Slovenka Zuzana Smatanová boduje v Británii s klobúkmi

, 18.06.2017 11:00
ZUZANA Smatanová návrhárka, klobúky
Klobúky z dielne Slovenky Zuzany Smatanovej zo Štúrova nosia svetové hviezdy. Autor:

Klobúky, ktoré navrhla talentovaná Slovenka Zuzana Smatanová, nosí napríklad raper will.i.am z Black Eyed Peas či hudobník Paul Weller. Slávny klient je zárukou kredibility aj pozornosti okolia, rodáčka zo Štúrova však sníva pomaly. Túži rozvíjať svoj módny sen bez nátlakov.

Hovorí sa, že obuvník chodí bosý. Zuzana Smatanová – nie, teraz nie je reč o známej speváčke, ale o šikovnej mladej dizajnérke – prišla na naše stretnutie v Londýne bez klobúka. „Keď veľmi fúka, tak ich nenosím, nie je to praktické,“ prezradila dáma, ktorá už tretí rok buduje modernú značku BYSJU – tvoriacu štýlové pokrývky hlavy. Za krátky čas sa Smatanovej podarilo niekoľko výraznejších úspechov, s magazínom MiA však hovorila aj o tom, že by nechcela pracovať pod nátlakom a v strese. „Radšej budem, ak porastieme organicky a klasickým tempom,“ vysvetlila.

"Klobúky sú pre mňa symbolom voľnosti,...
"Klobúky sú pre mňa symbolom voľnosti, slobody," hovorí Štúrovčanka Zuzana Smatanová. Autor: Archív Zuzany Smatanovej

Ozvala sa láska s puncom histórie

Do Londýna sa presťahovala pred niekoľkými rokmi. Práve s vycestovaním do cudzej krajiny sa spája štart jej podnikania – či lepšie povedané, moment, kde sa to všetko začalo. „Ku klobúkom mám citový vzťah,“ začína rozprávať svoj osobný príbeh Smatanová. „Pred odchodom do Británie mi dedko venoval svoj starý klobúk. Išlo o môj celkom prvý kúsok. Najprv som pracovala vo financiách – to je pomerne prísne, striktné prostredie. Keď prišiel víkend, vyrážala som s kamarátmi na výlety alebo len tak do ulíc mesta a začala nosiť klobúk – stal sa pre mňa akýmsi symbolom voľnosti, slobody – pocitu, že si môžem dať na seba, čo chcem, a vyzerať, ako sa mi páči,“ hovorí.

Postupne si ju už známi a kamaráti začali spájať práve s večne zakrytou hlavou. Často padali otázky, odkiaľ klobúk vzala, či ich má doma viac. „Napadlo mi, že si kúpim podobný, no v inej farbe. Ale nič podobné som nevedela nájsť. Môj podnikateľský plán sa vlastne zrodil z kombinácie toho, že som si uvedomila dieru na trhu, a zároveň išlo o niečo, s čím som mala veľmi silné emočné spojenie,“ vysvetľuje.

Klobúky Zuzany Smatanovej zaujali hviezdy aj...
Klobúky Zuzany Smatanovej zaujali hviezdy aj mladšiu generáciu. Autor: Archív Zuzany Smatanovej

Niežeby v Británii nebola dostatočná ponuka klobúkov – je to krajina s pomerne silným výrobným potenciálom tohto doplnku, ktorý sa kedysi nosil priam povinne. Smatanovej tvorivý prístup však zaujal aj mladšiu generáciu, odlišuje sa od tradičných prístupov, ktoré prevažujú. Prejavilo sa to asi aj na tom, že na zrod značky sa zbierali Zuzanini známi, priatelia, ale aj fanúšikovia v crowdfoundingovej kampani. V júli 2014 sa jej podarilo získať na štart obchodu vyše 20-tisíc libier.

Slovenský klobúk na módnej akcii roka

Tvorba mladej Slovenky si vyslúžila pozornosť pomerne rýchlo, ale zlom určite znamenala spolupráca so slávnym raperom will.i.amom z formácie Black Eyed Peas. „Jeho štylistka si nás našla na Instagrame. Keďže will.i.am má veľmi rád klobúky, dohodli sme sa takmer okamžite. Najprv to bola pokrývka hlavy na šou The Voice, klobúk sa mu veľmi zapáčil, takže sme pokračovali v spolupráci a vytvorili ďalší pre akciu MET Gala v newyorskom Metropolitnom múzeu. Teraz s ním spolupracujeme vo väčšom rozsahu – berie od nás klobúky na vystúpenia, tvoríme pre neho, ale aj jeho sprievodných tanečníkov a časť koncertného tímu,“ hovorí rozvážne Smatanová, ktorej klobúky už nosi aj Paul Weller či Beckhamovci. Uvedomuje si, že slávny zákazník prináša kredibilitu, dôveryhodnosť, pozornosť.

