Stalo sa tak aj tento rok, pričom aktuálne má svet módy za sebou módne prezentácie v talianskom Miláne. Tentoraz aj s osobnou účasťou redakcie Pravdy. Taliansky ateliér Fendi minulý týždeň v utorok otváral zoznam prehliadok, pričom práve módnu šou v priestoroch Superstudio Maxi som si bol pozrieť aj osobne.

Veľkolepému priestoru s presvetlenými plochami dominoval masívny kváder uprostred, v ktorom sa počas promenády strácali modelky. To však len preto, aby sa v závere mohli pomocou hydraulických piestov otvoriť pastelové ružové steny a odhaliť celú kolekciu ako inštaláciu hodnú obdivu.
Prezentácia Fendi našla tentoraz množstvo nadšených odoziev, dokonca aj šéfredaktorka magazínu Vogue Anna Wintour tlieskala (môžem to potvrdiť, videl som na vlastné oči) a to nie je veľmi zvykom. Nepochybne ju nadchlo spojenie precíznych techník ateliéru, ktorý sa preslávil prácou s kožušinami, no posledné roky čoraz viac cieli na delikátne prírodné materiály a, samozrejme, vlajkovú loď predaja – kožené doplnky ako sú kabelky Peekaboo alebo Peekaboo Soft.
Kolekcia si pripomenula 100 rokov od založenia ateliéru Fendi, ktoré uplynú budúci rok. Rok 1925 bol aj rokom parížskej výstavy Art Deco a tak vplyvy tohto estetického smeru bolo vidieť na šatách, vo výšivkách, v geometrickej grafike flitrovaných povrchov či drobných nášivkách. Odevy pôsobili nežne, no zároveň hrejivo. K hodvábom sa pridávala vlna, kašmír, šifón a, samozrejme, jemná králičia kožušina či vyberané kože.

Bohaté skúsenosti so spracovaním koženého materiálu majú aj talianske módne domy Gucci a Bottega Veneta. Zatiaľ čo prvý čelí pomerne vážnemu prepadu popularity u zákazníkov, druhý je vlastne jedným z mála ziskových ateliérov pod strechou spoločnosti Kering. A od prvého momentu prezentácie dámskej kolekcie Jar/Leto 2025 bolo jasné, prečo.
Dizajnér Matthieu Blazy sa dokáže s módou hrať a dodávať jej množstvo úderných detailov – nikdy to však nie je na úkor dokonalej práce, majstrovstva a techník, ktoré sa otláčajú aj do tých na pohľad najobyčajnejších kusov odevu. Na móle sa tentoraz objavili inšpirácie z detského života a sveta – vrecúška na desiatu, „igelitové“ tašky či ruksaky – to všetko bolo vytvorené z najjemnejšej kože napa. Hravosť sa pretavila aj do strapcov na odevoch či sukniach, kde sa tiesnili vedľa seba stovky našívaných pruhov látky, ktoré sa pri chôdzi vlnili. Úchvatné boli aj pánske siluety, výrazne ovplyvnené érou 80-tych rokov a silným nezávislým dojmom biznis estetiky – samozrejme, s talianskou šmrncovnou príchuťou.

Už spomenutá značka Gucci prezentovala nadčasovú kolekciu, v ktorej dominovali široké nohavice, kabáty siahajúce až po zem a množstvo ďalších odevov určených na viacero sezón, ktoré doplnili vynovené verzie ikonických kabeliek. Či to však bude stačiť, aby sa čísla Gucci opäť vyhupli nahor, je otázne.

Medzi prezentovanými ateliérmi nechýbali ani slávne mená Versace a Dolce & Gabbana. Duo talianskych tvorcov Domenice Dolce a Stefano Gabbana pracovalo s estetikou pop-kultúry a celkom adresne si za svoju múzu vybrali speváčku Madonnu. Špicaté podprsenky, korzety, šaty s viazaním, priehľadné kabáty a trenčkoty – to všetko akoby reflektovalo modernejšiu verziu silnej dominantnej a sexuálne vyrovnanej ženy, ktorú Madonna symbolizovala v 90-tych rokoch. Odevy boli modernou verziou tejto estetiky.
U Versace sexy nositeľka už tradične nechýbala. Tentoraz podporujúca svoju zvodnosť pomocou výrazných florálnych a retro geometrických vzorov, flitrov a sexy strihov šiat, ktoré zvýrazňovali driek či ženskú siluetu. Do kolekcie si cestu našli aj odevy inšpirované military estetikou.
K ďalším značkám, ktoré sa prezentovali, patrili tiež ateliéry Ferragamo, Boss alebo Moschino či Roberto Cavalli a Prada. Výber ich kreácií nájdete v galérii.