac Vďaka za to, čo dnes nosia ženy, jej patrí právom. Za kontakty s nacistami aj kritika: Chanel pozná každý, ale kto vlastne poznal Gabrielle?Vartecká priznala, že urobiť selekciu už tak pomerne obsažnej a bohatej výstavy v priestoroch Mirbachovho paláca nebolo vôbec jednoduché. „Milota má obrovskú produkciu a ak chcete postaviť výstavu, ktorá má súdržne fungovať, musíte stále uberať. Bol to boj, ale tak vznikajú výstavy,“ uviedla s úsmevom a prezradila napríklad aj to, že v diskusii bola aj fotografia s herečkou Zdenou Studenkovou. Napokon sa v expozícii neocitla.
Havránkovej projekt, ktorý budú môcť diváci vidieť až do novembra, prišli podporiť mnohé známe osobnosti. Blízki priatelia, spolupracovníci, známe tváre, s ktorými sa Milota Havránková ako umelkyňa, ale aj ako človek stretávala počas uplynulých dekád. Na slávnostnom otvorení sa tak objavili napríklad známe moderátorky Emma Tekelyová a Soňa Müllerová, ale tiež napríklad výtvarník Marek Ormandík, fotografka Jena Šimková, dizajnér Boris Hanečka, sochárka Jana Brisudová či speváčka Beáta Dubasová a herečka Lucia Hurajová. Vysoký počet návštevníkov nasvedčoval, že Milota Havránková je veľkým menom aj lákadlom pre milovníkov vizuálneho umenia.
Najlepším potvrdením jej výnimočnej pozície v slovenskom, ale aj vo svetovom kontexte – však bude nepochybne výstava samotná.