Pred pár dňami sa v priestoroch bratislavského Klariského kostola konala módna šou s príznačným názvom Hommage. Bola poctou pre jedného z najbližších ľudí v okolí Marcela Holubca, jeho zosnulú starú mamu a symbolicky sa konala v deň výročia jej smrti.
Čítajte viac Pocisková, Drobná, Jana Kirschner či Tina, spevácku elitu zlákala módna šou. Obrovský aplauz aj slzy, toľko emócií na móle už dlho nebolo„Toto je pre mňa úplne iné ako všetky doterajšie kolekcie, ktoré som vytvoril. Hommage je prepojená s človekom, ktorého som miloval a stále milujem, aj keď už nie je medzi nami. Emócie sú znásobené tým, že dnes je presne rok, čo zomrela,“ prezradil pre Pravdu minulý piatok Marcel Holubec.
„Pri tvorbe kolekcie som si často poplakal, no snažil som sa pretaviť moje emócie do niečoho pozitívneho. Ale jednoducho mi chýba. Jej energia, spojenie, ktoré sme mali – pretože také spojenie som nemal za môjho života s nikým iným,“ pokračoval tvorca, ktorý po prehliadkovom defilé nedokázal udržať slzy a poslal vzdušný bozk svojej starej mame do neba. Nielen ona, ale aj hudba z dnes už kultového diela Babička (1971) od Luboša Fišera bola jeho inšpiráciou, o jej zhudobnenie sa priamo na mieste postaral Jureš Líška z Fallgrap aj sláčikové kvarteto.
Dojatie a spomienky bolo v priestoroch niekdajšieho sakrálneho miesta cítiť a vidieť, kam ste sa obzreli. No bola by to len polovica príbehu, keby sa Holubcovi nepodarilo vytvoriť kolekciu, ktorá – popri tom, že bola najosobnejšia – bola aj jednou z jeho najsilnejších. Veľkú zásluhu mala na tom symbióza všetkých zložiek. Marcelovi pri príprave Hommage pomáhal s potlačami materiálov textilný dizajnér Juraj Straka, o šperky sa postarala Nataša Štefunková.
Čítajte viac Má slovenská móda nádej? Prehliadky dizajnérov ukázali silné miesta aj slabiny: ženskosť a sila, dráma aj gýč - pozrite si to NAJ z módneho maratónuStraka aj Holubec zistili, že ich spája veľmi silné puto k ich babičkám a spomienky ukotvené v pestrých a rozkvitnutých záhradách. Fotografie kvetín, ktoré si jeden aj druhý fotili v rodinných záhonoch, sa dokonca objavili na niekoľkých delikátnych róbach v závere prehliadky. Ďalším z výrazných motívov bola hviezda či akási vitrážová mozaika vzorov, ktoré vytvoril Holubcov starý otec. Šperkárka Nataša Štefunková pracovala s motívom hviezdy vo vlasových ozdobách aj dekoratívnych detailoch priamo na odevoch, vitrážový vzor sa objavil v laserom perforovanej koži, ale aj potlačený v priam psychedelickej kombinácii neónových tónov na hodváboch.
„Pôvodne som chcel vytvoriť všetko v čiernej farbe, to bolo ešte na začiatku – keď som bol hlboko ponorený v smútku, ale postupne som pochopil, že nie, práveže chcem urobiť niečo úplne iné, žiarivé, farebné,“ vysvetľoval po prehliadke Marcel Holubec. Farebnosť, ktorá po plejáde úvodných odevov v čiernej a kovovej sivej postupne zaplavila zrkadlové mólo vedúce k oltáru, jeho ambíciu naplnila. Zároveň priniesla aj nový rozmer schopností Holubec ukázal, čo doteraz v jeho tvorbe ľudia nevideli.
Čítajte viac Veľa (nahej) kože, vypredaná šou aj vztýčený prostredník: Ďurišová len v šnúrkach, éterická Slačková a Fialová s Kocúrikovou ako šachové kráľovnéVýrazné dúhové kombinácie žiarivých farieb v plisovaných štruktúrach architekturálne aranžovaných na korzete pripomínali priam impresionistickú paletu. Do nej potom ako jasný blesk udrela róba v neónovej ružovej zmixovanej s oranžovou či dámsky nohavicový kostým v neónovej zelenej alebo plisovaný top v narcisovej žltej s kráľovskou modrou. Tvaroslovie odevov kombinovalo geometriu a symetriu, ktorú dizajnér opakovane používa, s intepretovanými a na pohľad neposednými (no krajčírske excelentne zvládnutými) lupeňmi dálie aranžovanými jeden vedľa druhého na čiernej blúzke či v kalichových riešeniach golierikov a rozviatych áčkových líniach a asymetrických lemoch šiat.
Holubec už tradične predstavil aj odevy, ktoré niekoľko rokov tvoria jadro jeho tvorby – medzi nimi nechýbali kožené bundy (s trochu obohratou podobou), ale tiež napríklad osviežujúci návrat k denimu alebo prítomnosť streetwearovejších komponentov šatníka – elegantných dámskych kargo-nohavíc.
Čítajte viac Sušené kvety aj korzety, silikón či čipka: Divoká krása v temnej kolekcii Martina Kohouta očarí, premiéru v nej mala GermániPiatková prehliadka po jej skončení vrcholila aplauzom hostí postojačky aj slzami. Nielen Holubcovými. Popri emóciách, ktoré prebudila, bola najmä ukážkou precíznej práce a silnej autorskej vízie. V spoločnej synergii dávajú nádej, že aj móda dnes – nielen slovenská, ale vo všeobecnosti – stále má čo povedať.