„Samozrejme, že som sa veľmi tešila, keď sa nám podarilo čosi také. Ale úprimne, je to tak päť percent práce na vlastnej módnej značke. Zvyšok je o hodinách strávených v štúdiu, na foteniach, hodiny za počítačom a na stretnutiach s potenciálnymi partnermi či predajcami. Bez toho by značku nevybudovalo ani jedno slávne meno,“ myslí si Smatanová, ktorej s prácou pomáhajú ďalší dvaja partneri – Slovák Filip Schwarz, ktorý pôsobí v Berlíne a Jonathan Wilkins – muž stojaci za známou kreatívnou agentúrou Studio Blup.

Raper will.i.am na akcii MET Gala v New Yorku.
Raper will.i.am na akcii MET Gala v New Yorku. Autor: SITA/AP

Práve s nimi sa zhodla na tom, že namiesto oslovovania investorov na progresívnejší rozvoj budú napredovať radšej pomalšie. „Dôležité je, aby značka rástla organicky, aby nápady vychádzali z našich hláv a nepracovali sme pod nátlakom niekoho, kto by do nás možno nalial peniaze, no potom by veľmi rýchlo očakával aj adekvátny výsledok,“ vysvetľuje. Posledných pár mesiacov strávila s kolegami prácou na rebrandingu a novej kampani. V lete uvádza na trh kolekciu šiltoviek – novinku v rámci ponuky, ktorá bola dosiaľ limitovaná práve na klobúky. „Pôjde o kombináciu látky a srsti na prednej časti a šilte. Sama ich nosím už pár týždňov – takpovediac testujem na sebe, ako sa zžijú s hlavou, ako sa mení ich tvar nosením.“

Medzinárodné spojenie je zárukou kvality

Odpoveď na otázku, kde vlastne Smatanovej produkty vznikajú, možno prekvapí. Len pár kilometrov od slovenských hraníc smerom na západ! Sympatická dizajnérka oslovila výrobcu, v ktorého továrni vznikol už spomenutý dedkov klobúk pred bezmála storočím. „Práve na Morave sa rieši technologická stránka a mantinely výroby našich klobúkov kvôli nositeľnosti. Niečo navrhneme, oni hľadajú cestu, ako to pretaviť do funkčného dizajnového kúska. Tvorba klobúka sa nezaobíde bez konzultácie – všetky modely analyzujeme s nimi, v továrni nám odporúčajú, čo by sme mali zmeniť, čo možno zachovať, ukazujú nám, čo sa technologicky dá a čo nie je možné. Sú veľmi flexibilní a ich výrobné metódy sú naozaj výnimočné – vedia vytvoriť takmer hocičo,“ pochvaľuje si Smatanová.

Keďže jej produkty sú robené ručne takmer do posledného detailu, cesta zrodu jedného klobúka môže trvať aj pár mesiacov. „Čas medzi zadaním objednávky a dodaním je približne 90 dní. Ale vždy závisí aj od modelu. Niekedy dostaneme nápad, hneď ho začneme riešiť a do dvoch týždňov máme hotové dizajny, ktoré mieria do výroby. Niekedy je zase nutné vyrobiť prototypy, najmä ak chceme tvoriť niečo špecifické – tam sa tvorba posunie o taký mesiac,“ odhaľuje mladá podnikateľka.

Hudobník Paul Weller v kampani na klobúky BYSJU.
Hudobník Paul Weller v kampani na klobúky BYSJU. Autor: Archív Zuzany Smatanovej

Domov ma hádam nepošlú

Hoci v súčasnosti sa mnohí zamýšľajú nad tým, aký dopad bude mať na prácu a pôsobenie ľudí z Európy vo Veľkej Británii brexit, Smatanová z neho obavy nemá. „Nemyslím si, že by ma niekto posielal domov,“ hovorí s úsmevom. Londýn vníma ako jeden z kľúčových prvkov vlastnej tvorby. „Dnes sa už veci dajú robiť takmer z hociktorého kúta sveta. Vezmete si počítač a pracujete. Ale väčšinu kontaktov, ktoré som získala – osobných kontaktov – mám práve z Londýna. Neviem si predstaviť, že by som tu nežila. Prináša mi motiváciu aj inšpiráciu,“ pokračuje už vážnejšie Smatanová.

Práve prostredie pestrej módnej scény v Británii je pre značku so slovenskou krvou v žilách jednoznačne prínosné. Zuzana Smatanová sa momentálne uchádza o prácu v ateliéri Stelly McCartneyovej či J. W. Andersona. Z prozaického dôvodu – skúsenosti, ktoré môže následne zužitkovať vo vlastnom biznise. „Je mi jasné, že teraz potrebujem predovšetkým získať nejaké skúsenosti, možno ďalšie kontakty a popri tom pomaly budovať značku ďalej. Moja vízia je, že sa z BYSJU časom vyvinie jedna z najznámejších firiem v rámci výroby dizajnových pokrývok hlavy,“ hovorí pokojne. S tým, čo dosiaľ stihla, má nepochybne veľký potenciál, aby sa jej sen splnil.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Zuzana Smatanová - návrhárka #ženský magazín MiA #Will.i.am #Úspešní Slováci #klobúky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Budete mať nepokojný spánok, potrebujete zmeniť vzduch, vyvetrajte.
Než doplníte zásoby v chladničke,...

+ Dodržujte pravidelný režim, náhle zmeny a časový nesúlad vám neprospievajú.
Plánujete kúpu letenky,...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk