Rodák z Bardejova vytvoril oficiálny odev na svetovú výstavu EXPO, ktorá sa od 13. apríla koná v japonskej Osake. Neobliekal Slovensko – zhotovil návrh oficiálnej uniformy zamestnancov pavilónu Európskej únie.
Maliňák je študentom Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne, ktorá bola jednou zo 60 škôl, kam dorazila pozvánka na prihlásenie sa do súťaže o návrh oficiálneho odevu. „Snažím sa využiť každú príležitosť a dúfať, že to vyjde, tak som využil aj túto,“ hovorí pre Pravdu.

Vo svojom návrhu sa sústredil na tému tohtoročného EXPA s názvom Nurturing Tomorrow. Zároveň bolo pre Tomáša dôležité rešpektovať hodnoty iniciatívy New European Bauhaus – to bolo aj jednou z podmienok súťaže pre talentovaných módnych tvorcov: dbať na estetiku, udržateľnosť a inklúziu. „Všetky tri princípy sa premietli do výberu materiálov, strihového riešenia aj celkového konceptu uniformy,“ vysvetľuje Maliňák.
Základom dizajnu odevov sa stala žakárová tkanina s motívom inšpirovaným vizuálnou identitou EÚ pavilónu. Na mieru ju vyrobila česká spoločnosť Hedva. „Tento brokát zvyšuje vizuálnu príťažlivosť a zároveň symbolizuje jednotu a spoločnú identitu členských štátov. Strih uniforiem vychádza z voľnejšej siluety pre zvýšený komfort, čím podporuje inkluzívny prístup a variabilitu veľkostí,“ pokračuje v priblížení minikolekcie.
Budúcnosť patrí inovácii (a remeslu)
Variabilitu a komfort odevu označuje ako dôležité aspekty – uniformy sa totiž budú zdieľať medzi viacerými zamestnancami Európskeho pavilónu. Aj v tomto prípade je zjavné, že šaty pre Európsky pavilón akoby nadväzovali na odkaz japonskej tradície uvoľnených odevov. Zaujímavosťou je, že podobná inšpirácia a východiská sa dajú čítať aj v prípade oficiálneho odevu českého pavilónu, ktorý vytvoril dizajnér Jan Černý. Maliňák pre server Novinky.cz súhlasil, že spoločne so starším kolegom – mimochodom tiež absolventom Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne – došli k podobnému výsledku, hoci ich prístup k dizajnu je odlišný. „Je to určite dané trendmi a prístupom v Európe,“ vyslovil sa pre český portál.

Ak hovorí o inom prístupe, je dobré vysvetliť, čo tým myslí. Tomáš Maliňák totiž aj pri účasti v súťaži o tvorbu oficiálneho odevu pre Európsky pavilón na EXPO v Osake pracoval s modernými technológiami – generovaním strihov a 3D vizualizáciami. Rozpracoval ich už v rámci programu a platformy TAILORTECH, ktorú sám označuje ako rovnováhu medzi inováciou a remeslom. Pre zjednodušenie – ide o spôsob digitálneho krajčírstva, kde sa moderné technológie využívajú na generovanie strihov na mieru na základe zadaných údajov, tvorbu 3D vizualizácií odevu priamo na postave zákazníka či simulovanie fungovania odevu na konkrétnej postave.

TAILORTECH už stihol Tomáš Maliňák prezentovať na nedávnom týždni dizajnu v Miláne. „Už počas inštalácie výstavy som dostával prvé reakcie, ktoré boli veľmi povzbudivé. Návštevníci ocenili najmä spojenie technickej inovatívnosti Tailortechu s ľudským a remeselným rozmerom. Otvorilo to dvere k hlbokým rozhovorom s dizajnérmi, výrobcami aj odborníkmi z rôznych krajín,“ prezrádza Tomáš Maliňák, ktorý aj vďaka tejto skúsenosti získal sebaistotu, že je na správnej ceste a jeho idey môžu rezonovať aj na medzinárodnej pôde.
V talianskej mekke módy si zároveň uvedomil, že zapájanie moderných technológií a inovácií v prístupe k tvorbe odevu či jeho navrhovaniu nie je ojedinelou záležitosťou – práve naopak, stáva sa novým hnutím. Aj preto je nepochybné, že v najbližších rokoch sa bude klásť čoraz väčší dôraz na inovatívne postupy.
Nezabudnime na dušu
Maliňák však zároveň upozorňuje, že jeho cieľom je spojiť technológiu s remeslom a digitálnu presnosť s emocionálnou hodnotou odevu. Aj to nepochybne zohralo úlohu v tom, že Maliňákov návrh zaujal aj porotu pri výbere dizajnu oficiálneho odevu EÚ do Osaky.

Súťaž organizovala Európska únia v spolupráci s renomovaným japonským dizajnérom Kunihikom Morinagom. Ten založil napríklad značku ANREALAGE a spolupracoval s talianskym domom Fendi. Práve on ocenil koncept mladého Slováka a po rozhodnutí dať mu príležitosť na prípravu uniformy sa podujal byť aj jeho mentorom v tomto procese.
„Mentoring s pánom Morinagom bol pre mňa obrovským prínosom. Nielen z profesionálneho hľadiska, ale aj po osobnostnej stránke. Mal som jedinečnú možnosť konzultovať svoj návrh s renomovaným dizajnérom. Skúsenosť mi rozšírila obzory v spôsobe uvažovania o móde, siluete aj detailoch,“ prezrádza Maliňák, ktorému vraj najviac v pamäti zostalo ich prvé a posledné stretnutie.
„Prvý mentoring bol extrémne náročný. Bol som nervózny z toho, čo ma čaká, a z veľkej zodpovednosti, ktorú som cítil. Posledný naopak priniesol úľavu a radosť z toho, ako ďaleko sa návrh posunul. Pán Morinaga významne ovplyvnil finálnu siluetu uniformy – nie radikálnou zmenou konceptu, ale precíznym dolaďovaním detailov,“ dopĺňa študent odevného dizajnu. Japonský dizajnérsky veterán mu dokonca ukázal zákulisie svojich realizovaných projektov, ktoré údajne nevidel ani celý jeho tím.

„Kvalitný dizajn vzniká v detailoch a otvorený dialóg medzi rôznymi kultúrami a prístupmi môže obohatiť výsledok spôsobom, aký by človek sám nikdy nedosiahol. Som vďačný, že som bol súčasťou takéhoto formátu spolupráce,“ uzatvára Tomáš Maliňák, ktorý určite nepovedal v rámci dizajnu posledné slovo. Môžeme sa tešiť na to, čo ďalšie prinesie.
Pozrite si tiež